تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۱۲۳۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

رکورد قیمت در بازار‌های جهانی فولاد همچنان شکسته می‌شود

‌می‌متالز - ارزش معاملات فولاد در بازار‌های جهانی در سطوحی است که پیش از این دیده نشده بوده است. میانگین قیمت جهانی انواع ورق موسسه مپس در ماه می‌به رکورد‌های بالای جدیدی رسیده است. بیشترین رشد قیمت‌ها در امریکا و کانادا دیده شده که ورق گرم بیش از ۲۰۰ درصد نسبت به تابستان ۲۰۲۰ رشد داشته است. در اروپا هم قیمت‌ها رشد بالایی داشته است.

به گزارش می‌متالز، در این بین در ژاپن کمترین افزایش قیمت‌ها در این مدت رخ داده و خریداران داخلی در این کشور در پذیرش رشد قیمت‌های زیاد مقاومت نشان دادند. افزایش چشمگیر هزینه‌ها آنطور که در سایر نقاط دنیا دیده شده در ژاپن غیر معمول است. از طرفی پاندمی کرونا هم مصرف داخلی آن را پایین آورده، ولی با این حال افزایش قیمت‌ها در حال گسترش است و به نظر در ژوئن نیز ادامه خواهد داشت.

در چین هم طی ۱۲ ماه گذشته رشد قیمت‌های چشمگیری مشاهده شده، ولی اقدامات دولت برای محدود سازی رشد قیمت کومودیتی‌ها موجب شد قیمت فولاد هفته سوم ماه می‌افت داشته باشد و رشد قیمت‌های چند هفته قبل را جبران کند. با توجه به این که فصل افت تقاضا هم در چین نزدیک است احتمال کاهش قیمت بیشتر در آینده نزدیک وجود دارد.


در سطح دنیا رشد ارزش معاملات فولاد موجب شده حاشیه سود کارخانه‌ها و توزیع کننده‌ها به سطوح باورنکردنی برسد. از طرفی صنایع پایین دست این افزایش هزینه‌ها را احساس کرده اند. البته رشد قیمت‌ها محدود به فولاد نبوده و بر سایر کالا‌های اساسی و مهم نیز اثر داشته است. از این رو باید منتظر انتقال این افزایش هزینه‌ها به محصولات نهایی در صنایع وابسته نیز باشیم. از این رو نگرانی‌ها در مورد فشار‌های تورمی بیشتر شده است. از طرف دیگر هر اقدام بانک‌های مرکزی برای کنترل این وضعیت می‌تواند روند رشد اقتصادی را محدود کرده و بر بخش‌های مصرف کننده فولاد اثر منفی بیشتر بگذارد.

از این رو تحلیلگران معتقدند در آینده نزدیک ارزش معاملات فولاد به روند صعودی ادامه می‌دهد به ویژه در کشور‌های غربی، ولی خریداران بسیاری نگران تصحیح قیمت‌های چشمگیر تا پایان سال ۲۰۲۱ هستند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده