تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۶
بازدید: ۴۰۰
کد خبر: ۲۱۲۹۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افتتاح ۷۵۰۰ میلیارد ریال طرح، رهاورد سفر وزیر صمت به آذربایجان غربی

‌می‌متالز - علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت که حدود ۴۸ ساعت میهمان مردم، مسوولان، صاحبان صنایع، تجار و فعالان اقتصادی آذربایجان غربی بود، علاوه بر بازدید‌های مختلف و بررسی وضعیت استان، هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد پروژه صنعتی که اغلب طرح توسعه‌ای بودند، به بهره برداری رساند.

به گزارش می‌متالز، در هفته‌ها و ماه‌های انتهایی دولت تدبیر و امید نیز مسوولان این دولت همچنان در حال انجام وظایف خود در بخش‌های مختلف بوده و از پا ننشسته اند که از جمله مهمترین نشانه‌های عزم جدی دولتمردان، سفر خردادماهی وزیر صمت به آذربایجان غربی و بازدید از ۱۰ شهرستان شمال و جنوب این استان است.

در این سفر که از بامداد جمعه (دو روز قبل) آغاز شد و تا شامگاه شنبه ادامه داشت، شهرستان‌های پیرانشهر، نقده، تکاب، بوکان، میاندوآب و مهاباد، منطقه آزاد ماکو، خوی، سلماس و ارومیه مقصد سفر رزم حسینی بودند و طرح‌های مختلفی مورد بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.

تکاب نخستین مقصد سفر رزم حسینی در آذربایجان غربی بود.

تولید طلا در "زرشوران" تکاب ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کارخانه طلای زرشوران با تولید بیش از یک تُن طلا در سال گذشته فعالیت خوبی در این عرصه داشته و پیش بینی می‌شود تولید طلا در این واحد بزرگ صنعتی و معدنی در سال جاری حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد.

علیرضا رزم حسینی با بیان اینکه این معدن از بزرگترین ظرفیت‌های معدنی کشور و از معادن بزرگ منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود، افزود: هفته آینده طرح توسعه کارخانه طلای زرشوران نهایی و مصوب خواهد شد و امیدواریم با اجرای آن تولید طلا در این کارخانه به بیش از ۱.۵ تُن در سال برسد.

وی با اشاره به اشتغال حدود هزار نفر در مجتمع معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران بیان کرد: توانمندسازی مناطق پیرامونی معادن از جمله معدن طلای زرشوران بر اساس مدل اقتصاد مقاومتی با مشارکت مردم و تلاش معادن باید گسترش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سفر روز نخست، به میاندوآب رفت و از فرش افشار زرینه این شهرستان بازدید کرد.

ظرفیت تولید فرش صنعتی در کشور بیش از ۲.۵ برابر شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید فرش صنعتی در کشور طی ۱۰ سال گذشته با ۲.۵ برابر افزایش از ۵۲ میلیون مترمربع به ۱۴۲ میلیون مترمربع رسیده است.

رزم حسینی در بازدید از شرکت تولیدی فرش صنعتی افشار زرینه و ستاره افشار میاندوآب با بیان اینکه فرش ماشینی یک کالای کاملا صادرات محور و بومی است، اظهار داشت: حدود هزار واحد صنعتی در این زمینه در کشور وجود دارد که در سه شیفت کاری هم اکنون فعالیت کرده و زمینه اشتغال خوبی را در کشور فراهم کرده اند.

وی با بیان اینکه همه این واحد‌ها تولیدات خود را صادر هم می‌کنند، افزود: صادرات فرش در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن ۲۶ درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به دغدغه‌های کارآفرینان و فعالان فرش صنعتی در رابطه با رفع تعهدات ارزی نیز گفت: پس از آبان ماه سال گذشته در راستای مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ستاد اقتصادی، کلیه صادر کنندگان که تعهد ارزی و یا پرونده قضایی تا سال ۱۳۹۷ داشتند، مقرر شد از محل واردات و صادرات خود، واردات انجام دهند و یا به دیگران واگذار کنند.

وزیر صمت با اشاره به فعالیت شهرک صنعتی شهید باکری میاندوآب، گفت: این شهرک به عنوان یکی از شهرک‌های آباد کشور محسوب می‌شود که همه واحد‌ها در آن فعال بوده و با توجه به اینکه ظرفیت توسعه‌ای آن تکمیل شده، مقرر شد توسعه آن به مساحت ۵۰ هکتار آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در حوزه صنایع و معادن پیشرفت قابل توجهی دارد، اظهار داشت: میاندوآب نیز در عرصه تولید صنعت فرش فعال و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از آن به شهرستان بوکان، دیگر شهرستان جنوبی آذربایجان غربی رفت و از شرکت سازه کشت کاوه بازدید کرد.

مهاباد دیگر شهر هدف سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به آذربایجان غربی بود؛ در این شهرستان هم کارخانه قند مروارید مورد بازدید وزیر قرار گرفت.

کارخانه قند مروارید مهاباد با ظرفیت سالانه ۲ میلیون تن چغندر قند یکی از بزرگترین کارخانه‌های قند آذربایجان غربی به شمار می‌رود، که با بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حال احداث بوده و تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

پیرانشهر دیگر مقصد سفر روز نخست رزم حسینی به آذربایجان غربی بود؛ در این شهرستان مرزی، وضعیت مرز تمرچین پیرانشهر و وضعیت کاری کولبران مورد بررسی قرار گرفت.

مشکلات سامانه جامع مرزنشینان مرتفع شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای حل مشکلات مرزنشینان باید راه اندازی و توسعه سامانه جامع مرزنشینی و مشکلات این بخش مرتفع شود.

رزم حسینی در نشست بررسی وضعیت کولبران در شهرستان مرزی پیرانشهر در آذربایجان غربی اظهار داشت: خدمات مربوط به امنیت ملی مرهون زحمات مرزنشینان است و باید قدردان شهدای تمامیت ارضی کشور باشیم.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات مرزنشینان در حوزه راه و شهرسازی است و کارگروه مرزی باید بخش مربوط به وزارت صنعت و معدن را تقویت کند، زیرا این بخش به حوزه اقتصاد کولبران مرتبط است.

وی گفت: ما حاضریم در حوزه گسترش شهرک‌های صنعتی با توجه به پتانسیل‌های این شهرستان و شهر‌های مرزی و تبدیل این فرصت‌ها به ثروت نهایت همکاری را داشته باشیم.

استاندار آذربایجان غربی هم در این نشست، خبر‌های بسیار خوبی از ظرفیت‌های این استان در حوزه تجارت بین المللی داشت.

میزان صادرات از مرز‌های آذربایجان‌غربی ۷ برابر شد

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: میزان صادرات از مرز‌های استان در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن بیش از هفت برابر افزایش یافت.

محمد مهدی شهریاری با بیان اینکه دشمن با تحریم‌های اقتصادی در صدد توقف روند توسعه اقتصادی بود، اظهار داشت: با وجود تحریم‌های بی سابقه اقتصادی، ولی با تدابیر دولت سبب شد که روند توسعه اقتصادی نه تنها متوقف نشود، بلکه در حتی در این شرایط سخت نیز رو به رشد باشد.

وی با بیان اینکه ۵۵ هزار نفر کولبر در آذربایجان‌غربی شناسایی شده‌اند که ماهیانه مبلغی به آنان اختصاص می‌یابد، اظهار داشت: اجازه نمی‌دهیم برخی کارگزاران با ایجاد رانت از کولبران منطقه سواستفاده کنند.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در رابطه با اختصاص کارت کولبری برخی از دستگاه‌های اجرایی از همان ابتدا کارشکنی‌هایی صورت گرفت، گفت: اینکه برخی افراد برخلاف سیاست‌های دولت عمل کرده و از رفع موانع جلوگیری می‌کنند این عمل تنها باعث می‌شود آبروی دولت برده شود.

وی در ادامه به فعالیت یک شرکت در پایانه مرزی پیرانشهر اشاره کرد و افزود: این شرکت بدون هزینه کرد و ایجاد هیچ زیر ساختی در این منطقه درآمد میلیاردی دارد و اقدام به قاچاق نیز می‌کند، ولی گمرگ آمده و امسال نیز حضور آن را در این منطقه تمدید کرده است.

شهریاری با بیان اینکه سریعا باید مزایده‌ای در این زمینه توسط مسوولان دست اندرکار برگزار و شهرداری نیز در این مزایده شرکت داده شود افزود: کارت کولبری، مرزنشینی و پیله وری نیز در این منطقه برای ارائه خدمات بهتر باید تجمیع شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز دوم سفر به آذربایجان غربی نیز اولین مقصد خود را منطقه آزاد و شهر ماکو تعیین کرد.



۱.۷ میلیارد دلار از تعهدات ارزی پیله‌وران و مرزنشینان پرداخت نشده است

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران هم در جلسه بررسی مشکلات مرزی شهرستان سردشت بر رفع مشکلات ارزی و صادراتی پیله‌وران و مرزنشینان تاکید کرد و گفت: هنوز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تعهدات ارزی پیله وران و مرزنشینان پرداخت نشده و باقیمانده است.

حمید زادبوم افزود: چند میلیون نفر در سراسر کشور از فعالیت‌های تجاری مرزنشینی و پیله‌وری امرار معاش می‌کنند و بر همین اساس ضروری است تا با همکاری تمام دستگاه‌های مسوول از جمله بانک مرکزی، گمرک و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان ‎های مرزی، ضمن حل مشکلات مرتبط با این حوزه، از فرصت‌های تجاری پیش رو در مرز‌های کشور استفاده بهینه کرد.

وی با بیان اینکه برای حل مسایل و مشکلات این حوزه در ۲ سال اخیر تلاش‌های زیادی صورت گرفته است گفت: قبلا پیله وران می‌توانستند به هر میزانی در سال‌های گذشته صادرات انجام دهند، اما اکنون این امر محدود شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: این رویه به خاطر اینکه از سال ۹۷ برای صادرات، تعهد مرزی ایجاد شده پیله وران و مرزنشینان بایستی در یک سقف محدود صادرات انجام دهند، زیرا اگر بیشتر از حد تعیین شده باشد بایستی کارت بازرگانی دریافت کنند.

وی افزود: هم اکنون کشور در یک جنگ و دفاع تمام عیار اقتصادی قرار دارد از اینرو تمام تلاش‌ها برای رفع موانع و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی و خنثی سازی دسیسه‌های شوم دشمنان و نیز کوتاه کردن دست آنان در این جنگ اقتصادی انجام می‌گیرد.

زادبوم با بیان اینکه برای پیشرفت و رفع موانع اقتصادی و تولیدات نیازمند راهبردی اساسی، برنامه ریزی دقیق و سیاست کلی و درازمدت هستیم گفت: فقط امر صادرات مهم نیست بلکه صادرات خوب، پول درآوردن و دریافت خوب از کشور‌های خارجی مهم است.

وی با اشاره به اینکه ایران در تولید محصولات کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اظهار کرد: محصولات کشاورزی کشور بسیار با کیفیت و زیاد است و با زحمت فراوانی تولید می‌شود پس بایستی برای صادرات آن با برنامه و راهبرد‌های اساسی انجام بگیرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به پتانسیل‌های خوب شهرستان مرزی سردشت گفت: آینده شهرستان با توجه به موقعیت استراتژیکش از نظر کشاورزی، مرزی و گردشگری بسیار روشن است بنابراین تصمیمات و برنامه‌هایی که برای آینده آن طرح ریزی می‌شود باید تخصصی باشد.

منطقه آزاد ماکو مهمترین منطقه تجاری، صنعتی و معدنی کشور است

رزم حسینی در جلسه ویژه‌ای که برای امضای تفاهم همکاری بین سازمان منطقه آزاد ماکو و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد، با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو با دارابودن مرز بازرگان به عنوان بزرگترین گذرگاه مرز زمینی کشور نقش مهمی در توسعه تجارت بین المللی دارد، گفت: این منطقه مهمترین منطقه تجاری، ترانزیتی، صنعتی و معدنی کشور است.

وی اظهار داشت: فرصت‌های بسیاری برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو در حوزه‌های مختلف فراهم شده که درصورت تبیین به بخش خصوصی می‌تواند مقصد سرمایه گذاری مطمئن باشد.

وی ادامه داد: کمتر منطقه‌ای در کشور همچون منطقه آزاد ماکو با این حجم از ذخایر معدنی موجود است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته تغییراتی در ریل صادرات و واردات کشور صورت گرفته و محدودیت‌های صادراتی رفع شده است، اضافه کرد: هیچگونه محدودیتی در صدور مجوز فعالیت‌های صنعتی و معدنی در کشور نداریم.

شمال آذربایجان‌غربی هم صاحب واحد استحصال و تولید طلا شد

در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به شمال آذربایجان غربی، به خوی نیز رفت و علاوه بر بازدید از کارخانه نساجی این شهرستان پرجمعیت شمال استان، واحد استحصال و تولید طلا را افتتاح کرد.

این واحد که با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ کیلوگرم طلا و نقره در خوی به بهره برداری رسیده در پنج هزار مترمربع زیربنا و با ۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در ناحیه صنعتی ایواوغلی خوی احداث شده است.

با بهره برداری از این واحد تولیدی، سالانه ۳۰۰ کیلوگرم طلا و ۳۰۰ کیلوگرم نقره تولید می‌شود.

افتتاح این طرح مهم صنعتی در شمال آذربایجان غربی موجب ایجاد فرصت شغلی برای ۸۰ نفر در منطقه خوی شده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین در سفر به خوی، از روند اجرای طرح توسعه کارخانجات نساجی خوی بازدید کرد.

این طرح شامل ایجاد خط رنگرزی پارچه است که روزانه ۵۰ هزار متر پارچه را رنگرزی خواهد کرد؛ با بهره برداری از این بخش نیز برای ۲۰۰ نفر امکان اشتغال در کارخانجات نساجی خوی فراهم می‌شود.

طرح توسعه نساجی در سلماس افتتاح شد

طرح توسعه نساجی سلماس هم با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرمایه گذاری۱۰۰ میلیارد ریال خارجی به بهره برداری رسید.

این واحد تولیدی در ۱۲ هزار متر مربع مساحت با سه سالن تولید و زیربنای هفت هزار مترمربع از جمله واحد‌های موفق در حوزه نساجی استان است.

تولیدات این بنگاه اقتصادی به استان‌های تهران، البرز، قزوین، اصفهان، یزد، مازندران و گلستان ارسال می‌شود.

ظرفیت تولید سالانه این واحد تولیدی، سه هزار تن بوده و ۶۰ نفر به صورت مستقیم در آن شاغل هستند.

آخرین مقصد سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت در آذربایجان غربی، ارومیه و شرکت مارال تریلر این شهر بود؛ در این بازدید رزم حسینی از ظرفیت‌های این بنگاه بزرگ اقتصادی بازدید کرد و در جریان مشکلات آن نیز قرار گرفت.

سپس جلسه نهایی وزیر صمت در آذربایجان غربی با صنعتگران آذربایجان غربی برگزار شد؛ او در این جلسه اخبار بسیار خوبی در حوزه اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت کشور داشت.

تجارت خارجی کشور در سال گذشته به ٧۴ میلیارد دلار رسید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با اشاره به صادرات و واردات ۱۴۶ میلیون تنی کالا از کشور طی سال گذشته گفت: حجم تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۹ به ٧۴ میلیارد دلار رسید.

رزم حسینی اظهار داشت: جلوگیری از واردات ۵.۵ میلیارد یورو کالای غیرضروری طی سال گذشته، افتخاری برای دولت در راستای حمایت از تولید داخل و ممانعت از واردات بی‌رویه به کشور بوده است.

وی افزود: همچنین طی سال گذشته سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از اقلام ساخت داخل در صنایع مختلف استفاده و از واردات اقلام مشابه خارجی جلوگیری شد.

وی اضافه کرد: اقلام داخلی نیز طبق گفته افرادی که از آن‌ها استفاده کرده اند، کیفیت بسیار خوبی داشته و در کنار آن از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنین در راستای طرح‌های اقتصاد مقاومتی ۴۵٠ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری جدید در کشور به امضا رسیده است.

رزم حسینی اظهار داشت: در راستای حمایت از بخش معادن نیز ۶ هزار معدن راکد کشور آزادسازی می‌شود که سهم آذربایجان‌غربی ۵۰۰ معدن است.

وی با اشاره به بازدید‌های مفصل صورت گرفته طی ۲ روز گذشته از واحد‌های صنعتی آذربایجان غربی، روند تولید را در این استان رو به جلو و دارای شتاب مناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: مردم و فعالان اقتصادی این استان در تولید و تجارت نقش آفرینی می‌کنند که باید به این همت، تبریک گفت.

در این جلسه مسوولان استانی نیز ظرفیت‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری آذربایجان غربی را ارائه دادند.



۲۲۰ واحد تولیدی در آذربایجان غربی احیا شد

استاندار آذربایجان غربی در این نشست گفت: ۲۲۰ واحد تولیدی در آذربایجان‌غربی احیا شده است

شهریاری با اشاره به این‌که استان زمین‌های مناسبی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی و حوزه صنعت دارد، تصریح کرد: از این تعداد واحد ۹۷ مورد در طول سال ۱۳۹۹ احیا شده‌است.

وی با اشاره به افزایش هفت برابری میزان صادرات استان طی یک سال گذشته نسبت به سال‌های پیش از آن، گفت: خوشبختانه در طول سال گذشته بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم.

استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: با وجود وجود مشکلات مالی، درخواست برای سرمایه‌گذاری در استان طی سال‌های گذشته به‌ویژه ٢ سال اخیر بسیار افزایش یافته است.

شهریاری با قدردانی از واحد‌هایی که برای چندین هزار نفر در سطح استان اشتغال‌زایی کرده‌اند، افزود: وجود چنین افرادی در منطقه هم برای استان و هم برای کشورمان بسیار غنیمت است چرا که به نوبه خود نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی کشور بر عهده دارند.

وی با بیان این‌که دورنمای خوبی در انتظار استان است، تاکید کرد: وجود معادن طلا، مس، خاک‌های نادر، تیتانیوم و سایر معادن آینده خوبی را در پیش‌روی استان قرار داده است.

وی یادآور شد: آذربایجان‌غربی از لحاظ داشتن واحد‌های صنعتی در رتبه ۱۳ کشوری قرار دارد.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های با ظرفیت‌های بالای صنعتی، معدنی و تجاری است و علاوه بر داشتن صد‌ها واحد صنعتی و ده‌ها واحد معدنی فعال به ویژه در حوزه سنگ‌های تزیینی، ۹۶۷ کیلومتر مرز، ۹ گمرک و ۶ بازارچه مرزی این استان را به دروازه ایران به اروپا تبدیل کرده است؛ ظرفیت‌هایی که می‌تواند این استان را به یک از پیشرفته‌ترین مناطق کشور تبدیل کند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده