تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۱۱۹۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افت شدید قیمت سنگ‌آهن موقتی خواهد بود

‌می‌متالز - قیمت سنگ‌آهن در پی اقدامات چین برای تعدیل قیمت کالا‌ها در هفتهگذشته کاهش یافته است، اما تحلیلگران گمان می‌کنند که تلاش‌های چینتن‌ها به طور موقت موفقیت‌آمیز خواهد بود، مگر اینکه مقامات برایجلوگیری از مصرف اقداماتی را انجام دهند که می‌تواند رشد اقتصادیاین کشور را کاهش دهد.

به گزارش می‌متالز، معاملات آتی سنگ‌آهن سنگاپور پس از رسیدن به رکورد ۲۳۴ دلار در هر تن در ۱۲ مه، در هفته اخیر با بیش از ۴ درصد کاهش، به زیر ۱۹۴ دلار در هر تن رسیده است.

فردریک نویمان، سرپرست تحقیقات اقتصاد آسیا در بانک HSBC به رویترز گفت: هنگامی که صحبت از کالا‌ها می‌شود، مقامات چینی در شرایط تصمیم سخت قرار دارند، زیرا تثبیت قیمت نیاز به مهار تقاضا دارد که به رشد اقتصادی آسیب می‌رساند.

از سوی دیگر تنش سیاسی چین و استرالیا هم بر بازار اثر گذاشته است.

در تاریخ ۶ مه، آژانس برنامه‌ریزی چین اعلام کرد که تمام تماس‌ها، گفتگوی استراتژیک اقتصادی دوجانبه خود با استرالیا را به مدت نامحدودمتوقف کرده است.

کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی (NDRC) در بیانیه‌ای گفت:اخیراً، برخی از مقامات دولت مشترک‌المنافع استرالیا مجموعه‌ای از اقدامات را برای برهم زدن مبادلات و همکاری‌های عادی بین چین و استرالیا به دلیل ذهنیت جنگ سرد و تبعیض ایدئولوژیک آغاز کردند.

دیلی میل و رویترز هم گزارش دادند که مای ژینیو وزیر بازرگانیچین گفت: دلیل اصلی این وحشی‌گری سیاستمداران استرالیاییهستند.

اگرچه دلیل خاصی برای این مواضع ذکر نشده است، اما اشاره به تصمیم نخست‌وزیر استرالیا اسکات موریسون در ماه آوریل برای لغو توافق ایالت ویکتوریا برای همکاری با ابتکار کمربند و راه چین (BRI) بود. موریسون گفت: برنامه گسترده تجارت و زیرساخت پکن مناسب منافع ملی استرالیا نبود.

از لحاظ عملی، بسته شدن کانال گفتگو ممکن است تأثیر کمی داشته باشد، زیرا دو طرف از سال ۲۰۱۷ با هم دیدار نکرده‌اند.

رویترز نوشته است: از زمان وخیم‌تر شدن تنش‌های دیپلماتیک، وزیرانتجارت متوالی استرالیا قادر به برقراری تماس تلفنی با همتایان چینینبودند.

اختلافات بین این دو شریک تجاری به چندین سال پیش بازمی‌گردد، از جمله مواردی از ممنوعیت استرالیا بر توسعه‌دهندگان شبکه تلفن ۵ G چین تا انتقاد از ادعا‌های حاکمیت آن در دریای چین جنوبی.

همچنین اختلافات بر سر سرکوب اویغور‌ها در سین کیانگ توسط چینو حمایت استرالیا برای ردیابی منشأ کرونا بر این بحران افزوده است.

در نوامبر گذشته، چین لیستی از ۱۴ شکایت علیه استرالیا شامل حمایت از مواضع سیاسی ایالات متحده را صادر کرد.

در ماه دسامبر، پکن با جلوگیری از حمل‌ونقل بیشتر از استرالیا، ده‌هامحموله را در بندرگاه‌های چین متوقف کرد.

علی‌رغم توافق تجارت آزاد بین دو کشور در سال ۲۰۱۵، چین تعرفه‌هایبالا و موانع دیگر بر واردات محصولات استرالیایی از جمله مشروبات، جو، خرچنگ دریایی، پنبه و چوب وضع کرده است.

ABC News استرالیا در اواخر ماه مارس گزارش داد، ارزش صادرات استرالیا به چین با ادامه تقاضای چین برای سنگ‌آهن افزایش یافتهاست، اما تجارت در بیشتر گروه‌ها ۴۰ درصد کاهش یافته است.

این شبکه اعلام کرد، دسامبر گذشته، صادرات زغال‌سنگ این کشور به چین ۸۳ درصد نسبت به سطح قبل از شیوع کرونا در یک سال قبل کاهش یافته است.

اما الگو‌های مجازات‌های چین نشان می‌دهد که این کشور با دقت اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را انتخاب می‌کند که توانایی پرداخت آن را دارد.

به نوشته آرگوس مدیا، در حالی که تقاضا برای تأمین گاز مایع طبیعی (LNG) و سنگ‌آهن به بازار چین ادامه دارد، چین ۳۵ درصد از صادرات کالا‌های استرالیا را در ماه مارس به خود اختصاص داده است.

تحلیلگران معتقدند استرالیا همچنان منبع ضروری چین برای این کالا‌ها خواهد بود، اگرچه عصبانیت پکن از اختلافات سیاسی ممکن است شرایط را تغییر دهد.

آرگوس به نقل از یکی از تاجران مستقر در اروپا نوشته است: مطمئناً چیننمی‌تواند بدون LNG استرالیا در این بازار کار کند.

آرگوس گزارش داد، استرالیا ۴۳٫۴ درصد از واردات LNG چین در سال گذشته و ۴۴٫۵ درصد از واردات آن را در ماه مارس تأمین کرده است.

رویترز نیز روز جمعه با استناد به اطلاعات گمرک چین اعلام کرد، در آوریل، واردات LNG چین از استرالیا به بالاترین سطح رسید.

جایگزین چنین حجم زیادی توسط تأمین‌کنندگان دیگر بعید است و کاهش عمده می‌تواند هزینه‌های بیشتری را منجر شود.

بیشتر صادرات LNG استرالیا به چین تحت پوشش قرارداد‌های بلندمدتاست، قرارداد‌هایی که از خریداران در برابر جهش قیمت بازار در زمستان محافظت می‌کند.

همچنین تنش‌ها بر سر سنگ‌آهن، عمده‌ترین صادرات استرالیا به چین و یک منبع غیرقابل تعویض برای سازنده برجسته فولاد در جهان در حال افزایش است.

بر اساس اطلاعات مرکز تحقیقات اطلاعات فولاد پکن، سال گذشته صادرات ۷۱۳ میلیون تنی سنگ استرالیا ۶۱ درصد واردات سنگ‌آهنچین را تشکیل داده است.

South China Morning Post در ماه جاری گزارش داد که صبر چین و گزینه‌های مجازات استرالیا رو به پایان است و افزایش قیمت، خطرات تجارت سنگ‌آهن را افزایش می‌دهد.

این روزنامه به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت: دو طرف نمی‌خواهند از این کارت استفاده کنند.

قیمت‌های بی‌سابقه برای تأمین سنگ‌آهن نگرانی‌ها را در مورد فشارهایفزاینده در صنعت فولاد چین افزایش داده است، اگرچه مهمترین دلیلافزایش قیمت، تقاضای چین بوده است.

سال گذشته، تولید فولاد خام چین به بیش از ۱ میلیارد تن رسید ورکورد زد. تولید امسال نیز تاکنون مجدداً صعود کرده و در مارس ۱۵٫۶ درصد رشد داشته است.

دولت چین برای کاهش اتکا به واردات سنگ‌آهن دستور تغییرات عمده‌ای را در صنعت فولاد صادر کرده است، اما قبل از اینکه تغییرات اعمال شود، خرید‌های پیشگیرانه فشار بیشتری به قیمت‌ها بخشیده است.

گلوبال تایمز نوشته است: برخی از واردکنندگان چینی نیز به دلیلنگرانی از ریسک‌پذیری سیاسی، برای جمع‌آوری سنگ‌آهن عجله دارند که همین امر باعث افزایش حجم تجارت در آوریل شد.

تحلیلگران در مورد اینکه چین برای قطع روابط با استرالیا در مورد کالا‌های اساسی سنگ‌آهن و فولاد تا کجا پیش خواهد رفت، اختلاف‌نظردارند.

شرلی ژانگ، تحلیلگر شرکت مشاوره بین‌المللی Wood Mackenzie، گفته است که بعید به نظر می‌رسد چین واردات سنگ‌آهن از استرالیا را ممنوع کند.

ژانگ گفت، در عوض انتظار می‌رود چین هزینه‌های اداری را برای واردات افزایش دهد.

اما روزنامه گلوبال تایمز به نقل از تحلیلگرانی که نامشان فاش نشده است، نوشته است به نظر می‌رسد که قطع رابطه تجارت بین دو کشور قریب‌الوقوع است.

این هفته، اعلام شد که چین باید منابع سنگ‌آهن خود را متنوع کند و یکهشداردهنده دیگر به تأمین‌کنندگان استرالیایی ارسال کند.

به گزارش بلومبرگ، شرکت‌های چینی باید اکتشافات داخلی برای تولیدفولاد را افزایش دهند، منابع وارداتی خود را گسترش دهند و منابع سنگ‌آهن خارج از کشور را کشف کنند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده