تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۲۱۳۷۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر مدیریت شهری شرکت فولاد مبارکه به مناسبت هفته محیط زیست:

آبیاری تمام فضای سبز فولاد مبارکه با روش قطره‌ای/ آب مورد نیاز آبیاری از پساب شهری و صنعتی تامین می‌شود

‌می‌متالز - مدیر مدیریت شهری شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت محیط زیست برای این شرکت گفت: در حال حاضر تقریبا آبیاری همه بخش‌های فولاد مبارکه با روش قطره‌ای انجام شده و آب مورد نیاز نیز از محل پساب تصفیه شده شهری و صنعتی تامین می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سید محمد جواد مجیدی، مدیر مدیریت شهری شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدی در کشور و شرکتی پیشرو در صنعت فولاد محسوب می‌شود از ابتدای تاسیس خود با درک اهمیت محیط زیست، این حوزه را در کنار رسالت اصلی خود یعنی تولید فولاد مورد توجه قرار داد. این حوزه چنان حائز اهمیت است که پیامبر اکرم طی حدیثی، شکتنی شاخه‌ای از درخت را برابر با شکستن بال فرشتگان دانسته‌اند.

وی افزود: این اهتمام محیط زیست برای فولاد مبارکه باعث شده است تا این شرکت در ادوار مختلف به عنوان یک صنعت سبز مطرح شود. اکنون یکی از ویژگی‌های فولاد مبارکه در این حوزه، برخورداری از فضای سبز گسترده با ۱۴۵۰ هکتار مساحت و قدمتی نزدیک به ۳۰ سال است که از این فضا به خوبی حفاظت و حراست می‌شود.

مدیر مدیریت شهری شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اهمیت فضای سبز در محیط‌های صنعتی گفت: وجود فضای سبز در این محیط‌ها کارکرد‌های مخلفی دارد که از این میان می‌توان به جذب گرد و غبار و آلاینده‌های جوی و خاکی، جلوگیری از آلاینده‌های خاک، جذب دی اکسید کربن اتمسفر، بادشکن و جلوگیری از اثرات زیان‌بار باد و طوفان و همچنین تاثیر بر اکوسیستم انسانی، کارکرد‌های زیباشناختی و تلطیف روحیه کارکنان اشاره کرد.

مجیدی خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های زیرمجموعه محیط زیست، حوزه مهم آب است که در شرایط جوی امروز کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا شرکت فولاد مبارکه با بهره‌مندی از سیستم آبیاری قطره‌ای و استفاده از پساب شهری و صنعتی مناسب برای آبیاری فضای سبز خود گام مهمی در حفظ فضای سبز گسترده خود بدون نیاز به آب تازه قابل توجه برداشته است؛ بنابراین می‌توان گفت از آنجا که اب به عنوان یک سرمایه ملی مطرح است، شرکت فولاد مبارکه تقریبا همه فضای سبز خود را به صورت قطره‌ای آبیاری می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه آبیاری فضای سبز شاخصی به نام هیدرومدول وجود دارد که مقدار آبی را شامل می‌شود که برای آبیاری مساحت مشخصی از زمین (با ویژگی‌های مشخص و...) استفاده می‌شود. میزان استاندارد این شاخص برای فولاد مبارکه ۰.۵ لیتر بر ثانیه بر هکتار است در حالی که میزان مصرف این شرکت در این حوزه تقریبا ۰.۳ لیتر بر ثانیه بر هکتار است.

مدیر مدیریت شهری فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: همچنین تحقیقات گسترده‌ای در این شرکت به منظور شناسایی گیاهان کم آب بر با شرایط خاکی و جوی فولاد مبارکه انجام شده است که در نتیجه آن پوشش گیاهی منطقه با این گیاهان جایگزین شده است. به علاوه باید توجه داشت که آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز فولاد مبارکه از محل محل آب‌های تصفیه شده و پساب این شرکت تامین می‌شود. مجموع این موارد به وضوح نشان دهنده اهمیت بحث محیط زیست برای شرکت بزرگ فولاد مبارکه است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده