تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۱۲۵۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ناظر گمرکات خراسان رضوی:

بخش نامه‌ای برای ممنوعیت ورود کالا دریافت نکرده ایم / کاهش کالا‌های رسوبی در گمرکات استان

‌می‌متالز - ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: تاکنون بخش نامه‌ای از سوی گمرک کشور در مورد ممنوعیت و محدودیت واردات کالا از کشور یا کشور‌های خاصی به گمرکات استان به دلیل آلوده بودن ناشی از کرونا به استان ابلاغ نشده است.

به گزارش می‌متالز، امید جهانخواه اظهار کرد: تاکنون بخش نامه‌ای از سوی گمرک کشور در مورد ممنوعیت و محدودیت واردات کالا از کشور یا کشور‌های خاصی به گمرکات خراسان رضوی در راستای جلوگیری از شیوع کرونا به استان ابلاغ نشده است.
وی تصریح کرد: اگر ممنوعیتی در مورد ورود کالا از کشور‌هایی نظیر هند، پاکستان و عراق به گمرکات کشور اجرایی شود به دلیل اینکه این کشور‌ها هم مرز با خراسان رضوی نیستند تاثیری بر فعالیت گمرکات استان در واردات کالا نخواهند داشت.
ناظر گمرکات خراسان رضوی ادامه داد: عمده فعالیت‌های گمرکات استان در زمینه ورود کالا از کشور‌های ترکمنستان و افغانستان به دلیل هم مرز بودن استان با آن‌ها است و اگر درباره ورود کالا از این دو کشور محدودیتی به ما ابلاغ شود آن را اجرایی خواهیم کرد.
وی افزود: اگر کالایی از کشور‌هایی نظیر هند و پاکستان و از طریق پایانه‌های گمرکی در نقاط مختلف کشور به گمرکات استان ارسال شود دریافت و فرایند ترخیص ان‌ها صورت خواهد گرفت، زیرا بخش نامه‌ای برای عدم پذیرش این کالا‌ها به دلیل احتمال آلوده بودن به ویروس کرونا دریافت نکرده ایم.
جهانخواه همچنین در مورد میزان کالا‌های رسوبی در گمرکات خراسان رضوی نیز اظهار کرد: این کالا‌ها که مشمول مقررات متروکه هستند با پیگیری‌های انجام شده از سال قبل به میزان قابل ملاحظه‌ای در گمرکات استان کاهش یافته اند و وضعیت اغلب آن‌ها تعیین تکلیف و ترخیص شدند.
وی با بیان اینکه برخی از این کالا‌ها به دلیل مشکلاتی نظیر نداشتن کد پیگیری بانکی در انبار‌های گمرک نگهداری می‌شوند، ادامه داد: برخی از این کالا‌های رسوبی نیز کالای مسافری هستند که به دلیل مازاد بر میزان استاندارد حمل بار توسط مسافر در انبار‌های گمرک نگهداری شده اند که به دلیل عدم پیگیری و یا مواردی نظیر عدم برگشت مسافر بعد از خروج از کشور مشمول قوانین متروکه شده و از انبار‌های گمرک خارج و تحویل سازمان اموال تملیکی شدند تا از رسوب آن‌ها جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از میزان صادرات و واردات کالا در گمرکات خراسان رضوی طی فروردین ماه ۱۴۰۰وجود ندارد، تصریح کرد: صادرات و واردات کالا در سال ۱۳۹۹از طریق گمرکات استان نسبت به سال قبل آن با کاهش مواجه شد که مواردی نظیر شیوع کرونا نیز در این مساله تاثیرگذار بود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین

عناوین برگزیده