تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۳۹۹
کد خبر: ۲۱۳۲۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سایه روشن عرضه مواد اولیه در بورس کالا:

دو نرخی بودن بازار کارکرد بورس کالا را از بین می‌برد

‌می‌متالز - مدیرعامل گروه صنعتی سدید گفت: بورس کالا باید بعنوان مرجع تعیین کننده قیمت بازار، قیمت گذاری محصولات زنجیره فولاد را منطقی و درست کشف کند تا زمینه جذب فعالان این حوزه را به این بازار فراهم کند.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، امیرحسین کاوه در گفتگو با فولادبان با اشاره به ابهام درخرید مواداولیه از بورس کالا افزود: باید بورس کالا تعیین کننده قیمت بازار باشد و با کشف درست و منطقی قیمت‌ها، عرضه کنندگان ومشتریان را به سمت خود جلب کند.

این فعال صنعتی ادامه داد: وقتی محصولات فولادی خارج از بورس کالا با قیمت پایین‌تر و ارزانتر به مشتریان عرضه شود، هیچ خریداری برای خرید محصولات مورد نیاز خود به بورس کالا مراجعه نخواهد کرد. به عبارت دیگر با این شیوه عرضه کل زنجیره فولاد در بورس به سرانجام نخواهد رسید.

مدیرعامل گروه صنعتی سدید افزود:، اما اگر قیمت‌های بورس کالا جذاب باشد و قیمت گذاری محصولات زنجیره فولاد منطقی و درست کشف شده باشد همه به بورس هجوم خواهند آورد، با مکانیزم دو نرخی بورس کالا و بازار آزاد نمی‌توان به انتظار کارکرد درست بورس را داشت.

کاوه با اشاره به نوسان قیمت‌های جهانی محصولات فولادی گفت: قیمت جهانی فولاد در مقاطعی ممکن است بالا و پایین برود و این تغییرات در کاهش و افزایش عرضه و تقاضا اثر خواهد گاشت و حتی موجب به هم ریختگی قیمت‌ها در بورس کالا شود.

وی تصریح کرد:با افزایش قیمتها، آلارم جهانی برای قیمت محصولاتی، چون کنسانتره، سنگ اهن و گندله وحتی شمش فولاد افزایشی خواهد شد در این شرایط شمار خریداران بورس کالا با توجه به اینکه درهفته قبل قیمت گذاری شده است بیشتر خواهد شد و چنانچه قیمت‌های جهانی کاهشی باشد خریداران کمتری به سمت بورس کالا خواهند رفت، چون قیمت‌ها از هفته قبل، افزایشی تعیین شده بود بنابراین هرخریدار و فروشنده‌ای بر اساس مصالح خود می‌تواند از بورس کالا خریداری کند.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده