تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۲۱۴۵۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انرژی هسته‌ای در خدمت معدن

‌می‌متالز - محققان استرالیایی به تازگی از تکنیک اسکن هسته‌ای برای دست یافتن به مواد معدنی در عمق‌های زیاد و همچنین کشف فلزات خاص و ارزشمند در دل زمین پرده برداشته اند و این روش آزمایش‌های اولیه را نیز با موفقیت به پایان رسانده است.

به گزارش می‌متالز، محققان استرالیایی به تازگی از تکنیک اسکن هسته‌ای برای دست یافتن به مواد معدنی در عمق‌های زیاد و همچنین کشف فلزات خاص و ارزشمند در دل زمین پرده برداشته اند و این روش آزمایش‌های اولیه را نیز با موفقیت به پایان رسانده است.
این روش جدید با استفاده ازدستگاه‌های توموگرافی نوتورنی با اندکی به روزرسانی باعث می‌شود تا عملیات اکتشاف سریع تر، کم هزینه و بدون تخریب باشند و همچنین میزان تمرکز و البته پراکندگی مواد معدنی در سنگ‌ها را نشان می‌دهد.
یک تیم از دانشمندان موسسه علوم و تکنولوژی هسته‌ای استرالیا به همراه دانشگاه مک کواری دستگاه توموگرافی نوترونی که پیش از این با نام دینگو شناخته می‌شد را تا حدی تغییر داده اند. عملیات این دستگاه به مانند دستگاه سی تی اسکن ایکس ری است که با آن آشنا هستیم، اما از نوترون ها، ذرات زیر اتمی خنثی استفاده می‌کند. این ذرات توسط راکتور آب سبک استرالیا (OPAL)، یک راکتور تحقیقاتی هسته‌ای استخر ۲۰ مگاواتی تولید می‌شود.
قبل از انتقال به این مرحله، آن‌ها یک دستگاه دیگر درست کردند تا هسته‌هایی را که می‌خواستند برای اسکن موازی مطالعه کنند، نگه دارد. کارتریج‌های موجود در دستگاه می‌توانند چهار هسته با طول حداکثر ۱.۵ متر و قطر حداکثر ۸۰ میلی متر را در خود جای دهند. هسته‌هایی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته اند توسط معدن اورلیا تامین شده اند.
سپس دستگاه دینگو یک بازسازی تصویر سه بعدی از هسته تولید کرد که با چرخش هسته‌های موجود در پرتو نوترون و دستیابی به هزاران عکس رادیوگرافی به دست آمد. سپس تصاویر رادیوگرافی به تصاویر سه بعدی از هسته‌های حفاری شده تبدیل شدند. به گفته دانشمندان، داده‌های تولید شده از رادیوگرافی‌ها می‌توانند برای گسترش نقشه‌های معدنی دوبعدی به دست آمده با استفاده از فلورسانس اشعه X برای گزارش دقیق‌تر مواد معدنی در کل مناطق حفاری استفاده شوند.
جوزف بویت، یکی از محققانی که به این ابداع جدید دست یافته است در گزارشی می‌گوید: " همکاران ما در دانشگاه مک کواری از اینکه این تصاویر برای ارزیابی‌های کانی شناسی مناسب هستند، راضی بودند و در حال توسعه روش‌های جدید برای کشف و تلفیق این مجموعه داده‌ها در آنالیز‌های زمین شناسی و ژئوشیمیایی هستند. "
او همچنین خاطر نشان می‌کند که در حال حاضر از تکنیک اشعه ایکس برای تحقیق و بررسی و آنالیز‌های هسته‌های حفاری استفاده می‌شود اگرچه که ایکس ری روش مناسبی برای این عملیات به شمار نمی‌آید چرا که این روش بدون از دست دادن کنتراست تصویر نمی‌تواند آنالیز دقیقی از داخل فلزات سنگین به مانند روی بدهد.
با این حال، ترکیب قابلیت‌های اسکن CT و نوترون می‌تواند مورد مهم بعدی برای پشتیبانی از نقشه برداری معدنی سه بعدی باشد. به همین دلیل تیم وی همچنین در حال برنامه ریزی برای نصب یک منبع اشعه ایکس برای فعال کردن تصویربرداری توموگرافی نوترون دو حالته و اشعه ایکس از هسته‌های مته است.

منبع: معدن نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده