تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۲۱۲۴۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سهم یک‌درصدی "ماهنشان‌" از درآمد معادن همچنان پرداخت نمی‌شود

‌می‌متالز - مسیر‌های مواصلاتی غنی‌ترین شهرستان معدنی زنجان در قبضه کامیون‌های حمل خاک بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه قرار دارد که علی‌رغم ایجاد خسارات جانی و مالی برای مردم منطقه، اما حتی جزئی از درآمد حاصل از آن صرف بهبود زیرساخت‌ها نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، با وجودی که از سال‌ها پیش اعلام شده است یک درصد از سهم معادن صرف ایجاد زیرساخت‌ها همانند توسعه راه‌های ارتباطی در ماهنشان (شهر معدنی) خواهد شد، اما انگار هنوزم که هنوز است هیچ اقدام مثبتی در این زمینه انجام نگرفته و ماهنشان همچنان بی‌بهره از این اعتبار ناچیز یک‌درصدی است.

این درحالی است که شهرستان ماهنشان از ظرفیت عظیم و ذخایر معدنی برخوردار است، اما از لحاظ زیرساخت‌ها در وضعیت نامناسبی قرار دارد و جزء فقیر‌ترین و عقب‌مانده‌ترین شهرستان‌های استان به‌لحاظ بهره‌مندی از امکانات همچون راه دسترسی، آب شرب، اینترنت، استقرار صنایع مختلف و سرمایه‌گذاری محسوب شود.

با وجود این، محور زنجان به دندی و ماهنشان که یکی از پرترددترین محور‌ها در سطح استان ـ که محل استقرار بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه محسوب می‌شود و انواع کامیون‌ها، تریلر‌ها و کشنده‌ها در حال عبور و مرور از محور‌های ارتباطی این شهرستان هستند ـ، ولی متأسفانه به‌خاطر نبود راه مواصلاتی استاندارد، تصادفات در این محور طبق گزارشات پلیس راهور بالاست و همواره جان و مال ترددکنندگان با تهدید مواجه می‌شود، نمونه بارز آن تصادفی بود که روز گذشته در محور دندی با برخورد یک دستگاه کامیون ولوو حاوی آهک با کامیونت حاوی خاک معدنی رخ داد و راننده ولوو را به کام مرگ کشاند.

با اینکه از سال‌ها قبل مقرر شده است برای بهبود شرایط تردد و کاهش حجم تصادفات، محور زنجان، دندی و ماهنشان احداث شود، اما باز هم این پروژه همانند صد‌ها پروژه دیگر استان پیشرفت چندانی نداشته است و تا رسیدن به مقصد نهایی زمان زیادی را نیاز دارد.


با توجه به تمام این کاستی‌ها سؤال مردم ثروتمندترین منطقه از لحاظ معادن و فقیرترین از لحاظ برخورداری از امکانات در استان زنجان، این است؛ چرا با این حجم از فعالیت‌ها و ثروت خدادادی، هیچ نتیجه مثبتی حداقل به‌لحاظ بهره‌مندی از زیرساخت‌ها برای مردم این شهرستان ایجاد نشده است؟ بهره‌برداری کامل از محور زنجان، دندی و ماهنشان چه‌زمانی میسر خواهد شد؟

البته در زمینه اختصاص سهم یک‌درصدی درآمد معادن به توسعه زیرساخت‌های منطقه چندی پیش مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در گفتگو با تسنیم گفته بود: علی‌رغم این‌که از استاندار و رئیس سازمان صمت استان موضوع اختصاص یک درصدی درآمد معادن برای بهبود مناطق مطالبه‌گری شده، اما با درخواست برگزاری جلسه برای بررسی موضوع موافقت نشده و این جلسه برگزار نشده است.

وی با تأکید بر اینکه رسیدگی به وضعیت جاده‌ها و صرف هزینه لازم از محل درآمد معادن یکی از موضوعاتی است که به‌جد مورد پیگیری قرار دارد اذعان کرده بود: اگر یک درصد درآمد معادن در راستای صرف هزینه در منطقه، اختصاص یابد علاوه بر رسیدگی به وضعیت جاده‌ها می‌توان برخی آسیب‌های دیگر را نیز برطرف کرد.

جایگاه فعلی شهرستان مناسب نیست

جلیل جزو‌نقی، فرماندار شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه این شهرستان به‌لحاظ بهره‌مندی از منابع خدادادی، معادن و ذخایر طبیعی بسیار غنی است، اظهار داشت: جایگاه شهرستان ماهنشان با چنین منابعی بسیار فراتر از جایگاهی است که هم‌اکنون قرار دارد.

وی با بیان اینکه باید سهم یک درصد درآمد معادن در این منطقه استفاده شود و برای اجرای زیر ساخت‌ها بکار رود افزود: برای بهره‌مندی از این یک درصد درآمد معادن مقرر شده است محور زنجان، دندی به ماهنشان تکمیل و بهره‌برداری شود، این پروژه هم‌اکنون در حال اجرا است.

فرماندار ماهنشان با ابراز اینکه "در تلاش هستیم بتوانیم از سهم معادن و ایمیدرو مجموع اعتبار این پروژه را اخذ کنیم"، گفت: البته بخشی از اعتبارات تزریق شده و بخش دیگر در دست تأمین است تا بتوان این پروژه را در موعد مقرر تکمیل کرد.

وی با اعلام اینکه این پروژه شامل بازگشایی محور زنجان، دندی به ماهنشان و چهارخطه کردن آن است، تصریح کرد: این محور از سمت زنجان ۱۵ کیلومتر و از سمت دندی نیز ۱۵ کیلومتر پیشرفت دارد، اما با توجه به اینکه محور ۹۰ کیلومتری است هنوز ۶۰ کیلومتر بین این دو قطعه کامل اجرا نشده است و بعید است که امسال تکمیل و بهره‌برداری شود.

جزو‌نقی عنوان کرد: این محور در دو قطعه با دو پیمانکار در حال اجراست و قطعه مربوط به شهرستان ماهنشان هم‌اکنون نیز فعال است، اما قطعه بعدی که مربوط به شهرستان زنجان است فعالیت چندانی ندارد که امیدواریم با پیگیری مسوولان فعال شود و این پروژه تکمیل شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به این ترتیب اگرچه "ماهنشان" از نظر ثروت خدادادی بهترین‌ها را در اختیار دارد، اما از لحاظ توسعه زیرساخت‌ها همچنان مورد بی‌مهری مسوولان قرار گرفته است و خبری از توسعه زیرساخت‌ها به‌خصوص راه‌های مواصلاتی در این منطقه نیست؛ نکته‌ای که به‌دلیل تردد بالای خودرو‌های سنگین تجاری سالانه حوادث ناگواری ایجاد می‌کند، با این شرایط حداقل انتظاری که از مسوولان امر می‌توان داشت این است که پیگیر اختصاص سهم یک‌درصدی درآمد معادن به استان و البته شهرستان باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده