تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۶
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۱۱۳۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
انتظار برای رشد تقاضا، محرک بازار فلز سرخ

مس، فلز دنیای آینده است

‌می‌متالز - میانگین بهای فروش مس در بورس فلزات لندن طی ماه‌های گذشته صعودی گزارش شده است.

به گزارش می‌متالز، نرخ این فلز از روز دوشنبه ششم ماه مه از مرز ۱۰۰۰۰ دلار به‌ازای هر تن عبور کرد و شاهد ثبت رکوردی تازه از بهای فروش این فلز سرخ رنگ در دهم ماه مه با نرخ ۱۰۷۲۴ دلار بودیم. انتظار برای افزایش تقاضای مس در بازار‌های جهانی، حرکت دولت‌ها به سمت بهره‌گیری از انرژی‌های پاک، احتمال ایجاد سوپر چرخه کالایی در بازار‌های جهانی و بی‌توجهی به اکتشاف ذخایر جدید معدنی مس در طول سال‌های گذشته موجب شده آینده این فلز در بلندمدت بسیار درخشان توصیف شود.

تا جایی‌که در مواردی پیش‌بینی می‌شود بهای فروش مس در آینده رکورد ۱۵۰۰۰ دلار را هم ثبت می‌کند. با این وجود، برخی تحلیلگران اعتقاد دارند این آینده درخشان در بلندمدت خود را نشان می‌دهد. در همین حال، برخی فعالان بازار مس نسبت به رکورد‌های جدید ثبت شده مس به دیده تردید نگاه می‌کنند و احتمال ریزش مس را در کوتاه‌مدت دور از ذهن نمی‌دانند.

براساس گزارشی از صمت بهای فروش مس در طول ماه‌های گذشته روندی صعودی را طی کرده است. نرخ فروش این فلز سرخ رنگ از روز ششم ماه مه از کانال ۱۰۰۰۰ دلار به‌ازای هر تن عبور کرد. بهای فروش مس در بورس فلزات لندن در روز دهم ماه مه رکوردی تاریخی را ثبت کرد و برابر ۱۰۷۲۴.۵ دلار به‌ازای هر تن ثبت شد. هرچند این روند صعودی آنقدر‌ها هم تداوم نداشت و شاهد افت مجدد بهای مس تا ۱۰۲۱۲ دلار به‌ازای هر تن بودیم. گفتنی است رکورد قبلی مس در سال ۲۰۱۱ و برابر ۱۰۱۴۸ دلار به‌ازای هر تن ثبت شد. این رکورد به‌دلیل رشد سریع اقتصادی چین و افزایش قابل‌توجه تقاضا برای مس و در اوج سوپر چرخه کالایی در بازار‌های جهانی ثبت شد.

دلایل تداوم صعود مس

براساس گزارش منتشر شده از سوی بلومبرگ فلز مس در طول تاریخ بشر، نقشی اساسی در بسیاری از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های تمدن بشری داشته است. از سیستم‌های پولی اولیه تا لوله‌کشی شهرداری‌ها، ظهور و ساخت قطارها، هواپیما‌ها و اتومبیل‌ها و دستگاه‌ها و شبکه‌های عصر اطلاعات همگی به مس وابسته هستند. این فلز از رسانایی الکتریکی و حرارتی بی‌نظیری برخوردار است، با دوام است و قابلیت شکل‌پذیری خوبی دارد. بر همین اساس نیز در دنیای کنونی کاربرد‌های گسترده‌ای را در صنایع سنگین، ساخت‌وساز و تولید به خود اختصاص داده و در روند اقتصاد جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

بازار مس یکی از نخستین بازار‌هایی بود که نسبت به ظهور ویروس کرونا در ووهان واکنش نشان داد، بدین‌ترتیب قیمت‌ها بین ژانویه تا آوریل سال گذشته افت قابل‌توجهی را از آن خود کرد. میانگین بهای فروش مس در ژانویه ۲۰۲۰ و در بورس فلزات لندن برابر ۶۰۴۹ به‌ازای هر تن گزارش شده است. نرخ فروش این فلز در ماه آوریل به ۵۰۴۸ دلار کاهش یافت. البته با اجرای اقدامات بی‌سابقه چین برای کنترل ویروس کویید ۱۹، مس دوباره به روند صعودی بازگشت. میانگین بهای فروش مس در ماه نوامبر از مرز ۷۰۰۰ دلار گذشت. این روند صعودی در سال ۲۰۲۱ نیز تداوم داشت.

فلز سرخ، فلز پاک

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز مس شناخته می‌شود و نیمی از مصرف مس جهان را به خود اختصاص داده، اما درحال‌حاضر میزان تقاضای آن برای مس تعدیل شده است. با این وجود، چین تنها محرک قیمتی مس نیست و همچنان بهای فروش این فلز سرخ همچنان در سمت‌وسوی صعودی است.

تداوم روند صعودی بهای مس از بهبود در اقتصاد‌های بزرگ جهان مانند ایالات متحده، آلمان و ژاپن نشأت می‌گیرد. در همین حال تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار کربن بیش از پیش موردتوجه سیاست‌گذاران و دولتمردان قرار گرفته است. تلاش بین‌المللی برای کاهش انتشار کربن به این معنی است که جهان به مقدار بیشتری از مس نیاز دارد.

دولت‌های بزرگ در سراسر جهان برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها اعلام کرده‌اند. در همین حال به‌دنبال ارتقای انرژی‌های سبز هستند. این درحالی است که در طول سال‌های اخیر ذخایر قابل‌توجهی از مس کشف نشده‌اند. به‌علاوه آنکه شناسایی ذخایر جدید و در همین حال استخراج از آن به هزینه قابل‌توجهی نیاز دارد.

در عصر حاضر و با هدف کاهش آلایندگی ناشی از کربن، ساخت و استفاده از خودرو‌های الکتریکی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. مصرف مس در این خودرو‌ها تقریبا ۴ برابر یک ماشین معمولی برآورد می‌شود. در همین حال، بهره‌گیری از انرژی‌های پاک همچون نیروگاه‌های بادی در اولویت قرار گرفته که تقاضا برای این فلز سرخ رنگ را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

قیمت مس چقدر افزایش می‌یابد؟

با وجود تمام سیگنال‌های مثبتی که از آن‌ها یاد شد باید تاکید کرد که برخی نشانه‌ها حکایت از آن دارد که تقاضا برای مس از سوی چین رو به افول است. در همین حال برخی از تحلیلگران و بازرگانان می‌گویند که رکورد‌های جدید ثبت شده از مس، با اصول علم اقتصاد توجیه نمی‌شود. بر همین اساس نیز نباید به تداوم این روند صعودی در کوتاه‌مدت امیدوار بود. در همین حال باید تاکید کرد که انتظار می‌رود رشد تقاضا برای مصرف مس از چین به سمت هند متمایل شود. همین رشد تقاضا می‌تواند زمینه رشد نرخ را در بازه‌های زمانی طولانی فراهم کند و در همین حال به افزایش تقاضای جهانی برای این فلز منجر شود.

درواقع باید اذعان کرد که همچنان آینده این فلز در بلندمدت مثبت ارزیابی می‌شود. برخی از تاجران برتر مس اعتقاد دارند بهای فروش این فلز در سال‌های آینده به ۱۵۰۰۰ دلار به‌ازای هر تن نیز افزایش خواهد یافت. این رشد در سایه افزایش تقاضای جهانی و حرکت به سمت انرژی‌های سبز محقق شده است. حتی در مواردی بروز مسائل شدید از سمت عرضه، می‌تواند نرخ فروش این فلز سرخ رنگ را تا ۲۰۰۰۰ دلار به‌ازای هر تن افزایش دهد.

آغاز به کار معادن جدید

براساس گزارش منتشرشده از سوی کیتکو، بازار جهانی مس در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ همچنان با مازاد عرضه روبه‌رو خواهد بود. البته تقاضا برای خرید مس از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ وارد مدار صعودی شده، اما در همین حال برای تامین نیاز صنایع به مس، قرار است ۴ معدن بزرگ جدید مس در سال ۲۰۲۱ افتتاح شود.

گروه مطالعات بین‌المللی مس ICSG اعلام کرده پروژه‌های بهره‌برداری از ذخایر جدید مس رو به پیشرفت هستند. بر همین اساس نیز انتظار می‌رود در ۲ سال آینده ۴ معدن در کشور‌های جمهوری دموکراتیک کنگو، پرو، شیلی و روسیه به بهره‌برداری برسند.

همچنین براساس آمار منتشر شده از سوی این گروه مطالعاتی انتظار می‌رود رشد مصرف جهانی مس (به جز چین) برابر ۷ درصد باشد. در همین حال انتظار می‌رود مصرف ظاهری مس در چین حدود ۴.۵ درصد کاهش یابد. بدین‌ترتیب رشد مصرف جهانی برای این فلز سرخ برابر ۰.۲ درصد برآورد می‌شود.

این گروه همچنین میزان رشد مصرف جهانی مس را برای سال ۲۰۲۲ برابر ۳ درصد عنوان کرده است. در همین حال تاکید شده، مصرف مس در بلندمدت رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. رشد تقاضا برای مس تا سال ۲۰۵۰ برابر ۳۴۱ درصد عنوان شده است. بدون تردید در چنین شرایطی توسعه صنعت بازیافت مس بیش از پیش موردتوجه قرار خواهد گرفت.

سخن پایانی

با افزایش قابل‌توجه واکسیناسیون از سوی بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان، انتظاراتی مبنی بر افزایش تقاضا برای خرید مس شکل گرفته و همین انتظارات نیز زمینه رشد نرخ مس را فراهم کرده است. مس فلزی است که در تلاش‌های جهانی برای کاهش کربن و آلودگی ناشی از انتشار دی‌اکسید کربن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بر همین اساس نیز طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته شاهد تداوم روند صعودی نرخ فروش این فلز هستیم. تاجایی‌که بهای فروش این فلز در طول سال‌های گذشته حتی تا ۲ برابر هم افزایش یافته و در همین حال نرخ مس در هفته دوم ماه مه، رکوردی جدید ثبت کرد. با این وجود همچنان نگرانی‌هایی نسبت به تداوم این روند صعودی در کوتاه‌مدت وجود دارد. در همین حال انتظار می‌رود بهای فروش مس در بازه زمانی بلند‌مدت افزایش یابد.

منبع: صمت

عناوین برگزیده