تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۲۱۳۶۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۱۱۶ هزار نفر وام ازدواج گرفتند

‌می‌متالز - بانک مرکزی اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۸خرداد ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۱۶.۴۱۷ نفر و به مبلغ ۹۸.۲۷۵.۲۶۹ میلیارد ریال از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره‌مند شدند.

به گزارش می‌متالز، اخیراً اظهاراتی درخصوص وام ازدواج مطرح شده که این بانک به منظور تنویر افکارعمومی توضیحاتی را به شرح زیر در این باره ارائه کرده است:

در راستای خدمت‌رسانی به مردم و با هدف تشویق ازدواج جوانان بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مبنی بر تاکید بر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اولویت نخست تسهیلات پرداختی و تسریع و تسهیل در تعیین شعبه و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان در صف از محل منابع پس انداز و جاری قرض الحسنه به سیستم بانکی کشور تأکید شده است.

برهمین اساس و حسب آمار اخذ شده از سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج طی سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۸۲۴.۶۵۴ نفر و به مبلغ ۴۳۰.۰۳۲ میلیاردریال تسهیلات ازدواج به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

یادآور می‌شود آمار متقاضیان در صف سامانه ازدواج در پایان سال ۱۳۹۹ تعداد ۸۱.۷۲۸ نفر بوده که با توجه به افزایش سقف فردی تسهیلات یادشده در سال ۱۴۰۰ از مبلغ ۵۰۰ به ۷۰۰ میلیون ریال برای هر یک از زوجین، بخشی از متقاضیان در صف سال ۱۳۹۹ نسبت به تکمیل مدارک خود نزد بانک‌های عامل (به منظور بهره مندی از افزایش سقف فردی تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۰)، اقدام نکردند و برخی نیز به دلیل همین افزایش نسبت به حذف و ثبت نام مجدد در سال ۱۴۰۰ در سامانه ازدواج روی آورده اند، به طوریکه تعداد متقاضیان در صف در سال جدید (تا تاریخ ‏۱۴۰۰.۰۳.۱۸) به ۳۶۴.۳۹۰ نفر افزایش یافته است.

افزایش چشمگیر ثبت نام کنندگان جدید، سبب شده تا پاسخگویی به متقاضیان دریافت تسهیلات مستلزم صرف زمان بیشتری باشد.

همچنین از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۱۴۰۰.۰۳.۱۸ بالغ بر ۱۱۶.۴۱۷ نفر و به مبلغ ۹۸.۲۷۵.۲۶۹ میلیاردریال از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره‌مند شدند.

ذکر این نکته ضروری است که در پایان آذر ماه سال ۱۳۹۹، نسبت تسهیلات قرض‌الحسنه به سپرده‌های پس انداز قرض الحسنه (پس از کسر ذخیره قانونی) بالغ بر ۱۱۰ درصد بوده است که نشان‌دهنده پرداخت تکالیف و تسهیلات قرض الحسنه بیش از منابع قرض الحسنه سیستم بانکی کشور از جمله تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، اشتغال زایی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور، حوادث قهری، پرداخت دیه به زندانیان نیازمند و ..) است.

بدیهی است سیستم بانکی با اولویت و جدیت و متناسب با جذب منابع قرض‌الحسنه و وصول اقساط قبلی تسهیلات نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج همت لازم را به عمل خواهد آورد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده