تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۱۱۳۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

برنامه کاهش تولید فولاد در دولت چین

‌می‌متالز - در شرایطی که بازار‌های جهانی فولاد از سود سرشاری بهره می‌برند و وضعیت در تمامی معاملات کامودیتی به نفع تولید کننده پیش می‌رود. چین تصمیم گرفته که به شاخص‌های توسعه پایدار توجه کند؛ لذا این کشور تصمیم گرفته است که کاهش تولید فولاد را در برنامه خود قرار دهد. این موضوع به دلیل پشتوانه اقتصادی سال گذشته این کشور تصمیم معقول و منطقی به نظر می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، دولت چین همواره متهم اصلی آلودگی محیط زیست در مجامع بین المللی بوده است. این موضوع سالانه میلیارد‌ها دلار ضرر به حوزه‌های زیرساخت و محیط زیست این کشور تحمیل کرده است. همین موضوع باعث شده تا در سال جاری چین رویکرد سخت گیرانه تری را در خصوص مسائل زیست محیطی اعمال کند. تا جایی که در روز‌های اخیر صحبت از کاهش حجم تولید فولاد و تعطیلی کارخانجات آلاینده در این کشور به عنوان سوژه‌های اصلی خبرگزاری‌ها معرفی شده است. در ادامه به این موضوع با جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت. لطفا همراه آرتان پرس باشید.

پاردوکس کاهش تولید فولاد چین و رونق اقتصاد جهانی

اقتصاددانان در حال بررسی روند بهبود اقتصادی گسترده در سرتاسر دنیا هستند که به نظر می‌رسد در حال شکل گیری است چرا که قیمت کومودیتی‌ها به دنبال بهبود تقاضا پس از همه گیری کرونا، تشدید تنش بین چین و استرالیا و مسائل مربوط به عرضه در سطوح بالایی قرار دارند. فاکتور‌های زیادی در دنیا دست به دست هم داده اند تا شاهد رشد قیمت‌ها باشیم. اما در چنین شرایطی کشور چین به موضوعات مهم تری از رشد قیمت‌ها می‌اندیشد. بحران زیست محیطی در این کشور یک موضوع جدی است و به عنوان بزرگترین تهدید در اقتصاد این کشور به حساب می‌آید؛ لذا چینی‌ها تصمیم گرفته اند که به بحران زیست محیطی به اندازه سناریوی تحریم‌های آمریکا اهمیت بدهند.

اصلاحات زیست محیطی؛ هدف چین از کاهش تولید فولاد

هفته گذشته سنگ آهن رکورد نزدیک به ۲۳۸ دلاری را شکست و اوایل ماه جاری قیمت مس نیز رکورد یک دهه اخیر را پشت سر گذاشت. بسته‌های حمایتی محرک اقتصادی یک لایه جدیدی به روند رشد تقاضای جهانی افزوده در حالی که پایه‌های بازار‌های کومودیتی دنیا خود استوار و رو به رشد بودند. در چنین شرایطی چین به فکر اصلاح ساختار زیرست محیطی و کنترل آلایندگی در کشور خود است. از برخی مبادی خبرگذاری رسمی این خبر منتشر شده است که درچین از اول ماه مه، تعرفه‌های واردات آهن خام، فولاد خام، قراضه و سایر کالا‌های فولادی به صفر رسیده است. گویا چین به دنبال تغییر ساختار تولیدی کشور خود و تحمیل هزینه‌های آلایندگی به سایر کشور‌های تولید کننده است.

هدف چین از کاهش تولید فولاد داخلی

اما سوال اصلی اینجاست که چرا چین در شراطی فعلی که بازار‌های جهانی فولاد در بالا‌ترین نرخ بازدهی قرار دارند تصمیم به کناره گیری از تولید برخی از اقلام فولادی گرفته است؟ این افزایش قیمت‌ها باعث شده که برخی تصور کنند بازار‌های کومودیتی دنیا در حال ورود به یک سوپر سایکل جدید هستند که یعنی قیمت‌ها برای حداقل چندین سال صعودی خواهند بود. نمونه این سوپر سایکل عمدتا چینی را می‌توان در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ دید که در این کشور با صنعتی سازی و رونق شهرنشینی تولید ناخالص داخلی چین رشد سالانه مطلوب و فزاینده‌ای داشت.

در واقع کومودیتی‌ها در صد سال اخیر ۴ سوپرسایکل را تجربه کرده اند که آخرین بار مربوط به همین سال ۲۰۰۸ بوده است. اما گویا در شرایط فعلی زمین بازی تغییر پیدا کرده است. دلایل اصلی چین برای اتخاذ این رویکرد را می‌توان در کاهش هزینه‌های واردات، افزایش واردات فولاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی برای کاهش تولید فولاد خام، هدایت صنعت برای کاهش مصرف انرژی و فشار بر ارتقای صنعتی و توسعه با کیفیت بالا در بخش فولاد خلاصه کرد.

تکیه چین به رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰

چین از معدود کشور‌هایی بود که در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی قابل قبولی را تجربه کرد. در سایه تعطیلی ارگان‌های نظارتی محیط زیست این کشور تا امکانات در اختیار داشت مبادرت به تولید فولاد خام کرد. تا جایی که در سال ۲۰۲۰ تولید فولاد چین ۵٫۲ درصد نسبت به سال قبل جهش یافت در حالی که تولید جهانی ۰٫۹ درصد کاهش یافت. سهم این کشور از بازار جهانی فولاد به ۵۷٫۵ درصد افزایش یافت.

پس می‌توان ادعا کرد که چین در سایه رشد اقتصادی خود در سال ۲۰۲۰ و تولید انبوه فولاد در شرایطی که بسیاری از صنایع در دنیا به تعطیلی کشیده شده بودند توانسته برای خود حاشیه امنی از نظ زیست محیطی ایجاد کند. وقت آن رسیده که موجودی انبار‌های چین توسط تولیدکنندگانی نظیر ایران پر شود. چرا که چین ریسک‌های زیست محیطی را در شرایطی که رقابت آمریکا و چین به حساس‌ترین مراحل خود رسیده است نیم تواند تحمل کند.

عزم جدی چینی‌ها برای کاهش تولید فولاد صنایع آلاینده

کارخانه‌های تولید فولاد چین مسوول حدود ۱۵ درصد از میزان انتشار کربن کشور و بیش از ۶۰ درصد انتشار گاز‌های آلاینده فولاد در جهان هستند. با اعمال این محدودیت‌ها در تولید فولاد در چین، این کشور عملا دست آمریکا برای ضربه زدن به اقتصاد این کشور را از مسیر اعمال جریمه‌های زیست محیطی می‌بندد. به نظر می‌رسد که جنگ تجاری چین و آمریکا در دوران بایدن با ظرافت‌های بیشتری نسبت به دوره ریاست جمهوری ترامپ ادامه داشته باشد. در ماه مارس، مقامات مرکز فولاد شهر تانگشان در شمال استان هبی تهدید به لغو مجوز و تعلیق پروانه بهره‌برداری در چهار کارخانه فولاد کردند، زیرا بازرسان محیط زیست دریافتند که در هنگام هشدار منطقه‌ای برای آلایندگی، از دستورات توقف تولید سرپیچی می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که عزم چین برای تعطیلی صنایع آلاینده بسیار جدی است.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده