تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۴۲۸
کد خبر: ۲۱۳۴۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مصاحبه با مدیر استانی بانک صنعت و معدن استان لرستان

‌می‌متالز - استان لرستان در صنایعی مانند داروسازی، صنایع تبدیلی کشاورزی، فولاد، نساجی، پتروشیمی و ... دارای ظرفیت‌های بالقوه بسیاری است که باید مورد توجه بیشتر سرمایه گذاران بخش صنعت و معدن کشور باشد.

به گزارش می‌متالز، در این میان بانک‌های تخصصی فعال که دارای سابقه کارشناسی و مشاوره سرمایه گذاری در مناطق مختلف کشور هستند، در هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید پایدار و ایجاد ارزش افزوده و احیای صنایع و واحد‌های تولیدی که دچار مشکل شده اند، نقش بسیار اساسی و مؤثری دارند.

بر همین اساس روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با بهروز دارائی نژاد مدیر استانی لرستان و رئیس شعبه خرم آباد در خصوص راهکار‌های استفاده از ظرفیت‌های صنعتی و معدنی استان و بهره برداری از فرصت‌ها و مزیت‌های اقتصادی آن، روند اجرای طرح‌های تولیدی این استان و همچنین روش‌های بهبود عملکرد این شعبه به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می‌آید؛

۱- در راستای تحقق شعار سال"تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها" چه برنامه‌هایی دارید؟

هدایت و راهنمایی مشتریان بدهکار به منظور استفاده از مزایای قانون تسهیل تسویه بدهکاران بانکی، استمهال طرح‌های فعال که در بازپرداخت تسهیلات دچار مشکل شده اند و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به طرح‌های فعال.

۲- مهمترین سیاست‌ها و استراتژی‌های شعبه در سال ۱۴۰۰ چیست؟

پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به واحد‌های تولیدی، حمایت از طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد و افزایش سپرده‌های مشتریان نزد بانک، افزایش کارمزد‌های دریافتی، کاهش ریسک مطالباتی

۳- مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۹ چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه‌های سال گذشته موفق بوده اید، دلایل موفقیتتان چه بوده است؟

کاهش ریسک مطالباتی استان، اعطای تسهیلات به مشتریان طرح‌های فعال و خوشنام استان.

۴- با توجه به مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقدامات و راهکار‌هایی برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟

استمهال بدهی مشتریان طرح‌های فعال، اعطای تسهیلات سرمایه در گردش این شعبه در راستای مسوولیت اجتماعی خود، حمایت از تولیدکنندگان محصولات بهداشتی، ضدعفونی کننده و تجهیزات پزشکی (الکل، ژل ضدعفونی کننده، وسایل حفاظتی و ...) را در زمان شیوع ویروس کرونا در اولویت قرار داده است، همچنین تسریع در پرداخت سرمایه در گردش به واحد‌های تولیدی فعال و استمهال بدهی طرح‌های آسیب دیده از جمله اقداماتی است که در این زمینه به انجام رسیده است.

۵- پس از تدوین سیاست‌های اعتباری و راهبردی بانک در سال۱۴۰۰، برای اجرای مؤثر سیاست‌ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می‌دانید؟

تعامل با مشتریان به منظور استفاده از خدمات کارمزدی و تلاش در جهت اعطای یارانه سود تسهیلات به مشتریان خوش حساب.

۶- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟

همزمان با ابلاغ سیاست استقرار بانکداری دیجیتال از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی با در نظر گرفتن تأثیرات آن در مدل درآمدی بانک و اتخاذ رویکرد رقابتی و با توجه به اینکه اکثر مشتریان این شعبه مشتریان شرکتی هستند، تشویق و راهنمایی شرکت‌های موصوف به استفاده از خدمات اینترنت بانک و همراه بانک در دستور کار قرار گرفت؛ همچنین این مدیریت به منظور تسهیل در ارائه خدمات نوین بانکی، ترغیب و راهنمایی مشتریان به استفاده از خدمات و محصولات سامانه پات، سدف، هدف و ساحب را به انجام رسانده است.

۷- از چه روش‌هایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می‌کنید؟

تحمیل تحریم‌های ظالمانه به تمامی بخش‌های کشور و در رأس آن نظام مالی که بانک‌ها طلایه دار آن هستند عرصه ارائه خدمت را تنگ‌تر و دشوارتر ساخته است. تنوع و افزایش کیفیت خدمات بانکی راهکاری برای افزایش حجم سپرده هاست و در واقع جلب رضایت سپرده گذاران نقش مهمی در این میان ایفا می‌کند. با عنایت به اینکه جذب منابع در بانک یکی از مهمترین و در عین حال مشکل‌ترین وظایف هر شعبه می‌باشد و با توجه به شرایط فعلی که نرخ سپرده‌های بانکی پائین، نرخ تورم و جذابیت بالای بازار‌های موازی نیز مزید بر علت شده و این کار را دشوارتر نموده، این شعبه با ایجاد تعامل بسیار خوب با مشتریان خود و ارائه خدمات بانکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در جهت پایداری و ثبات سپرده‌های موجود و افزایش آن‌ها اقدام نموده است.

۸- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟

در سال گذشته مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به واحد‌های صنعتی استان لرستان توسط شعب خرم آباد و بروجرد پرداخت گردیده است.

۹- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟

عمده تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش و به منظور تثبیت اشتغال واحد‌های فعال موجود بوده است.

۱۰- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آن‌ها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟

طرح‌هایی مثل کارخانجات دارویی بایر افلاک (فاز دارو‌های انسانی) شرکت سیمان سفید زاگرس، شرکت ذوب آهن و فولاد ازنا با استفاده از تسهیلات بانک صنعت و معدن در حال اجرا می‌باشند و با بهره برداری از آن‌ها حداقل برای ۱۰۰۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل خواهد شد.

۱۱- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل‌هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می‌شناسید؟

استان لرستان جزو استان‌های کمتر برخوردار بوده و در حال توسعه صنعتی می‌باشد. پتانسیل‌های بالقوه جهت توسعه منابع معدنی نظیر سنگ‌های کربنات کلسیم، گچ، تالک و ... به منظور فرآوری و صادرات، محصولات کشاورزی و دامداری به منظور ایجاد صنایع تبدیلی وجود دارد و قرارگرفتن در مسیر راه آهن شمال به جنوب، همچنین قرارگرفتن در مسیر جاده ترانزیت شمال به جنوب از جمله مزیت‌های صنعتی و اقتصادی این استان می‌باشد.

۱۲- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟

تعامل با مشتریان بدهکار طرح‌های فعال که به دلایل مختلف نتوانسته اند تسهیلات خود را پرداخت نمایند به منظور تقسیط مجدد دیون و یا تسویه بدهی با استفاده از قانون تسهیل تسویه بدهکاران بانکی و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به مشتریانی که کمبود منابع دارند، اقداماتی است که در چارچوب قوانین و مقررات موجود در دستور کار قرار دارد.

۱۳- چه برنامه‌هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟ برای افزایش کارمزد‌ها چه راهکار‌هایی دارید؟

تلاش در جهت جذب مشتریان فعال استان، صدور ضمانت نامه و گشایش اعتبارات اسنادی در کمترین زمان ممکن، اعطای حد اعتباری به مشتریان خوش حساب اهم برنامه‌هایی است که در حال اجرا و انجام است.

۱۴- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟

تعامل با همکاران محترم در مدیریت ارزیابی طرح‌ها و مدیریت نظارت به خوبی انجام می‌شود. با توجه به عدم وجود واحد حقوقی در استان‌ها از همکاران مدیریت محترم امور حقوقی انتظار می‌رود تعامل بیشتری در جهت راهنمایی و پاسخگویی به سوالات و مشکلات حقوقی شعب داشته باشند.

۱۵- تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر (استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟

بانک صنعت و معدن در استان لرستان بعنوان یک بانک حامی صنعتگران شناخته شده است و نهایت همکاری و همفکری با دستگاه‌های اجرایی استان برقرار می‌باشد.

۱۶- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟

عمده‌ترین سرمایه یک سازمان نیروی انسانی متخصص و متعهد می‌باشد. مطمئناً با وجود نیرو‌های کارآمد و متعهد میتوان حتی در سخت‌ترین شرایط نیز به اهداف عملیاتی دست پیدا کرد.
در چند سال اخیر سعی شده است نیرو‌ها بین واحد‌های مختلف جابجا شده و ازتجارب یکدیگر استفاده نمایند و برنامه آموزشی نیز به صورت جامع توسط واحد آموزش تدوین می‌شود.

۱۷- روش‌های شما برای استفاده از ایده‌ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیت‌های شعبه چیست؟

یقیناً برگزاری جلسات ماهانه به منظور پایش عملکرد شعب و استفاده از نظرات همکاران در پیشبرد اهداف اقدامی است که در جلب مشارکت و همفکری همه کارکنان بسیار مؤثر است و در این مدیریت به صورتی جدی دنبال می‌شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده