تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۲۱۳۳۹۹
سرویس خبر : انرژی
مظلومی:

راهکار‌های عبور از قطعی برق چیست؟ /کمیسیون انرژی دلایل وزارت نیرو برای قطعی برق را نپذیرفت

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مسئولان وزارت نیرو باید هرچه سریع‌تر کمیته بحران تشکیل داده و راهکار‌های کوتاه مدت خود را برای برون‌رفت از مشکل قطعی برق اجرایی کنند و اگر یکی از راهکار‌ها قطعی موقت است باید آن را به سمت صنایع پرمصرف سوق داد.

به گزارش می‌متالز، محمدطلا مظلومی به دلایل مواجه شدن با کمبود برق در سال جاری اشاره کرد و گفت: دلایلی که مسئولان وزارت نیرو برای قطعی برق می‌آورند برای کمیسیون انرژی قابل‌قبول نیست چراکه اعداد و ارقام آن‌ها با هم همخوانی ندارد.

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ساخت نیروگاه با هدف تولید سالانه ۵ هزار مگاوات برق طی سال‌های گذشته باوجود تاکید برنامه ششم توسعه بر این مهم، محقق نشده و همچنین مطابق چشم‌انداز وزارت نیرو باید تا سال ۱۴۱۵، حداقل ۱۰۰ هزار مگاوات برق تولید شود، اما این مهم نیز تاکنون مطابق برنامه پیش نرفته است.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه هر ساله بر ظرفیت تولیدات صنعتی و کشاورزی افزوده می‌شود، مصرف برق نیز در کنار مصارف خانگی افزایش پیدا می‌کند لذا باید ظرفیت تولید برق را با ساخت نیروگاه بالا برد، اما ساخت و بهره‌برداری از یک نیروگاه چند سال زمان می‌برد، بنابراین اگر هم اکنون برای ساخت نیروگاه اقدام شود، حدود ۷ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و این به معنای مواجه بودن با مشکل برق طی چند سال آینده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: مسئولان وزارت نیرو باید هرچه سریع‌تر کمیته بحران تشکیل داده و راهکار‌های کوتاه مدت خود را برای برون‌رفت از این مشکل در تابستان پیش‌رو اعلام و اجرایی کنند و اگر یکی از راهکار‌ها قطعی موقت است باید آن را به سمت صنایع پرمصرف سوق داد.

مظلومی در ادامه افزود: همچنین دولت می‌تواند با کمک بانک مرکزی و نیروی انتظامی تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارز را شناسایی کرده و مانع از ادامه کار آن‌ها شوند یـــا ساعت کاری واحد‌های مجاز را محدودتر کنند تا برق کمتری مصرف شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین از قطع شدن دستگاه اکسیژن بیماران کرونایی در منزل به دلیل قطعی مکرر برق ابراز نگرانی کرد و این مسئله را فاجعه‌آفرین دانست.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده