تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۸
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۱۴۱۱۰
سرویس خبر : زمین شناسی

ادامه بررسی‌های میدانی تهیه اطلس ملی لرزه زمین‌ساخت ایران/ شناسایی سه پهنه گسلی جنبا در شهر کرمان

‌می‌متالز - در راستای تکمیل اطلس ملی لرزه زمین‌ساخت ایران، تیمی از متخصصان زمین شناسی کشور علاوه بر دقیق‌سازی موقعیت گسل‌های پیشتر شناسایی شده، موفق به شناسایی دست کم سه پهنه گسلی جنبا در پیرامون باختری شهر کرمان شدند.

به گزارش می‌متالز، با توجه به پیشینه لرزه خیزی گستره جنوب خاوری ایران، بررسی‌های لرزه زمین‌ساختی به منظور فراهم کردن داده‌های بنیادین تحلیل خطر زمین لرزه برای این گستره دارای تمرکز جمعیتی مهم کشور اهمیت قابل توجهی دارد.

بر همین اساس، در چارچوب طرح تهیه اطلس ملی لرزه زمین‌ساخت ایران و پس از تکمیل چهارگوش یک دویست و پنجاه هزارم بم در سال گذشته، تهیه اطلس لرزه زمین‌ساخت یک دویست و پنجاه هزارم سبزواران به عنوان گستره‌ای با جمعیت بیش از دو میلیون نفر و یکی از قطب صنعتی-کشاورزی ایران در دستور کار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور قرار گرفت.

از سویی بررسی گسل‌های جنبا و با توان لرزه زایی در حوزه نزدیک شهر کرمان، با توجه به قرارگیری این شهر دارای پیشینه لرزه خیزی بر روی خاکی نرم و نسبتا ضخیم برای سازه‌های عمدتا کوتاه این کلانشهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از این رو و در راستای انجام و تکمیل هرچه بیشتر و دقیق‌تر اطلس ملی لرزه زمین‌ساخت ایران، تیمی از متخصصان اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب خاوری (کرمان) به همراه دکتر شهریار سلیمانی‌آزاد پژوهشگر گروه لرزه زمین‌ساخت و زلزله شناسی سازمان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، طی انجام بررسی‌های دفتری و میدانی نو زمین‌ساختی و زمین ساخت جنبا ضمن دقیق‌سازی موقعیت گسل‌های پیشتر شناسایی شده، موفق به شناسایی و به نقشه کشیدن دست کم سه پهنه گسلی جنبا در پیرامون باختری شهر کرمان شدند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده