تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۱۴۱۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
افت ۵۰ درصدی حجم و ارزش معاملات هفتگی بازار آتی ثبت شد

نقره؛ بازیکن اصلی تالار معاملات آتی

‌می‌متالز - بازار آتی بورس کالا در حالی دادوستد هفته گذشته خود را با آرامش نسبی پشت سر گذاشت که تغییر در داده‌های حیاتی این بازار یعنی حجم و ارزش معاملات حکایت از جایگزینی جذابیت معاملات زعفران با نقره دارد.

به گزارش می‌متالز، نوسان نرخ تسویه این دو محصول نیز در روزهای اخیر به میزانی رسید که بورس کالا در تازه‌ترین اطلاعیه خود خبر از افزایش وجه تضمین قراردادهای نقره تا ۴۲۰ هزار تومان و کاهش وجه تضمین قراردادهای زعفران نگین تا ۳۵۰هزار تومان داد. در شرایطی که چشم‌انداز مبهمی برای بهای ارز متصور هستیم و خبر مشخصی از دورنمای بازارها مخابره نمی‌شود، معامله‌گران بازار آتی به سمت نمادهای نقره روی آوردند که با وجود افت ۵۰ درصدی مجموع حجم و ارزش کلیه نمادهای بازار آتی، شاهد رشد این دو داده حیاتی در نمادهای فعال نقره بورس کالا بودیم. 

در حال حاضر ۱۱ نماد در تابلوی آتی بورس کالا فعال هستند که از بین این نماد‌های فعال دو سررسید خرداد ماه زیره و پسته در هفته جاری از تابلوی آتی خارج می‌شوند. مجموع موقعیت‌های بازی که روز گذشته به این بازار وارد شده، افزایش یافته است. از این رو میزان ورود نقدینگی به این بازار مثبت ارزیابی می‌شود. بیشترین میزان ورود موقعیت باز به بازار آتی بورس کالا در جریان معاملات روز گذشته، مربوط به نماد SILME۰۰ یعنی نقره مهر ماه است که کمتر از دو هفته از تاریخ بازگشایی این نماد می‌گذرد و با قیمت پایانی ۲۲ هزار و ۶۶۰ تومان در حال معامله است.

سایه نوسان ارزی بر بازار آتی

معاملات تالار آتی بورس کالا همچون سایر تالار‌ها به شدت تحت‌تاثیر نوسان‌های بهای ارز در بازار آزاد قرار دارد. به‌رغم ذات دوطرفه بودن قرارداد‌های آتی و دارا بودن ویژگی کسب سود از نوسان‌های مثبت و منفی نرخ، در شرایطی که ذهنیت افزایشی در بازار وجود دارد، میزان موقعیت‌های تعهدی که باز می‌شود، بسیار بیشتر از زمانی است که جریان معاملات آرام یا دورنمای کاهشی برای نرخ متصور هستیم. این روز‌ها که بهای ارز در بازه ۲۳ تا ۲۴ هزار تومانی نوسان می‌کند و محرک قدرتمندی برای عبور آن از مرز ۲۴ هزار تومان در بازار دیده نمی‌شود، مهم‌ترین و اصلی‌ترین سیگنال اثرگذار بر بازار‌های کالایی به شمار می‌رود. در اکثر روز‌های هفته گذشته نرخ دلار آزاد نوسان محدودی بالای ۲۴ هزار تومان داشت، از این رو دارندگان موقعیت‌های تعهدی خرید به‌ویژه برای نماد‌های فعال نقره با نوسان مثبت قیمت، سود اندکی را کسب کردند. اما عقبگرد بهای دلار آزاد به کانال قیمتی ۲۳ هزار تومانی، این رخداد را به نفع دارندگان موقعیت تعهدی فروش تغییر داد. روز گذشته نیز جریان کلی نوسان قیمت‌ها به نسبت کاهشی بود.

اینکه چه دورنمایی برای بهای ارز در روز‌های آینده متصور باشیم، بسیار مبهم است و نمی‌توان به طور قطع از آن صحبت کرد؛ زیرا هنوز وضعیت مذاکرات برجامی که اثر قدرتمندی بر بازار‌ها به‌ویژه بازار ارز خواهد داشت، مشخص نیست و دیگر متغیر‌های اثرگذار بر محصولات قابل معامله در بورس کالا نوسان شدیدی را تجربه نکرده و به نوعی روند آرامی را در پیش گرفته‌اند.

موشکافی دادوستد‌های هفته گذشته بازار آتی بورس کالا

بررسی معاملات هفته گذشته، افت نزدیک به ۵۰ درصدی حجم معاملات نسبت به هفته ماقبل آن را نشان می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر ثمره دادوستد قرارداد‌های آتی طی هفته سوم خردادماه سال‌جاری، ۵۴ هزار و ۵۸۹ قرارداد بود که کمترین مقدار از ابتدای سال تاکنون به شمار می‌رود. دلیل اصلی افت شدید حجم معاملات بازار آتی بورس کالا را می‌توان مربوط به تعطیلات روز‌های شنبه و یکشنبه هفته گذشته دانست. روز دوشنبه اولین روز معاملاتی هفته گذشته بود.

از این رو علاوه بر افت جدی حجم معاملات، ارزش معاملات نیز با افتی حدود ۵۰ درصدی، به ۱۰۱ میلیارد و ۶۷۶ میلیون تومان رسید. به‌رغم تعطیلات ابتدای هفته گذشته و کاهش ۵۰ درصدی حجم و ارزش معاملات، میزان موقعیت‌های بازی که در روز‌های معاملاتی هفته گذشته به بازار آتی وارد شد در مقایسه با هفته ماقبل آن ثابت بود و همزمان ۶۳۵ هزار و ۵۳۹ موقعیت تعهدی خرید و فروش به این بازار وارد شد. این مطلب نشان‌دهنده آن است که به‌رغم تعطیلی دو روزه این بازار در کنار خروج قرارداد نقره خرداد ماه از بازار آتی و آفست کردن (بستن موقعیت تعهدی) موقعیت‌های تعهدی خرید و فروش دارندگان این قرارداد، هنوز هم میزان ورود نقدینگی به بازار آتی بورس کالا مثبت برآورد می‌شود که با وجود ابهام دورنمای قیمتی محصولات جذاب این بازار یعنی نقره و زعفران و مقاومت بهای آزاد دلار در قیمت‌های فعلی در کنار عدم‌تحرک قیمتی دارایی پایه، این میزان ورود نقدینگی استقبال خوب معامله‌گران از معاملات آتی را نشان می‌دهد.

در حال حاضر اگرچه خروج زعفران از انبار‌های بورسی به میزان محدودی وجود دارد، اما به اندازه کافی بالا نیست که بتواند انتظار افزایش قیمت را در میان اهالی بازار تقویت کند و از طرف دیگر نقره به عنوان رقیب محصول زعفران در بازار آتی که با خاصیت دارایی سرمایه‌ای به این بازار وارد شده نیز در بهای جهانی خود تحرک چندانی نداشته و تحلیل تکنیکال نزدیک‌ترین نماد فعال این محصول که در مرداد ماه است نیازمند رشد همزمان قیمت دلار سنا و همراهی بهای هر گرم نقره جهانی است تا بتواند نیروی محرکه لازم برای افزایش نرخ تسویه سررسید مرداد ماه نقره را فراهم کرده و از محدوده قیمتی ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومانی عبور دهد. روز سه‌شنبه هفته گذشته سررسید خردادماه نقره از تابلوی آتی بورس کالا خارج شد و در حال حاضر برای این محصول نسبتا جذاب بازار آتی دو سررسید فعال مرداد و مهرماه بر روی تابلو وجود دارد.

معامله‌گران آتی زعفران به سمت نقره جذب شدند

در گفتگو با شایان کرمی، کارشناس بازار آتی بورس کالا به بررسی رویداد‌های اخیر این بازار پرداخته است. کرمی در ابتدای صحبت خود به کاهش معنی‌دار حجم معاملات بازار زعفران اشاره کرد و افزود: با افت میزان دادوستد‌ها در گواهی سپرده زعفران، معاملات این محصول در بازار آتی نیز کاهشی بود. اما به نظر می‌رسد جذابیت دادوستد نقره در بازار آتی در حال افزایش است. به طوری که در هفته گذشته حجم و ارزش قرارداد‌های آتی نقره در بورس کالا افزایش یافت و تعداد قرارداد‌های باز این محصول در سررسید‌های فعال روند افزایشی به خود گرفته است. ازاین رو می‌توان به رشد جذابیت نقره در بین فعالان بازار آتی اشاره کرد که باتوجه به نوسانات بهای ارز و نقره جهانی دورنمای خوبی را برای این محصول متصور هستیم.

در حالی که این روز‌ها جریان معاملات بازار زعفران بی‌نوسان و کم‌حجم است و میزان قرارداد‌های باز این محصول برای هفته گذشته کاهش یافته، تغییر معنی‌داری در موقعیت‌های باز محصول زعفران دیده نمی‌شود؛ بنابراین تا حد زیادی فعالان بازار زعفران به سمت قرارداد‌های نقره جذب شده‌اند.

این کارشناس بازار آتی اظهار کرد: در مورد محصول زعفران آنچه بر قیمت آن اثرگذار خواهد بود، میزان تقاضای صادرات است. در حال نزدیک شدن به فصل برداشت زعفران هستیم و طبق عرف هر ساله این بازار هرچه به فصل برداشت نزدیک‌تر می‌شویم، محصول سال قبل، با افت تقاضا مواجه می‌شود و اگر تقاضای صادراتی محسوسی به بازار وارد نشود، در انتهای سال زعفرانی، انتظار آشفتگی در بازار زعفران محتمل است. نقره جهانی این روز‌ها در محدوده ۲۸ دلاری به ازای هر اونس در حال معامله است و دیگر متغیر کشف نرخ واقعی نقره یعنی بهای ارز سنا، وابسته به مذاکرات برجام و انتخابات پیش رو است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده