تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۶
بازدید: ۳۷۵
کد خبر: ۲۱۴۱۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

دامنه نوسان؛ حرکتی در جهت بورس‌های جهانی/ با خریداری نکردن سنگ آهن راه برای صادرات باز می‌شود

‌می‌متالز - نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه دامنه نوسان مثبت و منفی ۳ درصد حرکتی هم‌راستا با بورس‌های جهانی است، درباره ادعای نخریدن سنگ آهن توسط فولادسازان در بورس کالا گفت: این ادعا درست نیست و در صورت خریداری نشدن سنگ آهن در بورس کالا، راه برای صادرات باز می‌شود.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، بهادر احرامیان درباره تعیین دامنه نوسان قیمت‌گذاری شمش بلوم در بورس کالا گفت: بورس کالا به دنبال شفاف‌تر کردن قیمت‌ها و عملکرد بهتر در قیمت‌گذاری تصمیم گرفته است تا دامنه مثبت و منفی ۳ درصد برای قیمت‌گذاری شمش در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اینکه دامنه نوسان در بورس‌های مختلف جهان متداول است، تصریح کرد: هر قدر دامنه نوسان قیمت‌گذاری بازتر باشد، به کشف قیمت بهتر کمک خواهد کرد و اگر این دامنه نوسان باز باشد، بهتر خواهد بود که البته، ما هم قدمی به این سمت برداشته‌ایم.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: قطعا، قیمت‌های پایه‌ای که برای هر محصول در بورس کالا گذاشته خواهد شد، موازینی خواهد داشت و این نوع قیمت‌گذاری باعث افزایش قیمت نخواهد شد.

احرامیان درباره ادعای تولیدکنندگان سنگ آهن مبنی بر تبانی فولادسازان برای جلوگیری از عرضه مواد اولیه در بورس کالا گفت: باید از مدیرعامل گروه صنعتی چادرملو که چنین ادعایی کرده است، جهت شفاف‌سازی اطلاعات بیشتری گرفت، اما اگر فولادسازان مواد اولیه خود را از بورس کالا تهیه نکنند، راه برای صادرات سنگ آهن باز می‌شود و این نشان می‌دهد که ما در کشور تولید مازاد سنگ آهن داریم.

وی اضافه کرد: عرضه هر محصولی در بورس کالا بهتر است تا اینکه محصولات در بازار آزاد و با هر قیمتی عرضه شوند؛ البته، عرضه در بورس زمانی بهتر خواهد بود که این کار به صورت اختیاری و نه اجباری صورت گیرد.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان تأکید کرد: مسئله عرضه مواد اولیه و محصولات زنجیره فولاد قرار است در شورای زنجیره آهن و فولاد به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده