تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۱۰۰۵۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

ورق‌های فولاد اکسین پاسخگوی نیاز‌های صنعت نفت و گاز کشور است

‌می‌متالز - نائب رئیس هیات مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان در خصوص رفع موانع موجود در صنعت فولاد اظهار کرد: حدف موانع ارزی و محدودیت‌های صادراتی یکی از تاثیرگذارترین مولفه‌ها در مسیر توسعه صادرات فولاد است که در حال حاضر باعث بلاتکلیفی صنعت گران بخش خصوصی و دولتی در این حوزه گردیده است.

به گزارش می‌متالز، مهندس حسام خوشبین فر نائب رئیس هیات مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان در خصوص توسعه صنعت و تولید در صنایع فولادی کشور و فولاد اکسین گفت: توسعه صادرات بخش ورق‌های فولادی و تسهیل تجارت با در نظر گرفتن زیر ساخت‌های حمایتی از تولیدکنندگان ورق‌های خاص فولادی در صنعت نفت مانند ورق‌های مقاوم به سرویس ترش، ورق‌های API تا رده X۷۰ و…. طبق پیگیری و استعلام‌های انجام شده توسط اینجانب از مجاری قانونی، بسته سیاستی بانک مرکزی در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات در حال طی مراحل نهایی تصویب و اعتبار در سال جاری است.

وی افزود: برای رهایی کشور از اقتصاد مقاومتی، بهترین راه پیشنهادی تمامی صاحب نظران حوزه فولاد که بر آن اتفاق نظر وجود دارد توسعه صادرات فولاد خواهد بود. در همین ارتباط از ظرفیت‌های واقعی شرکت‌های فولادی سرتاسر ایران نیز بطور کامل بهره برداری خواهد گردید.

مهندس خوشبین فر در ادامه افزود: نیازی به یادآوری نیست علاوه بر رهایی کشور از اقتصاد مقاومتی با ارتقای ظرفیت تولید صنعت فولاد به همان نسبت شاهد افزایش اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم و سودآوری در بخش اقتصاد کشور نیزخواهیم بود.

وی در ادامه گفت: طبق برآورد‌های آماری صنعت فولاد کشور، این صنعت می‌تواند در افق سال ۱۴۰۰ به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست یابد. از آنجایی که درصد عمده‌ی قیمت گذاری ورق‌های فولادی تولید شده در شرکت‌هایی نظیر فولاد اکسین خوزستان وابسته به موادخام (تختال) می‌باشد، یکی از موارد مهم دیگر کنترل روند قیمت گذاری تختال‌های تولیدشده در شرکت‌های فولادی داخل کشور توسط دستگاه‌های نظارتی و جلوگیری از افزایش نرخ بدون هماهنگی، انجمن تولید کنندگان فولاد، شورای رقابت و سایر صاحب نظران حوزه فولاد و پرهیز از مداخلات غیر کارشناسی است به گونه‌ای که قیمت گذاری تختال بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا باشد.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان در خصوص رفع موانع موجود در راه تولید این صنعت اظهار کرد: حدف موانع ارزی و محدودیت‌های صادراتی نیز یکی از تاثیرگذارترین مولفه‌ها در مسیر توسعه صادرات فولاد است که در حال حاضر باعث بلاتکلیفی صنعت گران بخش خصوصی و دولتی در این حوزه گردیده است.

موضوع مهم دیگر، پایش و کنترل میزان مصارف مواد اولیه فولادی (تختال و …) در مقایسه با تولیدات محصول نهایی و نظارت بر احتمال صادرات غیر رسمی و بدون تعهد بازگشت ارز خصوصا از مرز‌های غربی کشور در سال ۱۴۰۰ و سال‌های آتی یادآوری می‌گردد، بر اساس گزارش‌های آماری انجمن فولاد در سال ۹۹ مصرف ظاهری فولاد میانی (بیلت، بلوم و تختال) با ۱۸ درصد رشد به ۲۴ میلیون و ۹۵ هزار تن رسید و مصرف ظاهری کل محصولات فولادی با ۱۹ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ به ۱۸ میلیون و ۴۹۱ هزار تن رسید. با رصد بازار‌های هدف قابل پیش بینی است که بزودی شاهد بازگشت به فعالیت خریدارانی مانند اندونزی، فیلیپین، تایلند و همچنین کاهش ارسال محصولات میانی از روسیه، اکراین و ترکیه به اروپا و توجه این صادرکنندگان به آسیای جنوب شرقی خواهیم بود و در نتیجه بزودی رقابتی شدید همراه با کاهش قیمت برای عرضه در این منطقه قابل مشاهده خواهد بود.

وی همچنین در خصوص موانع موجود در صادرات محصولات فولادی گفت:در حال حاضر این موضوع در صنعت فولاد به عنوان یک مسئله بدون راه حل باقی مانده است. تا انتهای سال ۱۳۹۹، از یک سو سخن از افزایش صادرات و ارز آوری بوده است و از سوی دیگر ایجاد محدودیت‌های صادراتی و موانع ارزی ایجاد گردیده که نتیجه‌ی آن قابل پیش بینی است: “ممنوعیت صادراتی”.

در هر صورت با نقشه‌ی راه رهبرکبیر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰ مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها این یک تکلیف شرعی بر عهده‌ی سازمان‌ها و وزات خانه‌های دولتی برای حمایت از شرکت‌های فولادی و جایگزینی ذهنیت دلسرد کننده‌ی ممنوعیت صادرات در صنعت فولاد است.

مهندس خوشبین فر در خصوص برنامه شرکت فولاد اکسین خوزستان برای توسعه در فولاد اکسین گفت: یکی از برنامه‌های مهم این شرکت، بروز رسانی و ارتقای کیفی مستمر محصولات صنعت فولاد بر مبنای نیاز‌های استاندارد‌های ملی و بین المللی با توجه به ظهور رقبای جدید در این صنعت بویژه در شرق آسیا است. شرکت فولاد اکسین این موضوع را بصورت مستمر از طریق واحد‌های R&D و بازرگانی خود تحت کنترل دارد و همواره در تلاش است با در نظر گرفتن بازار‌های هدف، جذابیت نرخ تمام شده ورق‌های فولادی خود را برای استفاده در صنعت نفت و پیمانکاران این حوزه محفوظ نگه دارد. شرکت فولاد اکسین خوزستان با توجه به شکل گیری ارتباط متعادل طی سه سال گذشته با شرکت‌های لوله ساز بویژه شرکت لوله سازی اهواز که دارای سهامدار مشترک نیز می‌باشد توانسته است در بخش کنترل کیفت ساخت ورق‌های مورد استفاده صنعت نفت انطباق سازی الزامات استاندارد‌های بین المللی را به شکل مناسبی ارایه و تاییدیه‌های لازم را از کارفرما‌های مطرح صنعت نفت اخذ نماید.

وی در ادامه گفت:خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده توسط صنعت فولاد کشور بویژه فولاد اکسین خوزستان و نظارت وزارت صمت، هرگونه محصول خارجی که دارای نمونه مشابه قابل تولید در داخل کشور باشد مجوز واردات ندارد. در همین ارتباط و با توجه به ورود محصولات اخیر شرکت فولاد اکسین خوزستان در AVL صنعت نفت (ورق‌های مقاوم به سرویس ترش، ورق‌های API تا رده X۶۵) و با استناد به پاسخگویی ظرفیت تولید داخل در مقابل نیاز صنعت نفت تا زمانیکه حمایت وزات خانه‌های نفت و صمت در خصوص جلوگیری از واردات کالا‌های مشابه ایرانی وجود دارد، شرکت‌های نفتی برای خرید ورق از خارج کشور هیچ توجیه فنی و مادی نخواهند داشت. باتوجه به همدلی موجود در شرکت فولاد اکسین خوزستان، از سوی هییت مدیره این شرکت نوید تولید نهائی و اخذ تاییدیه ساخت ورق‌های رده X۷۰ از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز به عنوان مصرف کننده اصلی لوله‌های فولادی با رده‌ی X۷۰ بر اساس API ۵L را تا قبل از اتمام تابستان ۱۴۰۰ به صنعت فولاد کشور اعلام می‌نمایم.

امیدواریم با ورود ورق‌های X۷۰ تولید داخل کشور به AVL صنعت نفت یکی ا زچالش‌های سال‌های اخیر تامین ورق‌های خطوط انتقال سراسری گاز نیز مرتفع گردد.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده