تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۴
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۲۱۳۵۱۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

تصویرسازی ۵۰ سال تولید جهانی فولاد

‌می‌متالز - از عصر برنز تا عصر آهن، فلزات دوره‌هایی از تاریخ بشر را تعریف کرده اند. اگر می‌بایست دوران فعلی ما به همین ترتیب تعریف می‌شد، بدون شک این دوره عصر فولاد شناخته می‌شد.

به گزارش می‌متالز، فولاد پایه و اساس ساختمان‌ها، وسایل نقلیه و صنایع می‌باشد و نرخ تولید و مصرف آن اغلب به عنوان شاخص‌های توسعه کشور شناخته می‌شوند. امروزه این فلز با ۱۸۶۴ میلیون تن تولید فولاد خام در سال ۲۰۲۰ پرمصرف‌ترین فلز شناخته شده دنیا و بازیافتی‌ترین ماده محسوب می‌شود.

وضعیت تولید فولاد

تولید فولاد دنیا طی ۵۰ سال گذشته بیش از سه برابر شده است. با وجود اینکه کشور‌هایی مانند امریکا و روسیه تولید داخلی خود را کاهش داده و بیشتر به واردات روی آورده اند، چین و هند به طور مداوم تولیدات خود را افزایش داده و به دو کشور برتر تولید کننده فولاد دنیا تبدیل شده اند.

تولیدکنندگان بزرگ فولاد دنیا در سال ۲۰۲۰- انجمن جهانی فولاد
کشور تولید - میلیون تن

  • چین ۱۰۵۳
  • هند ۹۹.۶
  • ژاپن ۸۳.۲
  • روسیه ۷۳.۴
  • امریکا ۷۲.۷
  • کره جنوبی ۶۷.۱
  • ترکیه ۳۵.۸
  • آلمان ۳۵.۷
  • برزیل ۳۱
  • ایران ۲۹

علی رغم تسلط فعلی، چین می‌تواند برای کاهش تولید داخلی فولاد آماده شود تا خطرات تولید بیش از حد را مهار کند و اطمینان حاصل کند که می‌تواند تا سال ۲۰۶۰ به آلایندگی کربن صفر برسد. از آنجا که قیمت سنگ آهن و فولاد در سال گذشته سر به فلک کشیده است، بسته به اقدامات دولت بایدن، تقاضای امریکا به زودی کاهش می‌یابد. یک لایحه احتمالی، سرمایه گذاری بیشتر کارخانه‌های تولید فولاد آمریکا برای تأمین عرضه در آینده را به همراه خواهد داشت و هرگونه تغییر در تعرفه‌های سال ۲۰۱۸ دولت ترامپ برای واردات فولاد، می‌تواند محدودیت‌های عرضه را بیش از پیش کاهش دهد.

راز صنعت فولاد: قابلیت بازیافت بینهایت

فولاد که در درجه اول از سنگ آهن تشکیل شده است، آلیاژی است که همچنین دارای کمتر از ۲ ٪ کربن و ۱ ٪ منگنز و سایر عناصر کمیاب است. اگرچه ممکن است تفاوت در تعریف اولیه کم باشد، اما فولاد می‌تواند ۱۰۰۰ برابر قوی‌تر از آهن باشد.
با این حال، قدرت واقعی فولاد در قابلیت بازیافت بی نهایت و بدون افت کیفیت آن است. بدون توجه به کیفیت یا کاربرد، فولاد همیشه قابل بازیافت است و به طور متوسط محصولات فولادی جدید حاوی ۳۰ ٪ فولاد بازیافت شده اند.
خواص مغناطیسی این آلیاژ بازیافت و جداسازی آن از زباله‌ها را آسان می‌کند و تقریباً ۱۰۰ ٪ محصولات جانبی صنعت فولاد می‌تواند در سایر بخش‌های تولیدی یا صنعت تولید برق استفاده شود.

فولاد بخش‌های اساسی فن آوری‌های مختلف انرژی‌های پایدار را تشکیل می‌دهد:

  • توربین‌های بادی به طور متوسط از ۸۰ ٪ فولاد ساخته شده اند (۱۴۰ تن).
  • از فولاد در پایه‌ها، پمپ‌ها، مخازن و مبدل‌های حرارتی تأسیسات انرژی خورشیدی استفاده می‌شود.
  • فولاد الکتریکی در قلب ژنراتور‌ها و موتور‌های خودرو‌های الکتریکی و هیبریدی قرار دارد.

ثبات آینده صنعت فولاد

با توجه به نقش اساسی که فولاد در تقریباً هر صنعتی ایفا می‌کند، جای تعجب نیست که قیمت آن افزایش یافته و به بالاترین سطح رسیده است. با این حال، تولیدکنندگان فولاد به فکر ثبات طولانی مدت بازار آن هستند و در تلاشند تا با حذف کامل زغال سنگ از فرآیند متالورژی، فولاد بدون سوخت فسیلی را به واقعیت تبدیل کنند.


در حالی که این صنعت از دهه ۱۹۶۰ به این طرف شدت متوسط وابستگی به انرژی را در هر تن تولید شده از ۵۰ گیگاژول به ۲۰ گیگاژول کاهش داده است، غول‌های تولید کننده فولاد مانند آرسلورمیتال بیشتر پیش رفته اند و برنامه‌های خود را برای تولید فولاد بدون کربن تا سال ۲۰۵۰ بیان کرده اند.

مصرف و تقاضای فولاد فقط با بهبود تدریجی اقتصاد جهان تداوم خواهد داشت، به خصوص که پیشرفت جدید ریو تینتو در مورد پودر فولاد اتمی شده می‌تواند تکامل بعدی را در چاپ سه بعدی ایجاد کند.

همانطور که این صنعت به نوآوری در پایداری و قابلیت استفاده ادامه می‌دهد، فولاد همچنان یک ماده حیاتی در صنایع است که می‌توانیم بی نهایت آن را بازیافت کرده و به آن اعتماد کنیم.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده