تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۱۲۳۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان مدیریت صنعتی:

کشور‌های در حال توسعه در حال وداع با زغال سنگ هستند/ از ۳۰۰ روز آفتابی کشور برای انرژی استفاده کنیم

‌می‌متالز - رئیس سازمان مدیریت صنعتی اظهار داشت: مصرف انرژی برق‌آبی و هسته‌ای در جهان از چند سال پیش ثابت است. ولی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر رو به افزایش و استفاده از سوخت‌های فسیلی رو به کاهش بوده است. اقتصاد‌های در حال توسعه آسیا دیگر با ذغال سنگ وداع می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل کیانی در مراسم اهدای جوایز ششمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی اظهار کرد: سازمان مدیریت صنعتی در مورد نظام‌های سازمانی رتبه‌بندی سابقه طولانی دارد. از سال ۹۴ نیز جایزه ملی مدیریت انرژی را راه‌اندازی کرد. از سال گذشته نیز رتبه‌بندی کسب‌وکار الکترونیکی نماد اعتماد الکترونیکی را آغاز کرده است. این جوایز عامل محرک افزایش قابلیت رقابت‌پذیری، سودآوری، بهره‌وری و توانمندسازی است؛ که در مورد جایزه ملی مدیریت انرژی نیز همین اهداف دنبال می‌شود.

وی در مورد اهمیت مدیریت انرژی تصریح کرد: انرژی یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌های تولید است، مدیریت انرژی باعث راندمان بیشتر و قیمت کمتر می‌شود و باعث توسعه پایدار، اقتصاد پایدار، امنیت سیاسی و اجتماعی و کاهش آلاینده‌ها می‌شود. کشور‌هایی مانند هند، چین و اندونزی اقدامات گسترده‌ای در این رابطه انجام داده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: مصرف انرژی برق‌آبی و هسته‌ای در جهان از چند سال پیش ثابت است. ولی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر رو به افزایش و استفاده از سوخت‌های فسیلی رو به کاهش بوده است. اقتصاد‌های در حال توسعه آسیا دیگر با ذغال سنگ وداع می‌کنند. یکی از دلایل آن فشار بی‌المللی و فشار مدافعان محیط زیست است. سرمایه‌گذاری در این مورد نیز کم شده است. یکی از دلایل این امر کاهش نقش دولت‌ها خلق اکوسیستم یکپارچه است.

وی افزود: از فناوری‌های قابل استفاده در این حوزه می‌توان به اینترنت اشیا، block chain، مدیریت شبکه، علوم دادهمانند کلان داده و تحلیل داده و ... اشاره کرد. این موارد روی انرژی تجدیدپذیر ۳۷ درصد اثرگذاری دارد. عمده مصرف‌کنندگان منابع انرژی در ایران حمل و نقل و ساختمان است.. کیانی با اشاره به دورنمای ایران در مدیریت انرژی گفت: کشور ما ۳۰۰ روز آفتابی با متوسط تابش ۴، ۵ و ۵.۵ کیلو وات بر متر مربع دارد که پتانسیل خوبی است. ارائه نقشه راه انرژی تجدیدپذیر یکی دیگر از این راه‌ها است. بهره‌برداری از ۸۵۹ مگاوات نیروی تجدیدپذیر درحال انجام است. طراحی سامانه یکپارچه مدیریت و برنامه‌ریزی انرژی، شبکه هوشمند انرژی و اینترنت انرژی، سیاست‌های جامع انرژی در برنامه هفتم توسعه از دیگر موارد قابل اشاره است.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا) 

عناوین برگزیده