تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۴۲۱
کد خبر: ۲۱۲۱۰۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
روابط تجاری آمریکا و چین ریسک بزرگ بازار کامودیتی‌ها

تقاضای آلومینیوم اوج می‌گیرد؟

‌می‌متالز - با توجه به عملکرد بسیار خوب چین در احیای فعالیت‌های اقتصادی در نیمه دوم ۲۰۲۰، انتظار می‌رود تقویت تقاضا در بخش‌های کلیدی مصرف‌کننده آلومینیوم ازجمله ساخت‌وساز و زیرساخت‌ها، جهش تقاضای ۷/ ۲ درصدی را در صنعت این محصول در ۲۰۲۱ به همراه داشته باشد. برنامه چهاردهم توسعه پنج‌ساله چین بر کاهش مصرف انرژی در استان «اینرمنوگلیا» تاکید داشته است. در سمت عرضه، انتظار می‌رود تولید چین ۵/ ۴ درصد افزایش پیدا کرده و به ۷/ ۳۸ میلیون تن برسد.

تقاضای آلومینیوم اوج می‌گیرد؟

به گزارش می‌متالز، تولید جهانی نیز بر اساس ارزیابی این موسسات، ۸/ ۳ درصد رشد خواهد کرد و به ۷/ ۶۷ میلیون تن خواهد رسید و بازار این محصول با مازاد عرضه ۸/ ۱ میلیون تنی مواجه خواهد شد (مازاد عرضه در ۲۰۲۰، معادل ۸/ ۳ میلیون تن ارزیابی شده است)؛ بنابراین انتظار می‌رود افزایش تولید مانعی در مقابل افزایش قیمت ناشی از بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و تقویت تقاضا در چین شود. همچنین تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین از سال ۲۰۱۸ موضوع اصلی در بازار کامودیتی‌ها از جمله آلومینیوم بوده است. انتظار نمی‌رود که با ریاست‌جمهوری بایدن، محدودیت‌های تجاری و تعرفه‌ها به حالت قبل از تنش‌ها بازگردد. روابط تجاری بی‌ثبات آمریکا و چین، یک ریسک برای بازار کامودیتی‌ها به‌حساب می‌آید و چشم‌انداز آن‌ها را تاحدی مبهم می‌کند. برای بررسی چشم‌انداز بازار این محصول باید به عواملی ازجمله اثرات ویروس‌کرونا نیز توجه کرد. اگرچه پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه واکسیناسیون در حال انجام است، اما با یک برنامه واکسیناسیون جهانی، در کوتاه‌مدت فاصله دارد.

چشم‌انداز قیمتی

قیمت آلومینیوم در پنج سال گذشته در یک روند خنثی و در محدوده ۱.۵۰۰ تا ۲.۵۰۰ دلاری بوده و میانگین پنج ساله ۱.۸۸۰ دلاری داشته است. میانگین نرخ فروش آلومینیوم در آوریل سال گذشته میلادی و با همه‌گیری کرونا ۱.۴۵۷ دلار به ازای هر تن گزارش شده است. این رقم پایین‌ترین میانگین نرخ از سال۲۰۱۵ تاکنون بوده است؛ اما اکنون نرخ فروش آلومینیوم بالای ۲.۳۰۰ دلار گزارش می‌شود. در واقع بهای کنونی شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن حدود ۵۰ درصد بالاتر از پایین‌ترین نرخ این فلز در ۵سال گذشته است. در اغلب روز‌های سال‌جاری میلادی آلومینیوم در کانال ۲ هزاردلاری معامله شده است. نرخ فروش آلومینیوم در بورس فلزات لندن از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی تا نخستین روز ماه آوریل، رشد بالای ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. در همین حال رکورد فروش شمش آلومینیوم با نرخ ۲.۲۶۰ دلار به ازای هر تن نیز در ماه آوریل ثبت شد.

مسیریابی تقاضا

دلایل متعددی برای این روند صعودی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رشد و بهبود تقاضا از ضربه کرونا در سطح جهانی و تلاش برای کاهش آلایندگی از سوی اقتصاد‌های بزرگ جهان اشاره کرد. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان در نظر دارد برنامه‌های متعددی را برای توسعه هوای پاک اجرایی کند. از آنجاکه تولید شمش آلومینیوم در رده صنایع انرژی‌بر قرار دارد، اگر این اهداف به مرحله اجرا برسد تاثیر بسزایی بر روند عرضه و تقاضای آلومینیوم در بازار جهانی خواهد داشت. همچنین لازم به ذکر است که تقاضای فصلی برای خرید آلومینیوم چین در ۳ ماه دوم سال‌جاری میلادی به اوج خود می‌رسد و همچنین انتظار می‌رود بسته مالی ۲ تریلیون دلاری بایدن نیز زمینه رشد تقاضا برای فلزات اساسی ازجمله آلومینیوم را فراهم کند. با وجود فاکتور‌های مثبتی که زمینه‌ساز رشد قیمت آلومینیوم بوده‌اند باید به عواملی منفی همچون احتمال عرضه ۵۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم از ذخایر دولتی چین به بازار و همچنین بالاتر رفتن سطح موجودی انبار‌های فلزات لندن اشاره کرد. طبق برنامه جامع جهانی که در اوایل دهه گذشته تدوین شده است دهه ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰ در جهان دهه آلومینیوم خواهد بود (دهه حاضر (۲۰۳۰ – ۲۰۲۰) دهه مس نام گرفته بود)، در حال‌حاضر در دنیا تکنولوژی فرآوری آلومینیوم با قیمت مناسب وجود ندارد، به همین دلیل امکان مصرف انبوه این فلز نیست، اما پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده کشور‌های پیشرو در این صنعت به این تکنولوژی دست یابند و شاهد رشد مصرف و قیمت این فلز باشیم. چین نیز یکی از تولیدکنندگان مطرح جهان در این صنعت است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵ جزو سه تولیدکننده برتر آلومینیوم در جهان باشد و بعدازآن به علت سیاست‌های کنترل آلودگی هوا و با توجه به اینکه این صنعت جزو آلوده‌کننده‌ترین صنایع است به سمت سبز‌کردن این صنعت پیش برود.

وضعیت سودآوری «فایرا»

‌شرکت آلومینیوم ایران که به‌اختصار ایرالکو نامیده می‌شود به‌عنوان اولین تولیدکننده شمش‌های آلومینیوم در ایران در کیلومتر ۵ جاده اراک - تهران واقع شده است. موضوع تاسیس کارخانه ایرالکو در سال ۱۳۴۶ به تصویب هیات دولت رسید. اقدامات مربوط به نصب تأسیسات و ساختمان از سال ۱۳۴۸ آغاز شد و در سال ۱۳۵۱ با دو خط تولید و ظرفیت ۴۵ هزار تن در سال مورد بهره‌برداری قرار گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و افزودن سه خط دیگر به پروسه تولید، ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه به ۱۲۰ هزار تن در سال رسید و با بهره‌برداری از خطوط با تکنولوژی جدید و خروج دو خط قدیمی به ۵/ ۱۷۷ هزار تن در سال ۱۳۸۶ رسید که شامل انواع شمش‌ها به‌صورت تی‌بار، هزار پوندی، آلیاژ‌های ریخته‌گری، بیلت، اسلب و… است. این شرکت در سال ۱۳۷۵ به سهامی عام تبدیل و در همان سال در بورس اوراق بهادار پذیرش شد. شرکت صنایع آلوم رول نوین و شرکت روان گداز پردیس با مالکیت ۱۱ و ۱۰ درصدی سهامداران عمده شرکت هستند و حدود ۳۰ درصد از سهام شرکت نیز در اختیار شرکت‌های استانی سهام عدالت قرار دارد.

در نمودار تغییرات سود خالص شرکت در سالیان اخیر ملاحظه می‌شود. همان‌گونه که مشاهده می‌شود شرکت از ثبات نسبی مقدار فروش برخوردار بوده و در سال‌هایی که نرخ دلار و قیمت جهانی افزایش داشته است، سود شرکت نیز روندی صعودی را طی کرده است. با توجه به مفروضات ارائه‌شده شرکت سودآوری دوهزار میلیاردی و دو هزار و ۳۰۰ میلیاردی برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ خواهد داشت که با سرمایه ۹۶۰ میلیاردی فعلی، معادل ۲۰۴ و ۲۴۶ تومان سود به ازای هر سهم محقق خواهد شد.

علی اسکینی کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده