تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۸
بازدید: ۳۲۰
کد خبر: ۲۱۳۰۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

‌می‌متالز - با سود بیشتر اوراق خزانه داری امریکا و ارزش سهام بالاتر، قیمت طلا از اوج ۵ ماهه‌اش برگشت.

به گزارش می‌متالز، روز چهارشنبه قیمت طلا از بالاترین رقم پنج ماه گذشته عقب نشینی کرد، افزایش سود اوراق قرضه بر این فلز امن سنگینی کرده و داده‌های اقتصادی ایالات متحده باعث تمایل به دارایی‌های پرریسک می‌شود. روز سه شنبه، طلای اسپات پس از رسیدن به بالاترین قیمت از ۸ ژانویه یعنی ۱۹۱۶.۴۰ دلار، با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۸۹۸.۵۸ دلار در هر اونس رسید. معاملات آتی طلای ایالات متحده با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۹۰۱.۹۰ دلار در هر اونس رسید.

داده‌ها نشان داد که فعالیت تولید ایالات متحده در ماه می‌افزایش یافته است در حالی که افزایش تقاضا در اقتصاد رو به بازگشایی باعث افزایش سفارش‌ها شده است. اما به دلیل کمبود مواد اولیه و نیروی کار، کار ناتمام مانده است. سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده یک شبه به بالاترین سطح یک هفته رسید و هزینه نگهداری طلای بدون سود را افزایش داد. با توجه به آخرین داده‌های اقتصادی ایالات متحده به عنوان نشانه‌های بازگشت اقتصاد و افزایش نرخ تورم، احساس خطر در بازار‌های مالی بزرگ تر، در همان حد باقی مانده است. تورم منطقه یورو در ماه می‌فراتر از هدف بانک مرکزی اروپا افزایش یافت، و این یک چالش برای سیاستگذارانی است که خوشبختانه با قیمت‌های بالاتر زندگی می‌کنند، اما ممکن است با واکنش مصرف کنندگان عصبانی مواجه شوند.

گفته می‌شود که تورم بالاتر، گرفتاری پس‌اندازکنندگان را بیشتر می‌کند و بانک مرکزی اروپا باید با افزایش نرخ بهره خود از صفر درصد به آن پاسخ دهد. در این هفته تمرکز فعالان بازار به داده‌های حقوق و دستمزد ایالات متحده خواهد بود که با شفافیت بیشتر در مورد بهبود اقتصادی و اقدامات سیاسی میان مدت فدرال رزرو، در روز جمعه ارائه می‌شود.

SPDR Gold Trust، بزرگ‌ترین صندوق در بورس جهان با پشتیبانی طلا گفت که دارایی‌های آن با ۰.۳ درصد افزایش از ۱۰۴۳.۲۱ تن در روز جمعه به ۱۰۴۵.۸۳ تن در روز سه شنبه افزایش یافت. هر اونس پالادیوم با کاهش ۰.۱ درصدی به ۲۸۵۶.۸۲ دلار رسید، نقره با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۷.۸۸ دلار رسید و پلاتین نیز در قیمت ۱۱۹۱.۵۱ دلار ثابت بود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده