تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۲۱۰۱۴۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اجباری شدن خرید خودرو از بورس در صورت تصویب مجلس

‌می‌متالز - مجلس شورای اسلامی در نظر دارد طرح عرضه خودرو در بورس را در صحن علنی به تصویب برساند. اما باید دید مردم از اجرای چنین طرحی استقبال خواهند کرد یا خیر.

به گزارش می‌متالز، مجلس شورای اسلامی در نظر دارد با تصویب طرح عرضه خودرو دربورس به این صنعت سامان ببخشد. در این باره چندی پیش روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ما طرح عرضه خودرو در بورس کالا را برای حل این موضوع در کمیسیون به جمع بندی رسانده ایم و منتظر هستیم تا برای تصویب به صحن برود.


ایزدخواه اضافه کرد: البته درباره بورس نیز گفته ایم باید حوزه تقاضا هم کنترل شود. یعنی سیستم به صورتی نباشد که هر کسی متقاضی خودرو شود. باید تقاضای واقعی شناسایی شود.


حال باید دید مردم به عنوان مصرف کننده این صنعت تا چه اندازه به خرید از بورس تمایل دارند. سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به موضوع عرضه خودرو در بورس، گفت: طرح عرضه خودرو در بورس زمانی مطرح شد و حتی برخی خودرو‌ها مثل «سراتو» به صورت آزمایشی عرضه شدند.
وی ادامه داد: البته عرضه خودرو در بورس در صورت اصلاح شرایط مجلس، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. قرار بر آن بود قیمت خودرو در بورس کشف و براساس آن خودرو توسط خودروسازان به بازار عرضه شود. درواقع عرضه در بورس تنها برای کشف قیمت بود.


مدنی تصریح کرد:، اما شرایطی که مجلس برای این طرح در نظر دارد که مابه تفاوت قیمت به حساب خزانه واریز و بخشی از آن به عنوان تسهیلات به خودروسازان داده شود، مشکلی از مشکلات صنعت خودرو را حل نخواهد کرده و تنها ما به تفاوت به جای دلالان به جیب دولت می‌رود.


مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا همچنین با اشاره به استقبال مردم از عرضه خودرو در بورس، بیان کرد: اگر خودرو تنها از طریق بورس عرضه شود، مردم چاره‌ای جز خرید به این روش را نخواهد داشت. اما باید دید آیا مردم می‌توانند در بورس بیش از یک خودرو بخرند؟ اگر عرضه مانند برخی کالا‌های دیگر سقف داشته باشد عده‌ای سرمایه دار از بورس خرید کرده و سپس به بازار عرضه خواهند کرد که بدون شک با رانت همراه خواهد بود.


به گفته مدنی، در اقتصاد آزاد بازار تنظیم کننده خواهد بود و دولت تنها به صورت کلان نظارت خواهد داشت.

 

منبع: اخبار بورس اوراق بهادار تهران

عناوین برگزیده