تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۲۰۹۸۱۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت شمش فولاد از ۷۰۰ دلار عبور کرد/ شیب صعودی نرخ فولاد در بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - قیمت محصولات در بازار فولاد طی هفته گذشته نشان می‌دهد که سیر صعودی قیمت شمش فولاد همچنان ادامه دار بوده و عبور از مرز ۷۰۰ دلار برای هر تن شمش فولاد عددی قابل توجه برای صنعتگران در این حوزه است.

به گزارش می‌متالز، در ابتدای هفته جاری، قیمت شمش فولاد در تمامی بازار‌ها با رشد قیمتی همراه شده است. به این شکل که در بازار سی اف آر آسیا از ۶۹۰ دلار هفته گذشته (۱۰ اردیبهشت-۳۰ آوریل) به ۷۰۵ دلار برهرتن (در ۱۷ اردیبهشت- ۷مه) رسید و در بازار سی اف آر ترکیه نیز از ۶۰۸ دلار به ۶۵۳ دلار، رشد ۴۵ دلاری را به ثبت رسانده است. همچنین در بازار داخلی چین از ۶۸۲ دلار به ۷۰۸ دلار بر هر تن ثبت شد و رشد ۲۶ دلاری را تجربه کرد، اما بیشترین رشد قیمتی شمش فولاد در بازار فوب دریای سیاه بوده است که با رشد ۵۳ دلاری از ۶۰۰ دلار به ۶۵۳ دلار بر هرتن رسیده است.

(گفته میشود یکی از دلایل افزایش قیمت شمش فولاد در منطقه بالا رفتن قیمت مواد اولیه همچون قراضه است).

در کنار شمش فولاد نیز محصولات پایین‌دستی در صنعت فولاد همچون میلگرد نیز بجز حوزه واردات خلیج‌فارس که در رقم ۶۵۲ دلار ثابت مانده در دیگر بازار‌های منطقه با افزایش قیمت همراه شده است. بهای میلگرد در حوزه وارداتی شرق آسیا از ۷۰۳ دلار در هفته گذشته (۱۰ اردیبهشت-۳۰ آوریل) به ۷۴۰ دلار برهرتن رسیده و رشد ۳۷ دلاری را تجربه کرده است، یا در بازار صادراتی ترکیه با رشد قیمتی ۵۰ دلاری از ۶۷۳ دلار به ۷۲۳ دلار جهش کرده است. در بازار صادراتی روسیه نیز رشد ۴۲ دلاری برای هرتن میلگرد رقم خورده و از ۶۱۸ دلار در هفته گذشته، قیمت میلگرد به ۶۶۰ دلار برهرتن رسیده است.

اما همانگونه که اشاره شد، یکی از دلایل افزایش رشد قیمتی در بازار فولاد و به طبع آن محصولات پایین دستی همچون میلگرد، افزایش قیمت قراضه است که در ابتدای این هفته نیز همچون هفته‌های قبل، با رشد قیمتی قابل توجهی همراه شده است. بر اساس اطلاعات موجود قیمت قراضه وارداتی از امریکا در ۱۰ اردیبهشت (۳۰آوریل) برابر با ۴۳۵ دلار بوده است که در ابتدای هفته جاری یعنی ۱۷ اردیبهشت (۷مه) با رشد ۴۵ دلاری قیمت به ۴۸۰ دلار رسیده است. قراضه وارداتی از اروپا نیز طی مدت یادشده از ۴۴۸ دلار به ۴۸۳ دلار برهرتن رسیده و رشد ۳۵ دلاری داشته است. همچنین قراضه وارداتی از حوزه بالتیک نیز از ۴۵۳ دلار برهرتن به ۴۸۸ دلار رسیده و جهش ۳۵ دلاری قیمتی را به ثبت رسانده است.

پیش بینی می‌شود که روند روبه رشد قیمت شمش فولاد در بازار‌های منطقه همچنان ادامه دار باشد و از آنجایی که نرخ فولاد در ایران بیشترین تاثیر را از قیمت نرخ ارز گرفته و همگام با قیمت‌های جهانی پیش می‌رود، بهتر است تا برنامه ریزی در جهت صادرات مازاد نیاز بازار داخلی کشور انجام شود تا از این فرصت نهایت استفاده را در جهت افزایش درآمد‌های ارزی ببریم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده