تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۰۹۸۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سایه رانت بر قیمت سنگ آهن

می متالز - صمدی، رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: فولادسازان محصولات خود را بالاتر از نرخ جهانی در داخل عرضه می کنند، اما در این میان سنگ آهن را با یک سوم قیمت جهانی خریداری می کنند.

به گزارش می‌متالز، سعید صمدی، رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران، با اشاره به این موضوع که استخراج بزرگترین ذخیره سنگ آهن کشور به علت قیمت گذاری رانتی و تکلیفی دولت برای سنگ آهن غیر ممکن شده است، بیان کرد: فولادسازان محصولات خود را بالاتر از نرخ جهانی در داخل عرضه می‌کنند، اما در این میان سنگ آهن را با یک سوم قیمت جهانی خریداری می‌کنند.

سعید صمدی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: طی چند سال اخیر میان صنعت سنگ آهن و فولادسازان چالش‌هایی ایجاد شده است که مساله قیمت گذاری سنگ آهن که در برگیرنده تولیدکنندگان سنگ آهن، مصرف کنندگان آن یعنی صنایع فولاد و همچنین دولت می‌باشد را می‌توان عاملی برای ایجاد این مشکلات در نظر گرفت. وی در این رابطه ادامه داد: رقابت و جدال میان سنگ آهنی‌ها و فولادسازان همواره وجود داشته و در این مورد هیچ زمانی هم به نتیجه‌ای نرسیده اند.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران به این موضوع که علت اصلی این مشکلات چیست، اشاره کرد و گفت: اگر هدفمان این است که کل نیاز کشور در زمینه سنگ آهن تامین شود و این هدف نیز به گونه‌ای صورت پذیرد که در نگاه فولادسازان نسبت به آینده خود تردیدی ایجاد نشود، در این صورت می‌بایست موضوع قیمت گذاری سنگ آهن بررسی و اصلاح شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد با دامن زدن به این موضوع که ذخایر سنگ آهن ایران رو به اتمام است و از این رو باید مانع از صادرات آن شد، موجب شده اند از گسترش معادن سنگ آهن و همچنین سرمایه گذاری در این بخش جلوگیری شود. صمدی تاکید کرد: ورود دولت به رقابت میان سنگ آهنی‌ها و فولادی‌ها و همچنین قیمت گذاری، همواره سبب وجود رانت در حوزه سنگ آهن شده که این موضوع عمدتا گریبان گیر فولاد سازان می‌شود.

زمانی که قیمت سنگ آهن به صورت ساختگی از قیمت‌های جهانی پایین‌تر نگه داشته می‌شود، سرمایه گذاری در این بخش فقط به معادن پر عیار و متعارف وابسته خواهد بود که قیمت تمام شده پایینی دارند، چرا که با اعلام قیمت‌های تکلیفی و رانتی که از سوی دولت صورت می‌گیرد، برداشت بسیاری از ذخایر سنگ آهن، اقتصادی نخواهد بود.

وی بر این باور است که اگر فضای رقابتی در حوزه قیمت گذاری ایجاد شود، تولیدکنندگان به برداشت از ذخایر معدنی اقدام می‌کنند و در این رابطه بیان کرد: قیمت‌ها باید نزدیک به نرخ‌های جهانی مشخص شوند در غیر این صورت با توجه به ممنوعیت صادرات سنگ آهن، توسعه معادن از سوی معدن کاران انجام نمی‌شود و از این رو با تعطیلی برخی از معادن مواجه خواهیم شد. صمدی در پایان گفت: خروج دولت از حوزه قیمت گذاری و رقابت قیمتی میان سنگ آهنی‌ها و فولادسازان موجب استمرار تولید سنگ آهن در کشور خواهد شد.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده