تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۵۵
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۲۱۳۷۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تورم ایالات‌متحده، رمز صعود رمزارز‌ها

آخر هفته خوش بیت‌کوین

‌می‌متالز - بیشتر بودن تورم ایالات‌متحده از انتظارات کارشناسان، به رمزارز‌ها جان تازه‌ای بخشید. با اعلام شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ایالات‌متحده در روز پنج‌شنبه که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ بود، انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران اثر خود را گذاشت و بیت‌کوین در واکنش به این اتفاق ۱۰ درصد رشد را تجربه کرد.

به گزارش می‌متالز، با توجه به تجربه بحران سال ۲۰۰۸ و واکسیناسیون عمده در ایالات‌متحده، امید به بازگشت روز‌های عادی بازار‌ها در حال افزایش است و می‌توان چشم‌انداز روشنی برای ماه‌های آینده آن متصور شد. افزایش ۲/ ۰ درصدی دلار نشانی از این خوش‌بینی است.


رفاقت رمزارز‌ها و تورم

بیت‌کوین با آغار روندی مثبت از انتهای روز سه‌شنبه، دوباره رمزارز‌ها را به مرکز توجه سرمایه‌گذاران تبدیل کرد. این روند مثبت در روز چهارشنبه با رشد ۱۰ درصدی بیت‌کوین بیشتر نمایان شد. این اتفاق موجب نزدیک شدن قیمت بزرگ‌ترین رمزارز به کانال ۳۸ هزاردلاری برای اولین بار بعد از ابتدای ماه ژوئن شد.

این رمزارز برای شروع مجدد روند صعودی باید بتواند این کانال را پرقدرت پشت‌سر بگذارد. انتشار آخرین گزارش شاخص مصرف‌کننده (CPI) در روز پنج‌شنبه برای ایالات‌متحده که نشان‌دهنده داده‌های تورمی بالاتر از انتظار کارشناسان بود، باعث ایجاد آثار روانی بهتری برای بازار‌های جهانی از جمله رمزارز‌ها شد. این شاخص نشان می‌دهد تورم سالانه ایالات‌متحده به ۵ درصد یعنی بالاترین نرخ خود از سال ۲۰۰۸، سال بحران مالی رسیده است. از زمان پاندمی ویروس کووید-۱۹، بانک‌های مرکزی برنامه‌های چاپ پول بی‌سابقه‌ای را آغاز کرده‌اند و اکنون عواقب آن به طرز نگران‌کننده‌ای روشن شده است. برای بیت‌کوین، اما تورم خوشایند است. ماهیت تورمی ذاتی آن به کاربرانش این امکان را می‌دهد تا بدون نگرانی از اینکه تورم، ارزش پس‌انداز را کاهش دهد، بتوانند در آن پس‌انداز کنند. تلاش کمیته نظارت بر امور بانکی بازل، اصلی‌ترین تنظیم‌کننده استاندارد جهانی برای مقررات احتیاطی بانک‌ها، برای وضع قوانینی در مورد بانک‌های مجاز به نگهداری رمزارزها، می‌تواند یکی دیگر از عواملی باشد که در افزایش ناگهانی قیمت بیت‌کوین تاثیر داشته باشد.

این کمیته با تصویب وزن ریسک ۲۵/ ۱ درصدی برای رمزارز‌ها در سبد بانک‌ها در ابتدای روز جمعه موجب عقب‌نشینی قیمتی بازار شد. با مصوبات اخیر کمیته بازل، نگهداری رمزارز‌ها در سبد بانک‌ها می‌تواند موجب افزایش هزینه‌ها در ترازنامه آن‌ها شود که این می‌تواند تصویب و گسترش عمده رمزارز‌های دیجیتال را به تاخیر بیندازد. اما بازارگردانی نهنگ‌های بازار، افرادی که رمزارز کافی برای اثرگذاری بر بازار دارند، موجب شد تا این رمزارز به کانال ۳۷ هزاردلاری بازگردد.

به نظر برخی تحلیلگران قیمت بیت‌کوین اکنون بیشتر بازیچه نهنگ‌های بازار است تا قیمت‌گذاری حاصل از عرضه و تقاضای خرده سرمایه‌گذاران. هنریک کوگلبرگ، یک تاجر فرابورس گفت: «نهنگ‌ها باعث ایجاد جریان‌هایی می‌شوند که به نظر می‌رسد در حال حاضر برای مقابله با سقوط بیت‌کوین هفته‌ها تلاش کرده‌است.» شرکت تجارت کوانتومی QCP در یادداشت سرمایه‌گذاری اخیر خود گفت: «به نظر می‌رسد بازار در جایی بین ترس نزولی و انتظار برای حرکت قرار گرفته است.» «حجم خرده‌فروشی کاهش یافته و حرکت نهنگ‌ها بر عملکرد قیمت مسلط است.»

کاهش فعالیت‌های شبکه بلوکی ناشی از افت‌های اخیر بازار و عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران خرد در بازار، باعث کاهش هزینه‌های تراکنش بیت‌کوین و اتریوم به پایین‌ترین حد خود شده است. سطح کارمزد بیت‌کوین و اتریوم به ترتیب در ماه‌های آوریل و می‌به بالاترین حد خود رسیده بود. با کاهش تعداد تراکنش‌ها، کارمزد آن‌ها نیز به میزان ۹۳ تا ۹۵ درصد از اوج خود فاصله گرفت. هزینه معاملات بیت‌کوین که در اوج خود به ۷۹/ ۶۲ دلار رسیده‌بود اکنون با هزینه ۷۸/ ۶ دلار مبادله می‌شود. اتریوم نیز کارمزد ۷۱ دلاری را به خود دیده است، اما اکنون هزینه معاملات در این بستر به ۴۵/ ۴ دلار رسیده است.

سقوط آزاد روزانه طلا

با روشن‌تر شدن چشم‌انداز ایالات‌متحده با توجه به واکسیناسیون ۴۳درصدی جمعیت این کشور، شاخص دلار در حال افزایش است. روز جمعه شاخص دلار با ثبت رشدی ۲۲/ ۰ درصدی توانست به ۲۸/ ۹۰ واحد برسد. طلای جهانی نیز طبق سنت دیرینه حرکت معکوس با دلار، افتی ۱۰ دلاری را تجربه کرد و تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر جمعه در قیمت ۱۸۸۰ دلاری در هر اونس در حال معامله بود. البته طلای جهانی در دو هفته گذشته نیز در حال نوسان در همین محدوده قیمتی بود و با توجه به آینده مثبت بلندمدت آن، تنها منتظر یک جرقه برای حرکت خود است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده