تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۳۳۶
کد خبر: ۲۱۲۸۰۶
سرویس خبر : انرژی
در صحن مجلس اعلام شد:

دلایل خاموشی‌ها از زبان وزیر نیرو + تفاوت استخراج قانونی و غیرقانونی رمز ارز‌ها

‌می‌متالز - وزیر نیرو با اعلام تفاوت استخراج قانونی و غیرقانونی رمزارز‌ها، درباره دلایل خاموشی‌های اخیر توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، رضا اردکانیان درباره خاموشی‌های اخیر و استخراج رمزارز‌ها در صحن علنی مجلس گفت: استخراج قانونی و دارای مجوز رمزارز‌ها به معنای صادرات قانونی انرژی است. در غیر این صورت قاچاق محسوب می‌شود و یکی از عوامل افزایش میزان مصرف برق است.

وی ادامه داد: ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید رمزارز‌ها معادل دو هزار مگاوات در جهان مربوط به ایران است. درحالی که بر اساس مصوبه هیات وزیران، استخراج قانونی حدود ۳۲۱ مگاوات بوده و بقیه غیر مجاز است که انتظار می‌رود به زودی تدابیری با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه اندیشیده شود.


دلایل افزایش مصرف برق



این وزیر افزود: سال آبی ۹۹- ۱۴۰۰ که از اول مهرماه سال گذشته شروع شده، یکی از خشک‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر است. حجم مفید مخازن سد‌هایی که نیروگاه برق آبی دارند نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته و موجب ۳.۵ هزار مگاوات کاهش ظرفیت تولید برق شده است.

اردکانیان گفت: به دلیل گرمای زود هنگام، استفاده از وسایل سرمایشی در فروردین و اردیبهشت هم ۲۲.۵ و ۱۷.۵ درصد بیشتر از دو سال گذشته بود. بخشی هم به استفاده زودتر از چاه‌های کشاورزی ناشی از خشکسالی مربوط می‌شود. از سوی دیگر هر سال از پایان شهریور، نیروگاه‌ها به تدریج برای تعمیرات فرستاده و تا خرداد سال بعد مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طوریکه سال گذشته و جاری ۱۹ و ۱۳ هزار مگاوات در تعمیرات بودند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده