تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۳
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۲۱۱۸۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل:

واحد‌های تولیدی با مشکل نقدینگی و مواد اولیه روبرو هستند

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: واحد‌های تولیدی و صنعتی فعال در استان اردبیل با مشکل تأمین نقدینگی و همچنین مواد اولیه روبه‌رو هستند که باید هر چه سریعتر این موانع و مشکلات با راهکاری مناسب برطرف شود.

به گزارش می‌متالز، حسین پیرمؤذن در جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه کارخانجات از طریق بورس ارائه می‌شود، خرید این مواد با پرداخت پول نقد امکان‌پذیر است و به همین خاطر انتظار می‌رود بانک‌های عامل در این زمینه پرداخت تسهیلات را با سرعت بیشتری انجام دهند.

وی از واگذاری اختیار در صدور مجوز و جواز تأسیس برای واحد‌های صنعتی و معدنی را با محوریت خانه صنعت و معدن استان یادآور شد و تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم قبل از صدور جوار تأسیس ظرفیت واحد‌های صنعتی و چگونگی تأمین مواد اولیه آن‌ها را به صورت کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا امکان ادامه فعالیت آن‌ها با شرایط مناسب به وجود آید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با ابراز خرسندی از مصوبه تشخیص مصلحت نظام در راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل گفت: در کنار این مصوبه، هیئت دولت با راه‌اندازی بارانداز ریلی در پارس‌آباد نیز موافقت کرده که این خود بسترساز توسعه تجارت بین‌المللی خواهد بود.

پیرمؤذن تقویت صنایع تبدیلی و حمایت از صادرات غیرنفتی را با مصوبه راه‌اندازی بارانداز و همچنین منطقه آزاد یک کار ماندگار در کار اردبیل برشمرد و افزود: بر این باوریم استان اردبیل با این دو مصوبه به راحتی می‌تواند در سال‌های آینده از بن‌بست خارج شده و مسیر توسعه همه‌جانبه را طی کند.

وی از سفر قریب‌الوقوع مسوولان کشوری و استانی به آذربایجان برای نهایی کردن تفاهمنامه مشترک در راه‌اندازی شهرک صنعتی مرزی و بارانداز خبر داد و خاطر نشان کرد: امیدواریم هر چه سریعتر این سفر و مصوبات آن به انجام رسیده و زمینه شکل‌گیری توسعه همه‌جانبه استان را شاهد باشیم.

پیرمؤذن در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: استان اردبیل بهترین مسیر در صادرات کالا و خدمات به روسیه و کشور‌های آسیای میانه است و به یقین در این زمینه با پیگیری و تلاش مستمر قادر خواهیم بود بهترین شرایط را مهیا کنیم.

وی مزیت اصلی منطقه آزاد را در دنیا صادرات‌محوری و توجه به سرمایه‌گذاری‌های خارجی اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم در منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل زمینه‌های این امر به خوبی شکل بگیرد.

پیرمؤذن ضرورت تعامل و ارتباط کشور‌های همسایه به ویژه ایران و آذربایجان را در سهولت حضور تجار و سرمایه‌گذاران در هر دو کشور یادآور شد و بیان کرد: امیدواریم در بهترین شرایط تقویت روابط ایران و آذربایجان به توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک منجر شود.

وی به سال تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی اشاره کرد و گفت: در کنار پشتیبانی همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه بانک‌ها، امور مالیاتی، بیمه‌ای و گمرکی، ضرورت دارد با حذف دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های موازی جلوی کارشکنی‌ها گرفته شده و به نوعی به تسهیل امور کمک شود.

پیرمؤذن به برگزاری انتخابات انجمن‌های متعدد نظیر انجمن کالا‌های فلزی، صنایع غذایی و بهداشتی و شیمیایی و سلولزی اشاره کرد و افزود: با شکل‌گیری این انجمن‌ها و انعکاس مشکلات و نارسایی‌های این بخش، امیدواریم شرایط مناسبی را در مسیر توسعه همه‌جانبه شاهد باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با انتقاد از افزایش سرسام‌آور نرخ برق و گاز برای واحد‌های تولیدی و صنعتی تصریح کرد: هر چند به ظاهر سخن از افزایش سه برابری هزینه برق و گاز است، اما قبض صادر شده در فروردین نشان می‌دهد که افزایش ۳۰۰ برابری در این حوزه اتفاق افتاده که ما پیگیر پاسخگویی مسوولان در این زمینه هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده