تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۲۱۲۵۶۰
سرویس خبر : انرژی

ثبات نفت، احیای طلا و افت بیت‌کوین

‌می‌متالز - روند بازار‌های انرژی حاکی از ثبات قیمت، بازار طلا رو به افزایش و بازار رمزارز‌ها با ریزش و افت قیمت همراه است.

به گزارش می‌متالز، قیمت‌های نفت خام به طور کلی پیرو اوضاع وال استریت هستند. شرکت‌های بزرگ نفتی هم می‌توانند ریسک اعتباری را افزایش دهند در حالی که سرمایه گذاری‌های (زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت حقوقی) ESG هزینه‌های سرمایه را بالا می‌برد. وضعیت بازار‌های انرژی با وجود نشست روسای اوپک پلاس و احیای توافق هسته‌ای ایران ثابت است. احتمالاً اوپک پلاس با افزایش ۷۰۰ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن پیش خواهد رفت، اما ممکن است برای جلوگیری از افزایش عرضه در ماه جولای تصمیم بگیرد. بهبود تقاضای نفت خام حکایت از افزایش در ماه جولای دارد، اما ممکن است اوپک پلاس رویکرد محتاطانه تری را انتخاب کند.

عدم اطمینان در مورد تولید نفت ایران نشست آینده اوپک پلاس را پیچیده می‌کند. انتظارات زیادی مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۱۸ ژوئن به پایان برسد، وجود دارد. با وجود تمایل هر دو طرف، در انتظار پایان بهتر توافق هستند. بسته به میزان بازگشت نفت خام ایران و سرعت بازگشت، تقاضای نفت خام به خطر می‌افتد. نفت برنت می‌تواند ۱۰ دلار نوسان داشته باشد، اما بازرگانان انرژی هنوز به متعادل شدن بازارخوش بین هستند.

طلا

با وضعیت تورم موجود، قیمت طلا کمی بیشتر از حد انتظار شد. شمش طلا هفته خوبی را پشت سر گذاشت و در حالی که این روند صعودی متوقف شده، اما به نظر می‌رسد موقتی باشد. با ادامه خرید طلا توسط بانک مرکزی، وضعیت طلا در حال بهبود است، محرک‌های پولی و مالی هم افزایش یافته و برخی از معامله گران اعتماد خود را به ارز‌های رمزنگاری شده از دست داده اند. اگر وضعیت طلا در برابر افزایش سود خزانه داری حفظ شود، روند صعودی قیمت تا رسیدن به بالاترین رکورد می‌تواند در اواخر سال جاری باشد. در حال حاضر، سود خزانه داری رو به کاهش است، اما تا پایان سال چشم انداز سود بیشتر وجود دارد.

بیت کوین

ماه می‌برای بیت کوین فاجعه بار بود. بیت کوین پس از صعود قیمت تا حدود ۶۵ هزار دلار و پس از اینکه ایلان ماسک اعلام کرد دیگر تسلا پرداخت با بیت کوین را قبول نمی‌کند، افت کرد، چین با آخرین ممنوعیت بیت کوین، و فروش بالا به بسیاری از معامله گران خرد آسیب زد. در حال حاضر، معامله گران ارز‌های رمزنگاری شده هنوز از پایین‌ترین سطح قیمت بیت کوین مطمین نیستند و برای فروش حساس هستند. از اظهارات ناخوشایند رئیس بانک ژاپن در مورد بیت کوین، کاهش یک شبه‌ای حاصل شد. بیت کوین در ژاپن قانونی است و افزایش در معاملات بیت کوین پیش بینی شده است. ژاپن در پی سقوط ارز‌های رمزنگاری شده اطمینان حاصل می‌کند که همه صرافی‌ها مجوز‌های مناسب را دریافت کنند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده