تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۵۸
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۱۳۷۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سود عجیب یک سرمایه‌گذار در بازار دوج‌کوین

‌می‌متالز - ویتالیک بوترین گفت که از سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار دلاری‌اش در دوج‌کوین پس از سه سال ۳/ ۴ میلیون دلار سود به‌دست آورده است. به‌گفته بوترین او این سود را صرف امور خیریه کرده است.

به گزارش می‌متالز، ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، در یک برنامه پادکست فاش کرد که بیش از ۴ میلیون دلار از سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار دلاری در دوج‌کوین که در سال ۲۰۱۶ انجام داده بود، سود کرده است.

بوترین طبق عادت خود این سود را صرف امور خیریه کرده است.

دوج‌کوین در دسامبر سال ۲۰۱۳ ایجاد شد و به‌منظور بهره‌مندی از محبوبیت میم سگ شیبا اینو در آن زمان، این میم را به‌عنوان نشان خود انتخاب کرد. بوترین دوج‌کوین را جزو اولین میم‌کوین‌ها در اکوسیستم در حال رشد دارایی‌های دیجیتال توصیف کرده است.

بوترین تحت تاثیر جامعه‌ای قرار گرفت که پیرامون دوج‌کوین شکل گرفته بود، اما درباره اینکه این تصمیم را بدون هیچ تز سرمایه‌گذاری گرفته است، به شوخی گفت: مردم در ابتدا دوج‌کوین را خیلی جدی نمی‌گرفتند. فقط به یاد دارم که با خودم می‌گفتم چطور می‌خواهم برای مادرم توضیح بدهم که ۲۵ هزار دلار در دوج‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌ام. تنها چیز جالب در مورد این ارز، یک لوگوی سگ است که یک جایی قرار دارد. اما مطمئنا این یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های من بوده است.

بوترین گفت که دوج‌کوین در سال‌های بعد واقعا خوب عمل کرده است، اما در عین حال اذعان داشت که جنون سوداگری ناشی از شیفتگی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به این سکه میم او را غافلگیر کرد.

به نظر می‌رسید که علاقه ماسک به دوج‌کوین پس از آن شکل گرفت که جامعه این ارز دیجیتال در تابستان سال ۲۰۱۹ او را به‌عنوان مدیرعامل خیالی آن انتخاب کرد؛ یعنی چهار سال پس از آنکه بنیان‌گذار دوج‌کوین این پروژه را رها کرد.

بوترین گفت: در پایان سال ۲۰۲۰، ایلان ماسک شروع به صحبت درباره دوج‌کوین کرد و ارزش بازار آن تا ۵۰ میلیارد دلار بالا رفت و چندین برابر رشد کرد.

بوترین تعریف کرد که وقتی دوج‌کوین با ۷۷۵ درصد رشد فقط در یک روز از ۰۰۸/ ۰ دلار به ۰۷/ ۰ دلار رسید، او در قرنطینه کرونایی در سنگاپور بود و با خود می‌گفت: «خدای من، دوج‌کوین‌هایم کلی می‌ارزد!»

هم‌بنیان‌گذار اتریوم ادامه داد: من بلافاصله با برخی از دوستانم تماس گرفتم و به آن‌ها گفتم که همه چیز را رها کنید و بجنبید. نیمی از دوج‌کوین‌هایم را فروختم و ۳/ ۴ میلیون دلار گرفتم، سود آن را به خیریه گیودیرکتلی (GiveDirectly) اهدا کردم. چند ساعت بعد قیمت از حدود ۰۷/ ۰ دلار به ۰۴/ ۰ دلار افتاد.

ویتالیک گفت که پس از فروش نیمی از دوج‌کوین‌های خود در اوج قیمت احساس می‌کرد که «یک معامله‌گر شگفت‌انگیز» است تا اینکه قیمت از ۰۴/ ۰ دلار به ۰۷/ ۰ دلار برگشت و سپس به ۵۰/ ۰ دلار افزایش یافت.

با فرض اینکه بوترین ۵۰ درصد باقی‌مانده دوج‌کوین‌های خود را حفظ کرده است، او اکنون باید چیزی حدود ۲۰ میلیون دلار از این ارز دیجیتال را در اختیار داشته باشد.

بوترین با اینکه تقریبا در اوایل پروژه دوج‌کوین از آن حمایت کرده است، تاکید می‌کند که پیش‌بینی نمی‌کرد این سکه توجه جریان اصلی را جلب کرده و از لحاظ ارزش بازار در جایگاه ارز‌های پیشرو قرار گیرد.

او اظهار کرد: تبدیل‌شدن دوج‌کوین به پدیده‌ای به این بزرگی، طوری که حتی تعداد زیادی از مردمی که اتریوم را نمی‌شناسند از دوج‌کوین خبر دارند، چیزی است که حتی فکرش را هم نمی‌کردم.

داستان دوج‌کوین

دوج‌کوین (Dogecoin) با واحد اختصاری DOGE یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین است که در ابتدا فقط برای شوخی ساخته شده بود، اما اکنون ارزش بازار آن به چند صد میلیون دلار می‌رسد. در دسامبر ۲۰۱۳ (آذر ۹۲)، قیمت هر واحد بیت‌کوین برای اولین بار به هزار دلار رسید و نگاه جهان به ارز‌های دیجیتال جدی شد. در همان زمان که حدود چهارسال از پیدایش بیت‌کوین می‌گذشت، برنامه‌نویسی به‌نام بیلی مارکوس (Billy markus)، ارز دیجیتال خودش را برنامه‌نویسی کرد. با کمک جکسون پالمر (Jackson Palmer)، مدیر محصول و تحلیلگر داده در شرکت ادوبی، دوج‌کوین در آخرین روز‌های سال ۲۰۱۳ متولد شد.

خالق این ارز دیجیتال که امروزه با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو (Shibetoshi Nakamoto – نامی طنز برگرفته از خالق بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو) و به‌صورت ناشناس زندگی می‌کند، بدون اهمیت دادن به بازاریابی یا پذیرش آن از سوی مردم، فقط قصد داشت برای شوخی و تفریح، یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه و خودمانی ایجاد کند.

نام و ایده لوگوی این ارز دیجیتال از نژاد سگ «شیبا اینو» (Shiba Inu) گرفته شده است. حقیقت این است که قبل از ایجاد دوج‌کوین، کلمه «دوج» (Doge) و تصویر سگ شیبا اینو به‌عنوان میم (meme – طنز) اینترنتی شناخته شده بودند و افراد برای نوشتن متن‌های خنده‌دار خود از آن‌ها استفاده می‌کردند؛ بنابراین دوج‌کوین برخلاف دیگر ارز‌های دیجیتال، در ابتدا برای هدف خاصی ساخته نشده بود. با این حال چند ماه پس از شروع به‌کار و افزایش محبوبیت آن، حامیان اولیه این ارز دیجیتال اعلام کردند که از دوج‌کوین برای پرداخت انعام به فعالان اینترنت در ازای خدماتشان و کمک به خیریه‌ها استفاده خواهند کرد. دوستانه بودن جامعه و نام جالب دوج‌کوین در کنار این هدف انسانی که برای آن در نظر گرفته شده بود، طرفداران آن را چند برابر کرد.

در انجمن ردیت (Reddit)، دوج‌کوین یک صفحه پرمخاطب دارد که طرفداران متعصب آن، این صفحه را با صفحات ارز‌های دیجیتال دیگر متمایز می‌کنند. مدت‌هاست که حامیان این ارز دیجیتال به تولیدکنندگان محتوای کاربردی در ردیت، دوج هدیه می‌دهند. همچنین در این انجمن برنامه‌های خیریه زیادی برگزار می‌شود.

برخی از طرفداران دوج‌کوین معتقدند که این ارز دیجیتال بهتر از بیت‌کوین و هر ارز دیجیتال دیگری می‌تواند به‌عنوان پول مورد استفاده قرار بگیرد.

توسعه‌دهندگان دوج‌کوین برای توسعه این شبکه از کد‌های یک شبکه به‌نام لاکی‌کوین (Luckycoin) استفاده کردند و به‌نوعی این ارز دیجیتال را می‌توان فورک (انشعاب) لاکی‌کوین دانست و خود لاکی‌کوین هم فورکی از لایت‌کوین است. لایت‌کوین هم خودش فورکی از بیت‌کوین است؛ بنابراین شبکه‌های بیت‌کوین، لایت‌کوین و دوج‌کوین از نظر ساختاری شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده