تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۱
بازدید: ۳۱۹
کد خبر: ۲۱۳۶۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه به مناسبت هفته محیط زیست عنوان کرد:

شرکت فولاد مبارکه از بدو تاسیس یک ساعت هم پساب صنعتی به محیط زیست وارد نکرده است/ این شرکت علیرغم تولید سه برابری مصرف ویژه آب را شش برابر کاهش داده است

‌می‌متالز - مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه از بدو تاسیس تاکنون با ایجاد تصفیه خانه‌های لازم، حتی یک ساعت هم پساب صنعتی را به محیط زیست وارد نکرد و این پساب پس از تصفیه در مدار تولید و تامین نیاز آبی فضای سبز قرار می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، جواد نیلی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه، ضمن تبریک هفته محیط زیست به تشریح عملکرد شرکت فولاد مبارکه پرداخت و توضیح داد: اقدامات محیط زیستی شرکت فولاد مبارکه در بخش فرایند به پروژه‌های مصرف بهینه آب، کاهش مصرف انرژی و بازیافت انرژی مربوط می‌شود.

وی به پروژه بازیافت انرژی که از آن به عنوان پروژه‌های (CDM) یاد می‌شود، اشاره‌ای کرد و گفت: پروژه بازیافت حرارت از نیروگاه گازی در راستای کاهش آلاینده‌ها با هدف کاهش مصرف گاز به میزان ۱۲هزار نرمال متر مکعب در ساعت و حذف انتشار ۱۸۰ هزار تن دی اکسیدکربن در سال انجام گرفت. این پروژه که در سال گذشته به بهره برداری رسید منجر به کاهش انتشار آلاینده‌های NOx و CO به هوا شد.

رفع قاطعانه معضل کم آبی در شرکت فولاد مبارکه با کاهش ۶ برابری مصرف ویژه آب

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه یکی از اقدامات مهم این شرکت را در کاهش مصرف آب عنوان کرد و ادامه داد: بحران کم آبی یکی از چالش‌های جدی در منطقه فلات مرکزی ایران است و تاثیرات زیست محیطی مخربی داشته است؛ شرکت فولاد مبارکه از بدو تاسیس، اقدامات مهمی در کاهش مصرف آب انجام داده است به طوریکه در سال‌های ابتدایی برای تولید ۲.۴ میلیون تن فولاد به ۴۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داشتیم و امروزه برای تولید ۷.۲ میلیون تن فولاد به کمتر از ۲۰ میلیون مترمکعب آب نیازمندیم که دستاورد مهمی در کاهش مصرف ویژه آب است و علیرغم تولید سه برابری فولاد مصرف ویژه آب به میزان شش برابر کاهش یافته است.

توسعه ۸۰ درصدی خطوط ریلی در راستای کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های جوی

وی یکی از اقدامات زیست محیطی شرکت فولاد مبارکه را توسعه خطوط ریلی به منظور جابه جایی بار و محصولات برشمرد و تصریح کرد: خطوط ریلی یک هفتم حمل از طریق جاده به سوخت‌های فسیلی نیاز دارد و به واقع با افزایش خطوط ریلی سهم مهمی در کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های جوی خواهیم داشت. سهم شرکت فولاد مبارکه در بهره گیری از خطوط ریلی ۸۰ درصد است که امیدواریم با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، این خطوط توسعه یابد.

تامین نیاز آبی فضای سبز و تولید فولاد با تصفیه پساب صنعتی

نیلی توسعه فضای سبز در شرکت فولاد مبارکه را هم یکی از اقدامات مهم زیست محیطی دانست و توضیح داد: برخلاف برخی از صنایع که پس از بهره برداری، نسبت به توسعه فضای سبز اقدام می‌کنند، شرکت فولاد مبارکه از ابتدای تاسیس به این مهم توجه کرده است و ۴۰ درصد فضای این شرکت در انحصار فضای سبز با حداقل نیاز آبی است.

وی آلودگی آب و خاک را درمحیط زیست خطرناک دانست و اقدامات بنیادین شرکت فولاد مبارکه در جلوگیری از این قیبل آلودگی‌ها را تشریح کرد و گفت: معمولا آبی که در حین فرایند تولید در صنایع حاصل می‌شود آلوده به پساب‌های فرایندی است و شرکت فولاد مبارکه پیش از بهره برداری، تصفیه خانه‌های پساب صنعتی را احداث کرد. از نخستین روز فعالیت، این شرکت به تصفیه خانه‌های پساب صنعتی مجهز بود و حتی برای یک ساعت هم پساب صنعتی شرکت فولادمبارکه به محیط زیست وارد نشده است و این پساب، با فرایند‌های بسیار سختگیرانه تصفیه می‌شود و در مسیر پاسخ به نیاز آبی فضای سبز و هم در فرایند تولید قرار می‌گیرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده