تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۲
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۲۱۳۶۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه به مناسبت روز جهانی محیط زیست مطرح کرد:

اقدامات فولاد مبارکه در حوزه محیط زیست یک الگوی کشوری است

‌می‌متالز - مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر اهمیت قابل توجه «انرژی» و «محیط زیست» برای فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین شرکت فولادی در کشور با درک اهمیت انرژی و تبعات زیست محیطی تولید انرژی‌های فسیلی، همواره در تلاش بوده است تا میزان مصرف انرژی خود را کاهش دهد و اقدامات فولاد مبارکه در حوزه محیط زیست یک الگوی کشوری است

به گزارش می‌متالز، سید امیر طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه درباره مصرف انرژی در شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین شرکت فولادی در کشور با درک اهمیت انرژی و تبعات زیست محیطی تولید انرژی‌های فسیلی، همواره در تلاش بوده است تا میزان مصرف انرژی خود را به گونه‌ای کاهش دهد که میزان تولیدات آن تحت تاثیر منفی قرار نگیرد. به عبارتی می‌توان گفت فولاد مبارکه همواره با تلاش در جهت افزایش بهره‌وری مصرف انرژی، هدر رفت این بخش را به حداقل رسانده و از این جهت گام مهمی در کاهش تبعات زیست محیطی ناشی از این مصرف بر دارد.

وی افزود: شرکت فولاد مبارکه همانند سایر شرکت‌های تولیدی این بخش برای تولید فولاد نیاز به انرژی دارد. در همین راستا برق مورد نیاز این شرکت از طریق دو منبع شبکه سراسری برق کشور و نیروگاه اختصاصی فولاد مبارکه تامین می‌شود.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه مصرف انرژی برق این شرکت در سال گذشته حدود ۷۷۰۰ گیگاوات بوده، خاطرنشان کرد: تقریبا از این میزان ۲۰ درصد در داخل فولاد مبارکه و مابقی از طریق شبکه سراسری برق تامین شده است و این انرژی عمدتا در ناحیه فولادسازی و جهت تولید مذاب مصرف می‌شود.

وی درباره مصرف انرژی گاز طبیعی در این شرکت نیز اظهار کرد: این منبع که از طریق شبکه سراسری تامین می‌شود، عمده‌ترین انرژی ورودی به فولاد مبارکه از نظر کالری محسوب می‌شود و در سال گذشته تقریبا ۳ میلیارد متر مکعب بوده است. این انرژی که به عنوان ماده اولیه تولید ضروری به شمار می‌رود، بیشتر در ناحیه آهن‌سازی جهت فرایند احیا آهن و خالص‌سازی آن مصرف می‌شود.

تمدید پیوسته گواهی ایزو ۵۰۰۰۱ از سال ۹۴ تاکنون

طباطبائیان تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه به دلیل اهمیت قابل توجهی که برای انرژی قائل است، همواره در تلاش بوده است تا با اجرای پروژه‌های مختلف میزان مصرف خود را در این حوزه کاهش دهد. در همین راستا فولاد مبارکه از سال ۹۴، موفق به دریافت گواهی ایزو ۵۰۰۰۱ در حوزه مدیریت انرژی شد که این شرکت را ملزم می‌کند از استاندارد‌های سخت‌گیرانه‌ای در حوزه انرژی تبعیت کند تا قادر باشد این گواهی را به صورت سالیانه تمدید کند. این تمدید مستلزم ارزیابی‌های دقیق، اندازه‌گیری و اولویت‌بندی‌های پروژه‌های مختلف در حوزه مدیریت و کاهش مصرف انرژی است.

افزایش ۶ درصدی راندمان نیروگاه برق فولاد مبارکه در سال گذشته

وی ادامه داد: شایان ذکر است شرکت فولاد مبارکه در سال‌های گذشته پروژه‌های موثری را در کاهش مصرف انرژی، بهبود بهره‌وری در این حوزه و حفظ بیشتر و بهره‌ورتر محیط زیست انجام داده است. اجرای پروژه HRSE (بویلر بازیافت حرارت از دود خروجی نیروگاه گازی) یکی از مهمترین پروژه‌های انجام شده در این حوزه محسوب می‌شود. با اجرای این پروژه با استفاده از فناوری بازیابی حرارت خروجی نیروگاه گازی فولاد مبارکه با دمای ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد به منظور ایجاد بخار آب با فشار مورد نیاز برای تولید برق استفاده می‌شود. اجرای این پروژه در سال گذشته بطور متوسط افزایش ۶ درصدی راندمان نیروگاه فولاد مبارکه را به دنبال داشت و گاز طبیعی مورد نیاز فولاد مبارکه از شبکه سراسری گاز را به میزان ۱۲ هزار نرمال متر مکعب بر ساعت کاهش داد.

 

کاهش ۱۴۰ هزار تن انتشار دی اکسید کربن در سال توسط فولاد مبارکه

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: اجرای این پروژه علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی برای کشور و شرکت فولاد مبارکه، دمای خروجی دود خروجی از نیروگاه فولاد مبارکه را از ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد به ۱۸۰ درجه کاهش و از تولید ۱۴۰ هزار تن دی اکسید کربن در سال جلوگیری کرده است، به همین دلیل پروژه فوق در سایت کنوانسیون تغییر آب و هوای سازمان ملل متحد در قالب طرح CDM (مکانیزم توسعه پاک) درج شده که می‌تواند بخشی از تعهد کشورمان جهت کاهش انتشار دی اکسید کربن را پوشش دهد.

طباطبائیان تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه علاوه بر دستیابی به موارد فوق، موفق به تحقق و عبور از اهداف تعیین شده در جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز شده است. برای مثال در سال ۹۹ در واحد فولادسازی این شرکت پیش‌بینی صرفه‌جویی ۸۴۲ هزار گیگاژول انرژی شد در حالی که با اقدامات خوبی که در این ناحیه اجرا شد یک میلیون و ۲۰۹ هزار گیگاژول صرفه جویی انرژی یعنی به میزان ۱۴۳ درصد این هدف محقق شده است. به علاوه در ناحیه انرژی سیالات نیز ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار گیگاژول برنامه ریزی شده بود که با اجرای پروژه HRSG، ۲ میلیون و ۴۲۲ هزار گیگاژول صرفه جویی انرژی یعنی به میزان ۱۰۹ درصد این هدف محقق شده است. این مهم با کنترل و رصد مداوم مصارف ویژه انرژی و اجرای پروژه‌های بهینه سازی انرژی به سرانجام رسیده است.

میزان مصرف آب فولاد مبارکه در کشور بنچ‌مارک است

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مصرف ویژه برق و گاز در واحد گندله‌سازی، احیا مستقیم، فولادسازی و نورد گرم همگی کمتر از حد استاندارد ملی است. همچنین مصرف ویژه انرژی از ابتدای خط تولید تا انتهای کلاف گرم یا انتهای تختال نیز اندازه گیری و رصد می‌شود. در سال ۹۹ با مصرف ویژه انرژی حدود ۲۴.۲۷ گیگاژول به ازای تولید یک تن تختال نسبت به سال۹۸ به میزان۳.۶ درصد بهبود حاصل شده است. بر همین اساس می‌توان گفت شرکت فولاد مبارکه در زمینه مصرف انرژی در کشور بنچ مارک (کمترین مصرف انرژی) است.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه گفت: در حوزه آب نیز اقدامات گسترده‌ای انجام شده است. یکی از مهترین پروژه‌های انجام شده در این حوزه، جمع‌آوری و انتقال پساب شهری از شهرستان‌های اطراف فولاد مبارکه به این شرکت بوده است که هم سطح برداشت فولاد مبارکه از حوزه زاینده رود را کاهش داد و هم افزایش قابل توجه سطح بهداشتی منطقه را به دنبال داشت.

بهبود ۸ درصدی مصرف ویژه آب در فولاد مبارکه

طباطبائیان افزود: مصرف ویژه آب در فولاد مبارکه در سال ۹۹ برابر با ۲.۹ متر مکعب به ازای تولید هر تن تختال بوده است که با نسبت به سال ۹۸، ۸ درصد کاهش یافت. در حوزه تصفیه پساب نیز باید گفت همه پساب‌های شرکت فولاد مبارکه به صورت کامل تصفیه شده و پس از رسیدن به حد استاندارد‌های محیط زیستی یا مجددا درخط تولید استفاده می‌شود و یا به منظور آبیاری محیط زیست در اختیار بخش مدیریت شهری فولاد مبارکه قرار می‌گیرد.

تلاش برای استقرار استاندارد‌های مربوط به کنترل میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای

وی اظهار کرد: اگرچه شرکت فولاد مبارکه کماکان از سال ۹۴ تاکنون گواهی ایزو ISO ۵۰۰۰۱:۲۰۱۸ را در اختیار دارد، به جد درصدد است که استاندارد‌های ISO ۱۴۰۴۰ , ISO ۱۴۰۶۴ , ISO ۱۴۰۶۷ که به میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای و رد پای کربن محصولات در کل فرایند تولید مرتبط است، استقرار دهد. این شرکت در تلاش است علاوه بر حفظ محیط زیست، حضور پررنگی در بازار‌های جهانی داشته باشد. باید توجه داشت که دریافت چنین گواهی‌هایی به هیچ عنوان آسان نبوده و مستلزم وجود زیرساخت‌هایی مانند اندازه‌گیری برخط میزان کربن دی اکسید منتشر شده در هوا، اندازه‌گیری برخط کیفیت پساب تصفیه شده، انجام پروژه‌های بهبود در حوزه انرژی و... است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده