تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۴۵۱
کد خبر: ۲۱۱۷۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ترخیص ۹۰ درصدی کالا‌های اساسی با اخذ تعهد از صاحبان کالا

‌می‌متالز - اعضای کارگروه تنظیم بازار در یکصدوسی‌وهشتمین جلسه خود درخصوص نحوه ترخیص سریع کالا‌های اساسی و ضروری، نحوه صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ، نحوه صادرات برخی اقلام فولادی، مدیریت بازار پیاز، برنامه‌ریزی برای تامین علوفه، مدیریت کاهش قاچاق گروه کالایی کشاورزی، تامین ارز ترجیحی برای واردات گوشت مرغ و تغییر و اصلاح فرآیند ثبت سفارش و واردات تخمه آفتابگردان آجیلی و نرخ سبوس گندم تصمیم‌گیری کردند.

به گزارش می‌متالز، اعضای کارگروه تنظیم بازار، پیرو جلسه ۲۱۹ ستاد تنظیم هماهنگی اقتصادی دولت درخصوص رفع مشکل رسوب کالا‌های اساسی در بنادر و گمرکات کشور به‌ویژه بندر امام خمینی و همچنین گزارش آخرین وضعیت ترخیص کالا‌های اساسی و ضروری موجود در انبار‌های گمرک و بنادر اعلام کردند، با توجه به افزایش موجودی کالا‌های اساسی در بنادر کشور در بازه زمانی آبان ۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰، گمرک ایران مجاز به ترخیص ۹۰ درصدی کالا‌های اساسی است. روند ترخیص طبق مصوبات ستاد پس از اخذ تعهد از صاحب کالا (وارد‌کننده) و نیز مجوز وزارت جهاد کشاورزی برای کالا‌های ذرت کنجاله و دانه‌های روغنی و برای کالای روغن و گندم با مجوز شرکت بازرگانی دولتی است. در ضمن ترخیص قطعی کل کالا منوط به اخذ کد رهگیری بانکی است. براساس این مصوبه، وزارت جهادکشاورزی نیز باید با توجه به زمان تعیین‌شده برای ترخیص کالا‌های اساسی، نسبت به تاییدیه مجوز سامانه بازارگاه اقدام کند تا در تشریفات ترخیص کالا هیچ گونه معطلی صورت نگیرد. در ضمن مقرر شد مجوز سیستمی قرنطینه نباتی به منزله صدور مجوز بازارگاه نیز تلقی شود.

گمرک و سازمان بنادر

در این نشست اعضای کارگروه با توجه به گزارش ارائه‌شده اتاق اصناف ایران درخصوص روند کاهشی قیمت پیاز و میزان انباشت آن در کشور در راستای حمایت از تولیدکنندگان و تنظیم بازار موثر پیاز در داخل تصمیم گرفتند با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان‌ها درخصوص خرید و جمع‌آوری این محصول اقدام شود. همچنین برای برنامه‌ریزی در الگوی کاشت، داشت و برداشت و جلوگیری از انباشت یا کاهش محصولات کشاورزی و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا مقرر شد، وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ارائه برنامه تولید سال ۱۴۰۰ با رویکرد هدفمندی محصولات آب‌بر و تعیین قیمت خرید تضمینی مناسب با قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی قبل از کشت، اقدام کند.

ثبت اطلاعات کشتارگاه‌ها

براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار با توجه به ثبت اطلاعات کشتارگاه‌های سراسر کشور در سامانه جامع تجارت، از تاریخ یکم خردادماه جاری کلیه کشتارگاه‌ها ملزم به ورود اطلاعات کشتار شامل تعداد قطعه مرغ زنده، وزن ورودی و وزن لاشه استحصالی مرغ در سامانه مذکور شدند. براساس مصوبه کارگروه، عدم ثبت اطلاعات یا ثبت اطلاعات نادرست در سامانه به منزله عرضه خارج از شبکه مرغ تلقی می‌شود. به این ترتیب مطابق با قانون وزارت جهاد کشاورزی و کلیه دستگاه‌های نظارتی باید با هر گونه تخلفات برخورد قانونی کنند. در این نشست گزارشی درخصوص روند قیمت و تولید و عرضه دام سبک و سنگین در کشور ارائه شد. اعضای کارگروه نیز برای حمایت از تولید و تعادل در عرضه و تقاضای گوشت مرغ با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی و محدودیت‌های مربوط به تامین علوفه و افزایش قیمت آن مصوب کردند، وزارت جهاد کشاورزی برای تامین به‌موقع علوفه از داخل و کسر از محل واردات اقدامات لازم را انجام دهد.

صادرات مشروط محصولات فولادی

کارگروه تنظیم بازار برای اثربخش کردن بازار فولاد میانی، محصولات فولادی و فلزات رنگی به تولیدکنندگان و نمایندگان قانونی آن‌ها اجازه صادرات محصولات این بازار را داد. البته صرفا واحد‌های مجازی که فهرست آن‌ها را معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرده است می‌توانند اقدام به واردات کنند. در ضمن این اقدام مشروط به اطمینان از تامین نیاز داخل و رعایت کف عرضه ابلاغی محصولات در بورس کالا است. این مجوز از یکم خردادماه سال جاری به مدت سه ماه اعتبار دارد. در ضمن صادرکنندگان برای صادرات نیازی به تایید دفتر صنایع معدنی در سامانه جامع فرامرزی گمرک ایران ندارند. براساس تصمیمات این کارگروه همچنین مقرر شد، واحد‌های تولیدی محصولات مذکور بتوانند نسبت به صادرات آن مقدار از ارز‌های تکلیفی که طبق برنامه مستمر در بورس کالا عرضه و معامله نشده است، اقدام کنند. این مصوبه می‌افزاید: بازرگانان و تجار با خرید از رینگ صادراتی بورس کالا می‌توانند نسبت به صادرات محصولات مذکور نیز اقدام کنند. البته این صادرکنندگان باید براساس قوانین و رویه‌های موجود نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام کنند.

جاده پر پیچ و خم بازار مرغ و تخم‌مرغ

براساس تصمیمات پیشین ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و همچنین مصوبات هیات وزیران درخصوص واگذاری مسوولیت تصمیم‌گیری در مورد صادرات مرغ و تخم‌مرغ با وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد، مسائل مربوطه از طریق کارگروه ساماندهی مرغ اقدام شود و تصمیمات آن کارگروه نیز مورد موافقت کارگروه تنظیم بازار قرار گیرد. به این ترتیب ساماندهی بازار مرغ و تخم‌مرغ در جاده پر پیچ و خم و پر از بوروکراسی قرار خواهد گرفت. در ضمن مقرر شد، بانک مرکزی نسبت به تامین ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی، به‌ویژه واردات مرغ باتوجه به مصوبه پایان سال گذشته هیات وزیران اقدام کند. در این نشست اعضای کارگروه پس از بررسی پیشنهاد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جلوگیری از قاچاق گروه کالایی کشاورزی اعلام کردند، وزارت جهاد کشاورزی آمار دقیق تولید و برنامه‌های اجرایی تامین محصولات کشاورزی به‌خصوص گندم، نهاده‌های دامی، دانه‌های روغنی و حبوبات را در سال ۱۴۰۰ به‌صورت مستمر و مکتوب به کارگروه تنظیم بازار ارائه کند تا برنامه‌ریزی لازم درخصوص تنظیم بازار صادرات و واردات کالا‌ها در اسرع وقت انجام شود.

رفع سقف واردات ۳۰ هزار تنی تخمه آفتابگردان

اعضا درخصوص تغییر و اصلاح فرایند ثبت سفارش و واردات تخمه آفتابگردان آجیلی نیز اعلام کردند، مطابق با تصمیمات سی و ششمین جلسه کارگروه نظارت و تخصیص ارز، همه متقاضیان امکان ثبت‌سفارش و واردات را در چارچوب ضوابط و مقررات دارند. درضمن وزارت جهاد کشاورزی موظف است برای جلوگیری از هرگونه اختلال در فرآیند ثبت‌سفارش نسبت به بازبینی و رفع سقف واردات ۳۰ هزار تنی اقدام کند. این کارگروه تاکید می‌کند، کنترل واردات این محصول با سازوکار‌های تعرفه‌ای دنبال شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده