تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۳۷۴
کد خبر: ۲۱۴۰۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
صعود بازار داخلی فولاد خلاف روند جهانی

قیمت فولاد افسار گسیخت

‌می‌متالز - بازار خریدوفروش فولاد در بیش از یک سال گذشته روز‌های پرالتهابی را پشت‌سر گذاشته و شاهد اوج گرفتن بهای فروش این محصول بوده‌ایم.

به گزارش می‌متالز، از افزایش بهای فولاد در بازار جهانی و همچنین رشد نرخ ارز به‎عنوان مهم‌ترین دلایل این روند صعودی یاد می‌شوند. این روند رو به رشد قیمت در سال جاری نیز تداوم داشت. این رشد لجام گسیخته در روز‌های اخیر شدت قابل‌توجهی یافته است. نکته قابل‌توجه آنکه این بار روند رو به رشد قیمت فولاد و محصولات طویل فولادی در بازار داخلی و جهانی همسو نیست؛ یعنی در حالی بهای این محصولات در بازار داخلی در مسیر صعود قرار گرفته‌اند که محصولات مشابه در بازار‌های جهانی ریزش‌های قیمتی قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه می‌کنند. کاهش تولید فولاد به‌دنبال قطعی احتمالی آب و برق در ماه‌های آینده از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت این محصول است. در همین حال باید خاطرنشان کرد که این روز‌ها بسیاری از بازار‌های سرمایه‌ای در رکود به سر می‌برند و در همین شرایط بازار خریدوفروش فولاد و محصولات آن رونقی دوچندان یافته است. گویی بخشی از سرمایه‌های سرگردان جذب این بازار می‌شود و این خود زمینه تداوم روند صعودی قیمت‌ها را فراهم می‌کند.

براساس گزارشی بهای فروش میلگرد آجدار سایز ۸ در بازار آزاد ۱۲۷۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم گزارش شد و در همین روز تیرآهن به سایز ۱۲ نیز به‌ازای هر شاخه ۱۶۹۰۰ تومان به فروش رفت. بررسی روند خریدوفروش این محصولات طویل در بازار آزاد حکایت از آن دارد که قیمت محصولات موردبحث در آخرین روز کاری فروردین ۱۴۰۰ رشد قابل‌توجهی داشت.

براساس آمار در این روز میلگرد آجدار سایز ۸ با ۱۳۶۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم و تیرآهن سایز ۱۲ نیز ۱۷۰۰۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم معامله شد. نرخ ارز و رشد بهای فولاد در بازار جهانی از این روند رو به رشد قیمتی حمایت کرد.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود میلگرد آجدار سایز ۸ در نخستین روز از اردیبهشت ۱۳۶۵۰ تومان و تیرآهن سایز ۱۲ نیز ۱۷۰۰۰ تومان فروش رفت. این روند صعودی در اردیبهشت نیز تداوم داشت و شاهد فروش میلگرد با بهای۱۴۴۵۰ تومان و تیرآهن با نرخ ۱۷۴۰۰ تومان در ۲۹ اردیبهشت بودیم.

این روند رو به رشد قیمتی در سومین ماه از بهار ۱۴۰۰ نیز ادامه یافت. میلگرد در نخستین روز از خرداد امسال ۱۴۲۵۰ تومان در بازار آزاد معامله شد. همین محصول با نرخ ۱۷۳۰۰ تومان در بازار آزاد به فروش رفت. بدین‌ترتیب رکورد‌های جدیدی از قیمت محصولات طویل فولادی در کشور ثبت شد، اما این پایان روند رو به رشد قیمتی نبود. همان‌طور که در نمودار می‌بینید قیمت میلگرد در ۱۸ خرداد ۱۵۱۵۰۰ تومان و بهای تیرآهن ۱۸۲۰۰ تومان عنوان شده است. اما این بار روند رو به رشد قیمت فولاد و محصولات فولادی در بازار داخلی خلاف جهت قیمت این محصولات در بازار‌های جهانی رقم خورده است. درواقع این روز‌ها سیگنال‌های صعودی بازار داخلی اثرگذارتر از سیگنال‌های کاهشی بین‌المللی بوده‌اند.

کمبود احتمالی آب و برق طی ماه‌های آینده و هشدار‌هایی که نسبت به قطعی آن‌ها داده شده، تفکر کاهش تولید را ظرف ماه‌های آینده برای فعالان بازار فولاد تقویت و همین موضوع نیز زمینه رشد قیمت این محصول را در بازار بین‌المللی فراهم کرده است. در همین حال، بازگشت مجدد نرخ ارز به کانال ۲۴ هزار تومان از هفته گذشته تاثیر بسزایی بر رشد قیمت این محصول در بازار آزاد داشته است.

آینده روشن نیست

این روز‌ها شاهد شدت گرفتن سردرگمی نسبت به آینده با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو و شرایط تحریمی و احتمال بازگشت به برجام هستیم، در چنین وضعیتی بسیاری از بازار‌ها با رکود روبه‎رو هستند. در همین فضا بازار خریدوفروش فولاد رونق دارد، بدین‌ترتیب بخشی از سرمایه‌های سرگردان جامعه جذب این بازار می‌شود و این موضوع خود زمینه تداوم روند صعودی قیمت‌ها را فراهم می‌کند.

درواقع بخش قابل‌توجهی از تقاضای موجود در بازار محصولات فولادی، تقاضای مصرفی نیست، چراکه درحال‌حاضر، پروژه عمرانی آنچنانی در کشور اجرا نمی‌شود. ساخت‌وساز در رکود است، اما همچنان مشتری برای خرید وجود دارد. به‌عنوان مثال، تیرآهن سنگین درحال‌حاضر مصرفی ندارد، اما قیمت آن در مقایسه با سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است. در چنین شرایطی، پول سفته‌بازی و پولی که قرار است از ریال به کالا تبدیل شود، همچنان این بازار را دستخوش تغییر خواهد کرد.

نگاهی به بازار جهانی فولاد

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، این روز‌ها همزمان با رشد بهای فولاد در بازار داخلی، قیمت این محصول در بازار بین‌المللی نزولی گزارش می‌شود. در همین حال از مشتریان فولاد ایران در بازار‌های صادراتی نیز کاسته شده و این موضوع خود را در قالب افت نرخ شمش فولاد صادراتی کشور نشان می‌دهد. بیلت فولادی صادراتی دریای سیاه در ۱۱ ماه مه (۲۱ اردیبهشت) با نرخ ۷۲۵ دلار به‌ازای هر تن معامله شد. قیمت این محصول در اول ژوئن (۱۱ خرداد) به ۶۵۳ دلار به‌ازای هر تن رسید؛ یعنی قیمت این محصول در بازه زمانی ۲۰ روزه افت ۷۲ دلاری به‌ازای هر تن را تجربه کرده است. در همین بازه زمانی بهای فروش میلگرد از ۱۳۵۵۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم به ۱۴۸۰۰ تومان افزایش یافت؛ یعنی در بازه زمانی موردبحث بهای فروش این محصول در بازار داخلی هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافت.

در همین حال باید خاطرنشان کرد که براساس آمار منتشر شده از سوی متال‌بولتن قیمت بیلت صادراتی ایران از فوب خلیج‌فارس در ۱۱ ماه مه در محدوده ۶۶۰ تا ۶۹۵ دلار به‌ازای هر تن ثبت شد. همین محصول در اول ژوئن در بازه ۶۲۵ تا ۵۳۵ دلار به‌ازای هر تن معامله شد؛ بنابراین مقایسه اعداد و ارقام یادشده حکایت از افت قابل‌توجه نرخ این محصول در بازار جهانی دارد.

سخن پایانی

در شرایط کنونی بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی در رکودی سنگین به سر می‌برند و همین موضوع از تقاضای مصرفی برای مقاطع طویل فولادی کاسته است. با این وجود، همچنان شاهد ورود تقاضای سرمایه‌ای به این بازار هستیم. هرچند خریدوفروش میلگرد در کانال ۱۵۰۰۰ تومان بی‌سابقه بوده و انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد تعمیق رکود در بازار این محصولات باشیم؛ رکودی که به‌مرور تاثیر خود را بر روند تولید این محصولات ساختمانی نشان خواهد داد. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که قیمت فولاد در بازار جهانی در مسیر نزولی قرار گرفته و بدین ترتیب حتی نمی‌توان به صادرات این محصول نیز امید چندانی داشت.

منبع: صمت

عناوین برگزیده