تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۸
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۱۰۱۷۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

روند قیمت فولاد صادراتی ایران/ رشد ۱۰۰ دلاری قیمت اسلب و رشد ۵۶ دلاری قیمت شمش صادراتی ایران/ چین به مهار قیمت فولاد روی آورد (به همراه نمودار)

‌می‌متالز - طبق روال هر هفته، آخرین قیمت‌های فولاد صادراتی ایران را بررسی می‌کند تا دیدی نسبت به درآمد‌های ارزی صادرکنندگان فولاد کشور و فرصت‌های صادراتی پیش روی آنان به دست آید. در هفته گذشته، میانگین قیمت بیلت صادراتی ایران، ۶۷۶ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، رشد قابل توجه ۹ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت اسلب صادراتی ایران نیز در هفته گذشته با افزایش قیمت چشمگیر ۱۰۰ دلاری (۱۳.۳ درصدی) به ۸۵۰ دلار به ازای هر تن رسید.

به گزارش می‌متالز، قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که قیمت فوبِ اسلب صادراتی ایران در هفته گذشته، نسبت به هفته پیش از آن ۱۳.۳ درصد افزایش یافت و اسلب در قیمت ۸۵۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. در هفته گذشته، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور ۶۵۷ تا ۶۹۵ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به قیمت‌های ۱۵ اردیبهشت، رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش تقاضا برای فولاد میانی، خصوصاً از طرف مشتریان چینی، باعث شد تا در هفته گذشته بیلت و اسلب صادراتی ایران با رشد قیمت چشمگیر، رکورد‌های قیمتی جدیدی را تجربه کند. شنیده‌ها از منابع موثق حاکی از انعقاد قرارداد ۳۰ هزار تنی شمش صادراتی با قیمت ۶۹۵.۵ دلار به ازای هر تن توسط شرکت آهن و فولاد ارفع است.

قیمت محصولات فولادی نظیر میلگرد و ورق گرم در چهارشنبه هفته گذشته رکورد‌های تاریخی جدیدی را در چین تجربه کرد. بعد از جهش خیره‌کننده قیمت محصولات فولادی در چین، در اواخر هفته گذشته دولت این کشور اعلام کرد که به دنبال کنترل قیمت‌ها در بازار فولاد است. طبق خبر‌های منتشرشده، نهاد‌های دولتی در چین وارد مذاکره با فولادسازان شده‌اند تا قیمت‌ها را در بازار فولاد کنترل کنند و مانع از رشد سریع و چشمگیر قیمت‌ها شوند. طبق گزارش منتشرشده در رویترز، نهاد‌های رگولاتور در چین گفته‌اند که با سفته‌بازی در بازار فولاد، احتکار و قیمت‌سازی کاذب برخورد می‌کنند.

اعلام برنامه دولت چین برای مهار قیمت فولاد و سنگ آهن، باعث شد تا در روز جمعه قیمت محصولات فولادی در بازار چین کاهش یابد. در واقع، تلاش دولت چین برای کنترل قیمت مواد اولیه، در آخر هفته گذشته بازار جهانی فولاد را وارد فاز اصلاح کرد. البته به دلیل تقاضای قدرتمند برای محصولات فولادی، بعید است اصلاح طولانی و شدیدی در بازار فولاد شکل بگیرد.

منبع: چیلان

عناوین برگزیده