تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۱۲۶۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نظرسنجی

بازگشت نامطمئن بورس

‌می‌متالز - معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افت ۹/ ۳درصدی شاخص کل به پایان رسید. در ابتدای هفته شکسته شدن کانال‌های حمایتی شاخص یکی پس از دیگری دنبال شد. در دو روز پایانی هفته، اما تحرکاتی در بازار مشاهده شد و در نهایت این نماگر در سطح یک میلیون و ۱۰۹ هزار واحد ایستاد. واکنش شاخص کل به کانال یک میلیون واحدی در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه در ادامه وضعیت بازار بسیار اثرگذار است.

به گزارش می‌متالز، عمده تحلیلگران و سهامداران حاضر در نظرسنجی این هفته «دنیای‌اقتصاد» بر اساس تحلیل‌های نموداری، روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی عنوان می‌کنند. این افراد معتقدند واکنش به سطح یک میلیون واحد در پایان هفته احتمال عقب‌نشینی مجدد شاخص را کاهش داده است. با این حال در مقابل برخی معتقدند آنچه بازار در هفته‌های قبل تجربه کرده با مفروضات علمی و تحلیلی موجود در بازار چندان همخوانی ندارد و ناشی از یک ترس و هیجان فراگیر در بازار بوده است. از این رو هنوز هم نمی‌توان با اطمینان از ایجاد یک روند صعودی در بازار سهام صحبت کرد. به هر ترتیب سهامداران و تحلیلگران هنوز هم اجماع قابل‌توجهی برای پیش‌بینی روند بازار ندارند؛ امری که ناشی از بی‌اعتمادی و ابهامات موجود در بازار سهام است.

تحلیلگران چه می‌گویند؟

صعودی: ۵۹ درصد از تحلیلگران روند شاخص سهام را صعودی ارزیابی می‌کنند و معتقدند شاخص کل در هفته پیش رو بر اساس تحلیل‌های نموداری و بنیادی در مسیر رشد قرار خواهد گرفت. به اعتقاد این دسته با توجه به وضعیت ریزش قیمت‌ها در ماه‌های گذشته، بسیاری از سهام، ارزنده شده و حجم قابل‌توجهی از عرضه‌ها نیز طی دو هفته اخیر با متقارن کردن دامنه نوسان و حذف گره معاملاتی تخلیه شده‌اند. این امر در کنار واکنش شاخص کل به سطح یک میلیون واحدی و بازگشت به مسیر صعودی می‌تواند سیگنالی برای کاهش ترس و نگرانی در بازار باشد. از طرفی نرخ دلار نیز ثبات نسبی را تجربه می‌کند و مقاومت در برابر کاهش قابل‌توجه آن حتی با وجود خبر‌هایی از انجام توافق هسته‌ای موجب تخفیف نگرانی سهامداران از یک اصلاح قیمت دیگر شده است. با اعلام نتیجه تایید صلاحیت نامزد‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری نیز بازار ارز و سکه با صعود مواجه شدند. این دو موضوع از ناحیه بازار ارز در تحریک سمت تقاضای سهام می‌توانند موثر عمل کنند. از منظر بازار جهانی نیز متغیر‌ها در سمت حمایت از بازار سهام هستند. در مجموع به نظر می‌رسد برآیند این عوامل در هفته جاری شاخص سهام را در مسیر صعودی حرکت دهد.

کم‌نوسان: به اعتقاد ۳۹ درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند شاخص سهام در هفته جاری کم‌نوسان خواهد بود. به اعتقاد این افراد شاخص از سطح دو میلیون واحد تا رقم کنونی ۵۰ درصد افت کرده و در برخی سهام این ریزش به ۷۰ یا ۸۰ درصد نیز می‌رسد. از این رو احتمال افت قیمت‌ها و تشدید عرضه کاهش یافته و طی روز‌های معاملاتی اخیر نیز بخش قابل‌توجهی از فروش تخلیه شد. با این حال هر چقدر هم از هیجان فروش کم شود، فعلا جای خود را به اشتیاق خرید نمی‌دهد. تقاضا نیازمند جسارتی است که گویا بعد از تجربه اخیر از بسیاری از اهالی بازار سلب شده است. تا زمانی که ابهامات در عرصه سیاسی و اقتصادی و موضع دولت جدید با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات در مورد متغیر‌های کلان سیاسی و اقتصادی روشن نشود، احتمالا بورس در مسیر کم نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی: ۹ درصد از تحلیلگران مزبور روند شاخص سهام را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد فعالان بازار سهام چنان ضربه‌ای از وضعیت بورس خورده‌اند که با توجه یا بی‌توجه به عوامل بنیادی تنها فکر خروج از بازار سهام و حفظ سرمایه باقی‌مانده خود در بازار هستند و بعید به نظر می‌رسد میل به فروش در بازار کاهش یابد و معاملات متعادل باشند. برخی افراد نیز حضور در مجامع شرکت‌ها را ریسکی برای سرمایه خود می‌دانند و درصدد خروج از سهامداری هستند. از نگاه این دسته از تحلیلگران به مثبت‌های یکی، دو روزه چندان دلخوش نمی‌توان بود؛ چرا که فرآیند حرکت شاخص در چند ماه گذشته فارغ از برخی روز‌ها رو به نزول بوده که در صورت عدم‌تغییر به‌خصوصی در وضعیت کلان اقتصادی و سیاسی ادامه‌دار پیش‌بینی می‌شود.

سهامداران چه انتظاری دارند؟

صعودی: از نگاه ۴۲ درصد از سهامداران شرکت کننده در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» شاخص سهام در هفته جاری در مسیر صعودی حرکت خواهد کرد. به اعتقاد این افراد، برگشت شاخص سهام از سطح یک میلیون واحد در تحریک تقاضای سهام موثر عمل خواهد کرد. به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از هیجان فروش تخلیه شده است و در حضور عوامل بنیادی می‌توان به ادامه صعود بورس امیدوار بود.

کم‌نوسان: ۳۶ درصد از معامله‌گران حاضر در نظرسنجی روند شاخص سهام را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. از نگاه این دسته ترس و ابهامات موجود در بازار در تقابل با روند مساعد متغیر‌های بنیادی در نهایت موجب حرکت نماگر بازار سهام در مسیر کم‌نوسان خواهد شد.

نزولی: ۲۲ درصد از سهامداران مزبور معتقدند شاخص فعلا در روند نزولی حرکت خواهند کرد و عطش فروش سهامداران همچنان در سطح بالایی است. این عطش فروش صبر و تحمل را از سهامداران گرفته است و نمی‌توان با تحرکات مثبت یکروزه دلخوش کرد. از این رو به احتمال زیاد شاخص در هفته جاری نیز حرکت در مسیر نزولی را انتخاب خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده