تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۱۳۷۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس تصفیه آب و پساب شرکت فولاد مبارکه به مناسبت هفته محیط زیست خبر داد:

افزایش سطح بهداشت و سلامت با همگرایی فولاد مبارکه با محیط زیست

‌می‌متالز - رئیس تصفیه آب و پساب شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه با درک اهمیت محیط زیست و کمبود منابع آبی در کشور، ضمن تاسیس شبکه جمع‌آوری و هدایت پساب و تامین بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز از این طریق، نقش انکارناپذیری نیز در افزایش سطح بهداشتی و ارتقا کیفیت محیط زیست اطراف خود ایفا کرد.

به گزارش می‌متالز، محسن ستاری، رئیس تصفیه آب و پساب شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: یکی از رویکرد‌های شرکت فولاد مبارکه طی دوران شکوفایی و توسعه خود، همگرایی صنعت با محیط زیست و توجه به مسوولیت‌های اجتماعی بوده است.

وی افزود: یکی از الزامات این همگرایی تحلیل محیط بیرونی و کلان شرکت، شناسایی تهدید‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت، توجه به کلان روند‌ها (Mega Trend) و الگو برداری از بهترین عملکرد‌ها است که ماحصل آن اتخاذ سیاست‌های زیست محیطی است که طی این مدت برای فولاد مبارکه تعیین شده است.

رئیس تصفیه آب و پساب شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: به همین دلیل این شرکت بر اساس امکانات در دسترس خود موفق شده است شرایطی را ایجاد کند که علی‌رغم کمبود شدید منابع آبی، بتواند تولید خود را افزایش دهد.

ستاری درباره تصفیه آب و پساب در شرکت فولاد مبارکه نیز خاطرنشان کرد: این شرکت از ابتدای راه‌اندازی خود با تفکر حفظ محیط زیست فرایند‌های خود را طراحی و راهبری کرده است. برای مثال فولاد مبارکه سعی کرده تا تصفیه پساب‌های تولیدی را به منظور بی‌خطرسازی و استفاده مجدد پساب‌ها به منظور آبیاری فضای سبز و پوشش گیاهی خود به عنوان اولین رویکرد زیست محیطی به انجام برساند. همین امر باعث شده تا حجم فضای سبز این شرکت ۲.۵ برابر استانداردی باشد که برای یک فضای صنعتی الزام‌آور شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت پساب و شرایط موجود، در مقطعی به این نتیجه رسیدیم که فرایند تصفیه پساب خود را ارتقا دهیم و استفاده بهتری از منابع در اختیار داشته باشیم به همین دلیل فرایند خود را از حالت «دفع آلاینده» به «استفاده مجدد پساب‌ها» ارتقا دهیم. ایجاد تصفیه خانه واحد‌های گالوانیزه، ورق رنگی و قلع اندود نیز از دیگر اقدامات انجام شده است که بر اساس آن موفق شدیم پساب‌های تولید شده را مجددا تصفیه و برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.

رئیس تصفیه آب و پساب شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: پس از انجام اقدام‌های مشابه تصمیم گرفته شد تا تکنولوژی پیشرفته تصفیه آب و پساب بررسی شده و تصفیه خانه‌ها ارتقا پیدا کند. بر این اساس ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها و کیفیت آب خروجی افزایش یافت.

ستاری ادامه داد: پس از اینکه سیستم تصفیه پساب صنعتی و بهداشتی ارتقا داده شد، سرمایه‌گذاری عظیمی روی فرایند‌های تکمیلی و فرایند‌های پیشرفته تصفیه پساب نیز انجام شد. در اینجا فولاد مبارکه دو رویکرد «تامین منابع آبی جدید و پایدار از طریق تصفیه پساب شهری» و دوم «ارتقا سیستم‌های تصفیه پساب بهینه شده» را دنبال کرد. در همین راستا سیستم‌های با فناوری بالا (High tech) مانند اسمز معکوس و آلترافیلتریشن نصب شد که در افزایش سطح کیفی پساب نقش موثری ایفا کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر اقدامات متعددی که در این حوزه انجام شده شرکت فولاد مبارکه در راستای تامین آب مورد نیاز، در ۵ شهرستان اطراف خود شبکه هدایت و جمع آوری پساب ایجاد کرد و تصفیه خانه‌های شهری موجود در این مناطق را نیز ارتقا بخشید.

رئیس تصفیه آب و پساب شرکت فولاد مبارکه افزود: پیش از این اقدام به دلیل وجود چاه‌های جذبی، محیط زیست اطراف آلوده می‌شد بنابراین با تاسیس این شبکه، سطح بهداشتی محیط زیست منطقه به طور قابل توجهی افزایش یافت. این مساله علاوه بر افزایش سطح بهداشتی منطقه، با ایجاد یک منبع آب پایدار برای شرکت فولاد مبارکه وابستگی این شرکت به حوزه آبی زاینده رود را نیز کاهش داد.

ستاری خطرنشان کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز فولاد از طریق تصفیه و بازچرخانی آب تامین می‌شود که علاوه بر تاثیرات مثبت زیست محیطی، هزینه تولید را نیز کاهش داده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده