تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۵
بازدید: ۴۱۷
کد خبر: ۲۱۳۴۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش؛

خبری از وعده وعید‌های انتخاباتی هم نیست

‌می‌متالز - آنچه از چالش‌های اصلی سهامداران در روز جاری بوده، شرایط بازار ارز، انتشار اخبار مثبت سیاسی و شاید اخبار پیرامون انتخابات ریاست جمهوری است.

به گزارش می‌متالز، در شرایطی که بسیاری انتظار داشتند این روز‌ها همه بازار‌ها و به ویژه بازار سرمایه متاثر از وعده وعید‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری شاهد نوساناتی مثبت باشد با این حال با اتمام دور اول مناظرات ریاست جمهوری و فیلم‌های تبلیغاتی نامزد‌ها ظاهرا خبری از وعده‌های عجیب و خوش‌بینانه در خصوص بازار سرمایه نیست.

حمایت‌های سنگین و رنج‌های کورکورانه در نماد‌های بزرگ بازار در روز چهارشنبه منجر به رشد بیش از ۸.۱۶۶ واحدی شاخص کل و ثبت رشد ۵ درصدی در نماد‌هایی شاخص‌سازی همچون "فولاد"، "شپنا"، "شتران"، "فارس" و ...، شد که به نظر نمی‌رسد در روز جاری شاهد چنین حمایت‌های سنگینی باشیم.

اخبار اقتصاد بین الملل:

بی‌شک مهمترین اخبار اقتصاد بین‌المللی مرتبط با ایران در روز‌های گذشته را می‌توان به اخبار مرتبط با روابط بین ایران و کشور‌های عضو برجام اختصاص داد. در این راستا، روز‌های انتهای هفته منابع خبری مدعی شده‌اند انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا به دنبال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس اتمی نیستند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه نوشته صدور چنین قطعنامه‌ای به تشدید تنش‌ها میان ایران و کشور‌های غربی منجر می‌شد و می‌توانست گفتگو‌های جاری در وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام را با مخاطراتی مواجه کند.

در دور قبلی نشست ۳۵ عضو شورای حکام، نمایندگان سه کشور اروپایی با همراهی آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که در آن از ایران انتقاداتی به عمل آمده بود را آماده کرده بودند.

با این حال، پس از آنکه «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از قصد خود برای انجام گفتگو‌های جدید با ایران خبر داد کشور‌های غربی این قطعنامه را پس گرفتند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید فصلی خود درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران مدعی شده بود که این گفتگو‌ها نتیجه‌بخش نبوده و ایران از ارائه توضیحات لازم درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در چند سایت این کشور خودداری کرده که این گزارش، روز ۳۱ مه (۱۰ خردادماه) در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:

اما مهمترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه و پول در روز‌های انتهای هفته را شاید می‌توان به انفجار رخ داده در پالایشگاه تهران مرتبط دانست. در روز پنجشنبه یکی از مخازن ضایعات نفتی پالایشگاه تهران دچار حریق شده که این حریق به دیگر مخازن نزدیک به آن سرایت کرد.

پس از عملیاتی اطفاء ۲۶ ساعته، تیم آتش‌نشانی حاضر در محل موفق به کنترل آن شده تا این پالایشگاه بیش از خسارت نبیند. علی رغم آنکه به نظر می‌رسید با توجه به اتفاق رخ داده فعالیت‌های این پالایشگاه متوقف شود، روز جمعه، حامد آرمان‌فر، مدیر عامل پالایشگاه تهران اعلام کرد: با توجه به اطفای کامل و موفقیت‌آمیز حریق توسط گروه‌های عملیاتی امداد و نجات، تولید در پالایشگاه تهران ازسرگرفته شد.

وی با اشاره به پایان عملیات مهار و خاموش کردن آتش در شامگاه پنجشنبه (۱۳ خردادماه) گفت: به لطف خداوند و تلاش بی‌وقفه و ایثارگرانه نیرو‌های امداد و نجات و آتش‌نشانی، اطفای حریق در کمتر از ۲۶ ساعت انجام و تولید در پالایشگاه ساعاتی پیش ازسرگرفته شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران تاکید کرد: هم اکنون هیج مشکلی در فرآیند تولید این پالایشگاه وجود ندارد. با این حال به نظر می‌رسد تا انتشار شفاف‌سازی توسط این شرکت نماد "شتران" به حالت تعلیق خواهد درآمد.

بازار امروز:

همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد، آنچه از چالش‌های اصلی سهامداران در روز جاری بوده، شرایط بازار ارز، انتشار اخبار مثبت سیاسی و شاید اخبار پیرامون انتخابات ریاست جمهوری است.

آنجه در بازار هفته گذشته رخ داد، نوسانات روزانه بازار و به ویژه نماد‌های بزرگ بود که ادامه این روند نیز برای بازار سه روز انتهای هفته دور از ذهن نیست.

شاید اگر حمایت‌های کورکورانه و رنج‌های مثبت در نماد‌های بزرگ بازار در روز چهارشنبه نبود شاهد افت دسته‌جمعی به جای رشد نماد‌های بزرگ بودیم با این حال نمی‌توان حساب چندانی روی رشد قیمت سهام در این روز‌ها باز کرد.

در روز جاری احتمالا شاهد افزایش تقاضا در ساعت و دقایق ابتدایی بازار و شاید افزایش عرضه‌ها در ساعات انتهایی بازار باشیم.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده