تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۲۱۰۱۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

ترکیه: تمدید سیاست‌های حمایتی اروپا مشکلات تأمین فولاد را بیشتر می‌کند

‌می‌متالز - اتحادیه صادرکنندگان فولاد ترکیه هشدار داد کمیسیون اروپا (EC) نباید سیاست وضع عوارض واردات فولاد تمدید کند، زیرا این امر منجر به محدودتر شدن عرضه و افزایش قیمت‌ها می‌شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، اقدامات حفاظتی کمیسیون اروپا برای یک دوره اولیه سه‌ساله اعمال شد و قرار بود در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ منقضی شود. در ۲۶ فوریه، کمیسیون اروپا تحقیق در مورد تمدید احتمالی اقدامات حفاظتی موجود اعمال‌شده بر ۲۶ دسته از محصولات فولادی وارداتی به اتحادیه اروپا را شروع کرد که نتایج آن هنوز اعلام نشده است، اما حداکثر تا ۳۰ ژوئن به اطلاع عموم خواهد رسید.

سخنرانان در وبینار اتحادیه صادرکنندگان فولاد ترکیه در تاریخ ۶ مه خاطرنشان کردند که به دلیل محدود بودن عرضه، قیمت فولاد در اروپا به شدت در حال افزایش است. همچنین در ایالات متحده مشاهده شده از زمانی که عوارض واردات بر محصولات مختلف توسط رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ وضع شد، قیمت فولاد به طور قابل توجهی بالاتر از بسیاری از مناطق دیگر در جهان است.

در ۷ مه قیمت کویل نورد گرم در آمریکا به ۱۵۰۳ دلار در هر تن رسید، در حالی که در ۱ آوریل ۱۳۳۴ دلار در هر تن بود.

ارزیابی هفتگی مربوط به قیمت کویل نورد گرم صادراتی ترکیه در ۷ مه ۱۰۹۰ تا ۱۱۰۰ دلار در هر تن بود که در مقایسه با ۹۳۰ تا ۹۵۰ دلار در هر تن در ۱ آوریل رشد قابل توجهی داشته است.

اتحادیه اروپا به‌ویژه از کمبود فولاد تخت رنج می‌برد. در حال حاضر بیشترتولیدکنندگان اروپایی، کویل نورد گرم را برای حمل در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱عرضه می‌کنند، در حالی که برخی گفتند که آن‌ها برای بقیه سال ۲۰۲۱محصولات پایین‌دستی خود را فروخته‌اند.

تولیدکنندگان کویل نورد گرم ترکیه نیز تا اواخر سپتامبر به طور کامل تولیداتشان را به فروش رسانده‌اند و نمی‌توانند به تقاضا برای ماه اکتبر به دلیل عدم اطمینان در قیمت‌ها پاسخ دهند.

یک سخنران در این سمینار گفت: تمدید مجدد سهمیه واردات موجود و اقدامات حفاظتی توسط کمیسیون اروپا منجر به محدود شدن موجودی انبار‌ها و افزایش قیمت فولاد می‌شود. علاوه بر این، در صورت تمدید این اقدامات، کشور‌های تحت تأثیر این عوارض، مانند ترکیه، حق شروع پرونده‌های تلافی‌جویانه علیه صادرات فولاد اروپا را دارند.

فعالان بازار اروپا گفتند که هیچ نشانه‌ای از مقامات اتحادیه اروپا در مورد تمدید احتمالی اقدامات حفاظتی بیش از ۳۰ ژوئن سال جاری وجود ندارد. با این حال منابع بازار معتقد بودند که اقدامات حفاظتی، البته با تغییراتی برای محصولات خاص، پابرجا خواهند ماند.

یک توزیع‌کننده ایتالیایی عنوان کرد: تاکنون هیچ‌گونه به‌روزرسانی رسمی یا غیررسمی از سوی کمیسیون اروپا صورت نگرفته است، اما من فکر می‌کنم که کمیسیون، اقدامات حفاظتی را نگه می‌دارد. با این حال، آنهامی‌توانند سهمیه‌های خاص کشور‌ها را با سهمیه‌های کلی جایگزین کنند یا نرخ تعرفه را تغییر دهند.

کمبود محصولات کویل داخلی و خارجی، همراه با تقاضای زیاد، عامل اصلی روند پایدار افزایش قیمت در بازار اروپا بوده است.

در ۱۰ مه قیمت کویل گرم نورد در شمال اروپا ۱۰۴۳٫۷۵ یورو در هر تن بود. این قیمت نسبت به ۴ مه ۳۲٫۷۵ یورو و در مقایسه با ۹ آوریل ۱۴۷٫۰۸ یورو در هر تن افزایش داشت.

منابع اروپایی گفتند که حذف اقدامات حفاظتی، افزایش قیمت فولاد در اروپا را متوقف نمی‌کند، زیرا بازار اتحادیه اروپا روند جهانی را دنبال می‌کند، اما به خریداران این امکان را می‌دهد که تناژ‌های اضافی مورد نیاز را از تأمین‌کنندگان سنتی خود در خارج از اروپا تهیه کنند.

خریداران اروپایی هم سهمیه سه‌ماهه دوم هند برای کویل نورد گرم و هم سهمیه مکمل آن را تماماً مصرف کرده‌اند. درنتیجه، هر محموله اضافه از هندکه قبل از ۳۰ ژوئن وارد اروپا شود مشمول تعرفه ۲۵ درصد خواهد بود.

تولیدکنندگان فولاد ترک گفتند اگرچه صادرات فولاد تخت نورد گرم در ترکیه به دلیل سهمیه‌بندی و عوارض اروپا کاهش یافته است، اما صادرات کویل نورد سرد و کویل پوشش‌دار در حال افزایش است.

طبق داده‌های موسسه آماری ترکیه کل صادرات فولاد تخت نورد گرم ترکیه در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ با ۳۹٫۹۰ درصد کاهش همراه شد، اماحجم صادرات فولاد تخت نورد سرد ۲۱۱٫۱۹ درصد افزایش یافت و در همین مدت صادرات کویل پوشش‌دار ۱۰٫۲۵ درصد بیشتر شد. علیرغم کاهش صادرات کویل نورد گرم، تولید فولاد در ترکیه در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

بر اساس اعلامیه انجمن جهانی فولاد، ترکیه در ماه مارس ۳٫۴ میلیونتن فولاد خام تولید کرد که نسبت به سال گذشته ۹٫۲ درصد افزایش داشت. در سه ماه اول سال ۲۰۲۱، تولید فولاد خام این کشور ۹٫۸ میلیون تن بود که ۹٫۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه انتظار دارد که تولید فولاد خام ترکیه در سال ۲۰۲۱ به ۳۸ میلیون تن برسد. فعالان بازار فولاد تخت ترکیه انتظار داشتند تقاضا برای فولاد تخت در ادامه سال ۲۰۲۱ و در بیشترسال ۲۰۲۲ افزایشی باشد.

چین تخفیف مالیات صادرات خود را برای برخی از محصولات فولادی از ۱ مه حذف کرد. محصولات فولادی با کد HS ۷۲۰۵ تا ۷۳۰۷ تحت تأثیر این مصوبه قرار می‌گیرند، از جمله کویل نورد گرم، میلگرد، سیم مفتول، ورق نورد گرم و سرد، تیرآهن H و فولاد ضدزنگ.

ویلس یایان، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه عنوان کرد: کاهش تخفیف مالیات صادرات چین به این معنی بود که چین مایل به صادرات فولاد نیست. انتظار می‌رود کمبود فولاد تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد، زیرا تولیدات کارخانه‌ها از اواخر سه‌ماهه سوم سال قبل رزرو شده بودند. افزایش قیمت اخیر ممکن است شبیه افزایش شدید قیمت در بحران اقتصادی ۲۰۰۸ باشد که با افت شدید قیمت همراه بود.

با این حال، وضعیت فعلی متفاوت است. در حال حاضر عرضه محدودی در همه بازار‌ها وجود دارد و نقدینگی مشکلی ندارد؛ بنابراین حتی در صورت شروع افت تقاضا انتظار کاهش شدید قیمت نمی‌رود.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده