تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۱
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۱۳۰۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار ارز:

مقاومت همتی در برابر دولت برای ارزپاشی/ نبود ابزار پاشنه‌آشیل بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز/ در تورم ۴۰ درصدی چرا دولت باید ارزپاشی کند؟

‌می‌متالز - با تغییر رئیس کل بانک مرکزی از سوی دولت این سوال در ذهن کارشناسان و فعالان اقتصادی شکل گرفت که آیا سیاست‌های بانک مرکزی در قبال نرخ ارز تغییر کرده است؟

به گزارش می‌متالز، مقاومت عبدالناصر همتی در برابر تصمیم‌های ارزی دولت برای تغییر سیاست‌ها در قبال بازار ارز و ارزپاشی تا قبل از تغییر رئیس کل بانک مرکزی مشهود بود، اما نکته مهم اینجاست که بانک مرکزی تا چه میزان ابزار کافی برای کنترل بازار ارز را در اختیار دارد؟

میثم رادپور، کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه آقای همتی در قبال اجرای برخی از تصمیم‌های دولت از خود مقاومت نشان داده است، گفت: دولت بار‌ها از آقای همتی خواسته است که برای کاهش نرخ ارز در شرایط تورم بالای ۴۰ درصد اقدام به ارزپاشی در بازار کند که رئیس کل بانک مرکزی این تصمیم را اجرا نکرده است.

وی با اشاره به اینکه دست بانک مرکزی برای نظارت بر بازار ارز با استفاده از ابزار‌های مالی بسیار بسته است، افزود: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که ابزار‌های مالی لازم برای کنترل نرخ ارز در اختیار بانک مرکزی نیست.

رادپور اضافه‌کرد: در شرایطی که نرخ تورم بالای ۴۰ درصد است چرا باید بانک مرکزی اقدام به ارزپاشی در بازار کند؟ از طرف دیگر در شرایط تحریم که نقل و انتقالات مالی برای ایران با کشور‌های مختلف بسیار سخت شده است دولت از آقای همتی خواسته است که دلار‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر را از طرق مختلف و با تبدیل به ریال وارد ایران کند که در بعضی مواقع بانک مرکزی به دلایل مختلف دستور دولت را اجرا نکرده است.

این کارشناس بازار ارز اضافه کرد: در زمان ریاست آقای همتی بر بانک مرکزی بیشتر شاهد ایجاد محدودیت برای رشد پول در کشور بودیم که از جمله آن می‌توان به تغییر قانون چک اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اگر برجام احیا شود شاهد نزول نرخ دلار تا ۲۰ هزار تومان خواهیم بود، گفت: به اعتقاد بنده نرخ دلار زیر ۲۰ هزار تومان برای اقتصاد ایران در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست و اگر هم برجام احیا نشود نرخ دلار تا ۳۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت.

رادپور افزود: انتظار می‌رود پس از طی کردن دوره نوسانات ارزی شدید در ۲ سال گذشته، سال ۱۴۰۰ سالی باشد که دوره ثبات ارزی را تجربه خواهیم کرد.

این کارشناس حوزه ارز اضافه‌کرد: ثبات نرخ ارز در شرایط کنونی برای اقتصاد ایران یک ضرورت اجتناب ناپذیر است تا شاهد رشد بازار‌های دیگر مالی همچون بورس باشیم.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده