تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۱۱۲۲۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قالب بتن چیست؟

‌می‌متالز - قالب بتن به ابزار‌هایی گفته می‌شود که جهت ساخت و سازه‌های بتنی آن را به کار می‌برند. به این شکل که ابتدا ملات متشکل از سیمان تازه و آب را آماده می‌کنند سپس داخل قالب‌های فلزی یا چوبی می‌ریزند طوری که گنجایش قالب بتن و تمام فضا پر از ملات شود، بعد از فرایند گیرندگی و سفت شدن سیمان، بتنی با ظاهر و شکل دلخواه به دست می‌آید. وضعیت فرآیند قالب بندی یکی از مراحل با اهمیت و اساسی در ساخت سازه بتنی است.

صفر تا صد قالب بتن


به گزارش می‌متالز، قالب بتن یا همان سازه‌های بتنی خاصیت و ویژگی‌های زیادی مانند استحکام بالا و توان مقاومتی دارند؛ بنابراین امروزه در ساخت‌ها و ساز‌ها بیشترین بهره را از بنا‌های بتنی می‌برند. در زمان ساخت و ساز به کار گیری قالب‌ها نقش اصلی دارند که این محصولات در اشکال و انواع متفاوتی تولید می‌شوند. بعد از انجام عملیات قالب بندی، بتن ریزی شروع می‌شود؛ بنابراین مجریان و مهندسان سازه‌های بتنی باید جهت گرفتن نتیجه مطلوب در قالب بندی از عواملی مثل اندازه تجهیزات، انواع، مشخصات کلی و روش‌های استفاده از آن‌ها آگاه باشند. این محصولات در انواع مختلفی مانند چوبی و فلزی جهت ساخت و ساز یافت می‌شود. حال اگر قالب یا اسکلت از جنس چوب باشد، کم هزینه و مقرون به صرفه است. البته مشکلاتی از قبیل دوام پایین چوب و طولانی شدن فرایند قالب بندی گزینه مناسبی برای ساخت سازه‌های بزرگ نیست. در کنار این مشکلات، انعطاف پذیری چوب بسیار بالا است که می‌توان در کنار سایر سازه‌ها از آن استفاده کرد.

قیمت قالب فلزی


قیمت قالب فلزی نسبت به قالب چوبی بالا است که دلیل اصلی آن استفاده از فلز است. این قالب ها، اسکلت‌هایی موقت با شکل و ظاهر خاص که هدف آن‌ها حفظ و نگهداری میلگرد‌ها همراه ملات سیمانی است. در طراحی و تولید این قالب‌ها اصرار بر شکاف و درز آن‌ها دارند، طوری که این روزنه‌ها استحکام و دوام اسکلت را بر هم نریزند. اسکلت‌های تونل ها، ستون ها، بناها، پل‌ها و پیاده رو جزء این دسته اسکلت‌های فلزی به حساب می‌آیند. مسلما در ساخت این محصولات با تاکید بر کاربرد، نوع و جرم مواد مورد نظر از فلزات مختلفی استفاده کرد. برای مثال اسکلت متناسب پیاده رو از جنس آلومینیوم و آهن است. همچنین اگر خواهان اسکلت‌هایی با کیفیت بالا و مقاومت زیاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی هستید می‌توانید سطح آن‌ها را روی اندود کنید.

یکی از بزرگترین مزیت‌های استفاده از قالب فلزی میزان توان مقاومتی بالا در مقابل فشار وارده به خاطر حجیم بودن ملات سیمانی است. اگر ملات سیمانی بیشتر از ظرفیت قالب به کار رود شاهد اتفاقاتی از قبیل بر هم خوردن توازن اسکلت‌ها شده و خسارات جبران ناپذیری به بار می‌آورد. اسکلت‌های فلزی دارای قسمت‌های ثابت و پیچیده هستند که با قرارگیری در کنار هم سازه‌های بدون مشکل با استحکام و مقاومت بالا را به وجود می‌آورند که هر چه پیچیده‌تر و میزان فلز به کار رفته بیشتر باشد قیمت قالب فلزی بالاتر می‌رود.

انواع قالب بتن

قالب بتن مدولار


قالب بتن مدولار به دلیل تنوع در ابعاد، سایز و دسترسی آسان یکی از پرکاربردترین ابزار‌ها جهت اسکلت بندی قسمت‌های مختلف سازه‌های سیمانی است. اندازه و سایز در این قالب‌ها استاندارد است، اما در صورت سفارش مشتری می‌توان سایز آن‌ها را تغییر داد. انجام فرایند ملات ریزی با استفاده از این نوع قالب کمک شایانی به ساخت سازه‌هایی با جلوه زیبایی، توان مقاومتی بالا و افزایش کیفیت طول عمر سازه می‌کند.

قالب بتن مدور


اسکلت بندی به روش مدور جهت بهره وری از منابع، یا محفظه‌های سیمانی و سیلور‌ها به کار می‌رود؛ که در این روش تکیه گاه و اسکلت سیمانی به شکل پیچیده و تاب داده ساخت و به بازار عرضه می‌شود. هنگام قالب بندی برای قسمت‌هایی به شکل قوس و دایره از قالب مدولار یا کمانی استفاده می‌شود.

قالب بتن خاص


ساخت و ساز و دانش معماری در اکثر کشور‌های دنیا در حال رشد و ترقی است. هر روزه نظاره گر ساختمان‌هایی با طراحی مدرن هستید که تفاوت زیادی با بنا‌های قدیمی دارند، آنچه باعث اختلاف بین این بنا‌ها می‌شوند پیشرفت ماشین آلات کارآمد و جدید و همچنین ابزار‌های متفاوت همراه با قالب بتن خاص است.
آشنایی با شرکت مدرن سازان سازنده انواع قالب بتن

انواع قالب بتن


یکی از شرکت‌های پیشگام در صنعت طراحی و تولید اقسام قالب‌های بتن در اجناس متنوع و مختلف شرکت مدرن سازان است. از لحاظ قیمت و کیفیت این قالب‌ها و داربست‌های به شکل منحصر به فرد و مدولار مناسب است. این شرکت از همان اوایل تاسیس اهتمام زیادی به ارتقای کیفیت محصولات خود داده است و توانسته محصولات مشتری پسندی را به بازار عرضه کند. این شرکت دارای افراد تکنسین و نیرو‌های متخصص و مجرب است که با تلاش‌های روزمره خود قادر به ساخت انواع مختلف قالب بتن در جنس‌های مرغوب شده است که همراه خدمات منحصر به فرد و خاص آن را ارائه می‌دهد. فروش محصولات تولیدی این شرکت بر اساس مشتری مداری برنامه ریزی شده است که قیمت‌های مقرون به صرفه این قضیه را اثبات می‌کند.

قالب آرماتور بندی چیست؟


قالب آرماتور بندی به فرآیندی گویند که در آن محصولات فلزی و میلگرد‌ها با دستور خاصی جوار هم قرار می‌دهند سپس به وسیله بست فلزی یا جوشکاری سرد آن‌ها را به هم متصل می‌کنند. جهت ساخت سازه‌های مدرن استفاده از قالب آرماتوربندی گزینه اصلی است که مقبولیت ساختمان را از نظر مهندسی افزایش می‌دهد. همچنین بتن خالی با ترکیب آرماتور نوعی سنگ مصنوعی تولید می‌کند که کاربرد‌های فراوانی در هر زمینه ساخت و ساز دارد. بتن یا ملات یک ماده خمیر شکل است که به کمک آرماتور به حالت دلخواه مهندسین جامد و مستحکم می‌شود. آرماتوربندی می‌تواند به صورت تعدادی میلگرد راست و ساده بر روی یکدیگر قرار گیرد که حاصل آن تشکیل سقف است. ویا به صورت میله‌های در هم تنیده و خمیده باشد که باعث ایجاد فونداسیون و ستون در ساخت و ساز می‌شود. آنچه در این قالب‌ها اهمیت دارد اصول مهندسی و اندازه میلگرد‌ها متناسب با حجم ساختمان است.

منبع: خبر آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده