تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۱۳۳۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طغیانی:

برخی انتقاد‌ها از طرح مالیات‌ستانی از عایدی بر سرمایه ناشی از بی اطلاعی است

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه نه تنها عامل گرانی نبوده بلکه سرمایه‌ها را به حوزه تولید سوق می‌دهد، گفت:برخی نقد‌ها علیه طرح مالیات‌ستانی مجلس از عایدی بر سرمایه ناشی از بی اطلاعی از جزئیات طرح است.

به گزارش می‌متالز، مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برخی انتقادات از طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای تنبیه افرادی طراحی شده که سرمایه‌هایشان را نه در راستای منافع عمومی بلکه به سمت سوداگری و سفته بازی هدایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر از افرادی که با مشقت فراوان سرمایه‌خودشان را در تولید هزینه کردند ۲۰ درصد مالیات بر عملکرد گرفته می‌شود، اما از فردی که زمین تهیه کرده و بدون ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده با هدف کسب سود رها کرده است، مالیاتی اخذ نشده بلکه تشویق به سفته بازی و سوداگری نیز می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه، سوداگران را تنبیه کرده و سرمایه آن‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد سوق می‌دهد، افزود: طرح مذکور سرمایه گذاران مولد را به هیچ عنوان تنبیه نکرده و اتفاقا با جریمه رقیب که سرمایه گذاری غیر مولد دارد، آن‌ها را تشویق به کار تولیدی و سرمایه گذاری مولد می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برخی انتقاد‌ها مبنی بر اینکه چرا در طرح مالیات بر عایدی سرمایه جبران تورمی در نظر گرفته نشده است، تاکید کرد: برخی معتقد هستند، باید عایدی تورمی سرمایه از مالیات کسر شده و درآمد مضاعف بر تورم در محاسبه مالیاتی لحاظ شود. این امر بدین معنی است که ما جایزه تورمی به سوداگران می‌دهیم و به اندازه افزایش تورم، سرمایه عایدی آن‌ها گارانتی می‌شود. آیا درست است عایدی سرمایه‌گذاری‌های غیر مولد که هیچ ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد کشور خلق نمی‌کنند را تا نرخ تورم گارانتی کنیم؟ این امر به معنی امتیاز مثبت دادن به سوداگران است.

طغیانی با بیان اینکه خودرو، مسکن، طلا و ارز پرچم داران تورم و گرانی هستند، افزود: اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند هزینه‌های تولیدکننده افزایش پیدا کرده و ضرر آن به همه مردم تحمیل می‌شود. آیا نباید بانیان افزایش قیمت ارز را مجازات کرد؟ با وجود اینکه مسکن و خودرو جزء نیاز‌های ضروری مردم هستند، نباید سودگران این حوزه را تنبیه کرد؟ معتقدیم باید میزان ارزش تورمی عایدی سرمایه این افراد را نیز محاسبه کرد تا کسی به سمت سوداگری سوق پیدا نکرده و در بازار به ویژه در حوزه‌های مانند مسکن و خودرو که مردم با بیشترین مشکل مواجه هستند، ثبات ایجاد شود.

وی، با تاکید بر اینکه تامین مسکن و خودرو از جمله مشکلات اساسی مردم است، عنوان کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه نه تنها تورم را افزایش نداده بلکه در اقتصاد کشور نیز ثبات ایجاد می‌کند؛ از طرفی این طرح مالیاتی بر اساس نگهداشت املاک و خودرو .. نبوده بلکه بر خرید و فروش و دلالی لحاظ می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به ضرر مردم دانسته و مدعی افزایش گرانی هستند، تصریح کرد: بنده معتقدم دقیقا عکس این موضوع بوده و اصابت مالیاتی این طرح به درصدی بسیار کوچکی از مردم وارد می‌شود. در حال حاضر بخش عظیمی از مردم یارانه‌بگیر بوده و عایدی برای سرمایه گذاری در بخش‌های غیر مولد را ندارند ضمن اینکه در این طرح آستانه مصرفی نیز پیش بینی شده و عموم مردم مصرف کننده معاف از پرداخت چنین مالیاتی هستند.

آغوش کمیسیون اقتصادی مجلس برای تمامی پیشنهادات و انتقادات کارشناسی باز است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه هدف طرح مالیات بر عایدی سرمایه سوداگران و سفته بازانی است که سرمایه‌هایشان را در حوزه‌های غیر مولد سرمایه گذاری می‌کنند، عنوان کرد: خرید و فروش عادی مردم در آستانه مصرفی آن‌ها لحاظ شده و مشمول مالیات نمی‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: انتقاد رسانه‌ها و افراد مختلف از طرح مالیات بر عایدی سرمایه به دلیل عدم احاطه آن‌ها بر جزئیات طرح مذکور است، حال اگر برخی کارشناسان پیشنهاد و یا نقدی به این طرح دارند، می‌توانند نکات خودشان را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال کرده تا مورد بررسی قرار بگیرد. آغوش کمیسیون اقتصادی مجلس برای تمامی پیشنهادات و انتقادات کارشناسان باز است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده