تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۳
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۱۰۷۱۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
یوسفی:

خودروسازان به جیب خود فکر می‌کنند تا جان مردم/ ورود جدی نمایندگان به تولید خودرو‌های با کیفیت

‌می‌متالز - نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در سالی که به نام تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها مزین شده بی‌کیفیتی تولیدات داخلی یعنی بی‌احترامی به مشتریانی که گاهی محصولات بی‌کیفیت خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی از خود به جا می‌گذارد.

به گزارش می‌متالز، مجتبی یوسفی در مورد احترام به مصرف کنندگان با تولیدات با کیفیت گفت: در سالی که به نام تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها مزین شده بی‌کیفیتی تولیدات داخلی یعنی بی احترامی به مشتریانی که گاهی همین بی‌کیفیتی محصولات خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی از خود به جا می‌گذارد. ۹۹۹ نفر در ایام نوروز امسال، جان خود را در سوانح رانندگی از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۴ درصد افزایش داشته است که مطابق آمار‌های اولیه جمع‌آوری شده در سازمان پزشکی قانونی کشور منتشر شد، اما جای سوال اینجاست؛ چه میزان از این مرگ و میر‌های جاده‌ای به کیفیت خودرو‌ها باز می‌گردد؟ مشتریانی که هزینه‌های کلان برای خودرو پرداخت می‌کنند، اما امنیت جانی ندارند؟

خودرو سازی حیاط خلوت دولت‌هاست

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: بازار آشفته و بی‌کیفیت خودرو‌های داخلی در کنار قیمت نجومی آنها٬ هیچ یک از متولیان امر وزارت صنعت٬ معدن و تجارت را مجاب به پاسخگویی نمی‌کند! وظیفه ما حمایت از تولیدات داخلی است، اما نباید تاوان و هزینه این سوء مدیریت مدیران بر دوش مردم باشد. امروز خودروسازی کشور تبدیل به حیاط خلوت دولت‌ها شده است.
رشد بی‌سابقه قیمت خودرو داخلی در کنار مشاهده خلف وعده‌های شرکت‌های خودرو سازی در تحویل این تولید ملی و کشته شدن تعدادی از افراد در جاده‌های کشور نشان می‌دهد که عملا تولیدات شرکت‌های خودروسازی در کنار جیب مردم به فکر جان مردم هم نیستند

وی ادامه داد: رشد بی‌سابقه قیمت خودرو داخلی در کنار مشاهده خلف وعده‌های شرکت‌های خودرو سازی در تحویل این تولید ملی و کشته شدن تعدادی از افراد در جاده‌های کشور نشان می‌دهد که عملا تولیدات شرکت‌های خودروسازی در کنار جیب مردم به فکر جان مردم هم نیستند. این تنها بخشی از خسارات بی کیفیت محصولات خودروسازی است، بماند قطع عضو و معلولیت ناشی از تصادفات جاده‌ای که هزینه زیادی بر دوش خانواده‌ها و نظام سلامت کشور می‌گذارد.

یوسفی با انتقاد از جایگزین شدن رابطه‌ها به جای ضابطه‌ها گفت: رابطه به جای ضابطه در اداره شرکت خودرو سازی کشور به وفور دیده می‌شود؛ به فرض مثال سهام خودروسازی توسط قطعه‌سازی این شرکت‌ها خریداری می‌شود، یعنی به جای اینکه قطعه سازان تمام تلاش خود را بر روی ساخت قطعات با کیفیت قرار دهند٬ خودشان سهامدار شده‌اند. در کدام نهاد تولیدی استاندارد جهانی مافوق در زیر مجموعه خود قرار می‌گیرد؟!

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: سوءمدیریت‌ها در کنار تولیدات قطعات بی‌کیفیت از پلتفرم‌های قدیمی گرفته تا سیستم تعلیق غیراستاندارد و بی امنیتی ایربگ‌ها همگی نشان می‌دهد در صنعت خودروسازی در کنار بی‌کیفیتی٬ تنزل تولیدات هم داشته‌ایم. این شرایط ناخوشایند در کنار بیکاری جوانان متخصص و مهندسان پرتوان کشور قابل تعریف نیست، در صورتی که حمایت از این جوانان می‌توانند با کمترین امکانات با کیفیت‌ترین محصولات داخلی را تولید کنند.

کالای با کیفیت ضمانتی برای سلامتی مشتریان است

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم ادامه داد: تمام ایرادات تولیدات شرکت‌های خودروسازی به خدمات پایین آن‌ها ختم نمی‌شود، ثبت و دریافت مبلغ با فاصله زمانی یکسال داستان دیگری از این خدمات دهی بی سرانجام است. تحویل خودرو با کیفیت باید همراه خدماتی به مشتریان باشد تا ضمانتی برای جان و مال مشتریان باشد. این یک اصل غیر قابل انکار است. در کشور‌های توسعه یافته اول خودرو داده می‌شود٬ بعد در اقساط متناسب مبلغ آن را همراه خدمات پس از فروش ارائه می‌کنند. اما در کشور ما در خصوص شرکت خودروسازی ماجرا برعکس است، آیا اینگونه برخورد احترام به مشتریان است. آیا چنین رفتاری در شان متقاضیان است؟!

یوسفی یادآور شد: حرکت چرخه‌های تولید کشور به صورت ثمربخش برای تمام مدیران و مسئولان وظیفه شناس از اهمیت بالایی برخوردار است. حدود ۷۰۰ هزار نفر در حوزه خودروسازی مشغول به کار هستند. بدون شک هدف تمام منتقدان به عملکرد خودروسازان بیکاری این گروه نیست بلکه تقاضای بهبود بخشیدن در کیفیت تولیدات دارند تا شاهد خسارات جبران ناپذیری نباشیم، اما انحصار موجود در عرصه خودروسازی منجر شده تا عرضه برای تاخت و تاز سودجویان این عرصه بازار شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در جرائم راهنمایی و رانندگی عنوان شده که اگر خسارات وارده ناشی از وسیله نقلیه باشد٬ باید شرکت‌های خودروسازی پاسخ دهند، با وجود چنین قانونی تاکنون به آن عمل نشده و شاهد پرداخت خسارات توسط خودروسازان به دلیل بی کیفیتی خودروهایشان نبوده‌ایم.


یوسفی در پایان خاطر نشان کرد:امروز مردم برنامه می‌خواهند؛ به فرض مثال در جهت کاهش تورم و افزایش تولیدات با کیفیت نه تنها خودروسازی بلکه در حوزه مسکن، کاهش قیمت کالا‌های اساسی و کاهش بیکاری برنامه بهینه ارائه کنند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده