تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۵۳
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۱۳۷۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اسکناس آمریکایی در معاملات پشت‌خطی نزولی شد

جدایی سکه امامی از دلار

‌می‌متالز - در آخرین روز هفته، دلار نتوانست خود را بالای مرز ۲۴ هزار تومانی نگه دارد و تا محدوده ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومانی عقب نشست. روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۱۲۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. با وجود افت قیمت دلار در روز آخر هفته، بازدهی این ارز طی هفته گذشته مثبت شد و رشد ۷/ ۰ درصدی را تجربه کرد. برخی فعالان با وجود افت روز آخر دلار باور دارند که بازار از مسیر افزایشی خارج نشده است و به همین بازدهی هفتگی مثبت اسکناس آمریکایی اشاره می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، در شرایطی که دلار در هفته گذشته در مجموع بازدهی مثبتی را تجربه کرد، در بازار سکه و طلا، قیمت‌ها کاهش پیدا کردند. سکه امامی در آخرین روز هفته ۱۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قرار گرفت. با ثبت این افت، میزان بازدهی سکه امامی در هفته گذشته به منفی ۹/ ۰ رسید. با توجه به بازدهی منفی فلز گرانبهای داخلی و بازدهی مثبت اسکناس آمریکایی، می‌توان از جدا شدن راه سکه از دلار سخن گفت.

عده‌ای از فعالان اعتقاد داشتند که سکه‌بازان به استقبال افت احتمالی قیمت دلار رفته‌اند. عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کردند سکه بازان در هفته جاری انتظار داشتند که قیمت دلار به بالای مرز ۲۴ هزار تومانی برود و طلای جهانی نیز بالای محدوده هزار و ۹۰۰ دلاری تثبیت شود. با این حال، طلا در بازار‌های جهانی عموما کاهش قیمت را طی هفته گذشته تجربه کرد و دلار نیز نتوانست خود را بالای مرز ۲۴ هزار تومانی تثبیت کند. در بازار طلا نیز روز پنج‌شنبه قیمت اونس در مقطعی حتی زیر هزار و ۸۸۰ دلار قرار گرفت و انتظارات کاهشی بازار داخلی سکه‌بازان را تقویت کرد.

افت احتمالی در بازار دلار؟

برخی از معامله‌گران اعتقاد دارند که اسکناس آمریکایی در اولین روز هفته در مسیر کاهشی حرکت خواهد کرد. از نگاه این گروه بازار چند بار تلاش کرد که از مرز ۲۴ هزار تومانی عبور کند، ولی موفق نشد. به باور آنها، ناامیدی افزایشی‌ها از مرزشکنی دلار موجب افزایش فروش‌ها در روز شنبه خواهد شد.

بعدازظهر روز جمعه در معاملات پشت خطی نیز گرایش به فروش دلار قابل توجه بود. برخی فعالان عنوان می‌کردند که قیمت فروش در این معاملات تا محدوده ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان پایین رفت. این اتفاق در حالی رخ داد که بازار روز پنج‌شنبه توانسته بود محدوده ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومانی را حفظ کند.

نزول در بازار سکه‌های کوچک

در آخرین روز هفته، جدا از سکه امامی، سکه‌های کوچک‌تر نیز در مسیر کاهشی حرکت کردند. به‌عنوان مثال، روز پنج‌شنبه، نیم‌سکه ۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز ۵۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرد و روی محدوده ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ایستاد.

افت روز آخر موجب شد که بازدهی نیم‌سکه در هفته گذشته به منفی ۷/ ۱ درصد برسد و ربع سکه نیز شاهد کاهش ۵/ ۲ درصدی شود. افت شدیدتر سکه‌های کوچک به‌دلیل حبابی است که در قیمت این سکه‌های کوچک‌تر وجود دارد. در حالی که حباب سکه امامی عموما در هفته‌های اخیر به بالای ۲ درصد نرسیده است، حباب نیم‌سکه در بیشتر روز‌ها بالای ۱۰ درصد بوده است. قیمت ربع سکه نیز بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از ارزش ذاتی در هفته‌های اخیر مورد معامله قرار گرفته است.

به گفته فعالان در صورتی که دلار طی هفته جاری افزایش قیمت را تجربه نکند، سکه‌های کوچک می‌توانند نزول بیشتری را تجربه کنند. معامله‌گران سکه بیش از نوسانات اونس طلا به تغییرات قیمت دلار دقت دارند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده