تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۹
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۱۲۸۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد:

چند ابهام بورس که ۴۰۰ نماد را به صف فروش کشانده / دو نشانه بازگشت تعادل

‌می‌متالز - تحلیلگر بازارسرمایه با اشاره به چند ابهام مهم بورسی که منجر به صف فروش ۴۰۰ نماد و قفل شدن بازار شده دو نشانه بازگشت تعادل را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، روزبه شریعتی با اشاره به اثر ریزساختار‌ها در بازار سرمایه گفت: ابهاماتی مانند انتخابات ریاست جمهوری، بحث توافق هسته ای، چشم انداز نرخ ارز، نگرش دولت جدید به بازار سرمایه، بازار پول، نرخ بهره و... عواملی بود که باعث می‌شد سرمایه گذاران ریسک گریز محتاط‌تر جلو روند و جو بازار طوری شده بود که نزدیک به ۴۰۰ نماد در صف فروش قفل شوند.

وی افزود: بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند بازار در ابتدا باید به تعادل برسد و دو راه حل برای این موضوع مطرح می‌شد. نخست آنکه دولت بخشی از منابع عظیم مالی را که تامین کرده بود، به بازار برگرداند. در این راه حل باید منابع قابل توجهی وارد بازار شود و صف‌های فروش را جمع کند. راه حل دیگر این بود که زمان داده شده و به بحث زیرساختار بازار ورود شود. همچنین نماد‌ها بعد از مجامع سالانه بدون دامنه نوسان بازگشایی شوند تا عرضه و تقاضای بازار قیمت تعادلی را تعیین کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: این اتفاق هرچند بسیار رنج آور و بغرنج بود، اما جو بازار را به سمت تعادل می‌رساند. به طوری که صف‌های فروش دیروز از حدود ۴۳۰ به ۳۰۰ سهم رسید. ارزش صفوف فروش هم از ۶ هزار میلیارد تومان طی دو هفته قبل به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. هرچه عوامل مبهم شفاف‌تر می‌شود، بازار رنگ و بوی بهتری پیدا می‌کند.

شریعتی عنوان کرد: بازار با اینکه کلا به حالت تعادل برسد و ارزش صفوف فروش نیز کمتر از هزار میلیارد تومان شود، کمی فاصله دارد که می‌تواند تا انتخابات زمان بر باشد. با توجه به اینکه هنوز عوامل ابهام پابرجا است انتظار نمی‌رود بازار رشد آنچنانی داشته باشد، اما نشانه‌هایی از تعادل در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه هفته قبل و دیروز مشاهده شد و امید می‌رود بازار روند منطقی پیدا کند. سهامی که ظرفیت دارند بصورت جداگانه رشد کنند، اصلاح‌ها با قفل صف فروش نباشد و بازار به الگوی منطقی سال ۹۵ تا حدود ۹۷ برسد.

به گفته وی، حجم معاملات به عنوان مهم‌ترین دماسنج بازار محسوب می‌شود. شنبه ارزش معاملات خرد ۳.۷ هزار میلیارد تومان بود که از ۲۴ فروردین به بعد بالاترین ارزش معاملات است. همچنین ۴۸۱ میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت که از پنجم اسفند به بعد اتفاق نیفتاده بود. نشانه دیگر بازگشت تعادل، خروج پول قابل توجه از صندوق‌های با درامد ثابت است. هرچند با این روند سهم‌های کوچک به گره معاملاتی می‌روند و انتظار می‌رود حداقل سهامداران عمده یک شرکت سهامی عام، زمانی که سهم اصلاح بسیار طولانی و قیمتی داشته، وارد عمل شود و نشانه‌هایی از حیات را نشان دهد. زیرا اعضای هیات مدیره مدیون سهاداران خرد هستند و باید حمایت کنند و حداقل بعد از بازگشایی بدون دامنه اجازه ندهند سهم‌ها صف فروش شود.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده