تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۵۳۸
کد خبر: ۲۱۴۶۷۲
سرویس خبر : انرژی

باید اقتصاد نفت را احیا کنیم/ مهمترین بحران پنج سال آینده نفت کسری نیروی انسانی متخصص است

‌می‌متالز - معاون اسبق برنامه ریزی وزارت نفت گفت: رویکرد آینده صنعت نفت بر اساس برنامه‌های مبتنی بر اسناد بالادستی و با بکارگیری نیرو‌های نخبه، توانمند و مبتنی بر شایسته سالاری و مدیریت کارآمد می‌تواند بر تمام چالش‌ها غلبه کرده و جایگاه شایسته خود را بدست آورد.

به گزارش می‌متالز، محسن خجسته مهر معاون اسبق برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، اظهار داشت: از آغاز کشف نفت تاکنون حدود ۱۰۶ میلیارد بشکه نفت تولید شده که حدود ۷۸ میلیارد بشکه آن مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است که این بیانگر در صحنه بودن پرسنل خدوم صنعت نفت در میدان جهاد اقتصادی است و بالغ بر یک هزارمیلیارد دلار ارزش صادرات نفت ما بوده است.

وی افزود: هم اکنون حدود یک هزار میلیارد بشکه معادل نفت خام هیدروکربور (نفت و گاز و میعانات گازی) در زیر زمین داریم که با استخراج آن باید نسبت به ارزش آفرینی آن اقدام کنیم.

خجسته مهر با بیان اینکه "مبتنی بر اصل ۴۴ قانون اساسی مالکیت بر ذخایر هیدروکربوری بر عهده حکومت اسلامی است که دولت به نمایندگی وظیفه دارد بعنوان امانت دار مردم ارزش این ذخایر را در مسیری هدایت کند که حداکثر ارزش را بدست آورد"، گفت: از مهمترین وظایف در بخش بالادستی صنعت نفت برای تبدیل دارایی‌های زیرزمینی به حداکثر ثرورت روزمینی است.

وی افزود: ظرفیت سازی تولید نفت مهمترین برنامه راهبردی دولت آینده است و باید با اصلاح ساختار تعمیرات دوره‌ای تاسیسات بالادستی، نوسازی تاسیسات فرسوده با اولویت میادین مشترک ظرفیت سازی معادل قبل از بازگشت تحریم‌ها انجام شود.

خجسته‌مهر با اشاره به چالش‌های موجود در بخش‌های پایین دست صنعت نفت تصریح کرد: در بخش پالایشی بجز ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در دولت‌های نهم و دهم پایه گذاری شده متاسفانه هیچ ظرفیت پالایشی جدیدی را ایجاد نکردیم و با ایجاد ظرفیت‌های جدید پالایشی برای تولید فرآورد‌های نفتی، در شرایط تحریم‌های استکبار جهانی به جای فروش نفت خام که معمولا مکانیسم‌های خاص و سختی خود را دارد، می‌توانیم فراورد‌های نفتی را که صادرات آن خیلی آسان‌تر از نفت خام است صادر کنیم؛ در هشت سال گذشته میلیارد‌ها دلار واردات بنزین داشتیم که این یک آسیب جدی برای کشورمان است.

معاون اسبق برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در ارتباط با مشکلات بخش پایین دستی صنعت پتروشمیی تصریح کرد: در بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی که دانش محور و دانش بنیان است، می‌توان بهره وری این صنعت را بالاتر برده و ارتقا بخشید.

وی ادامه داد: در این بخش عمده طرح‌هایی که داشتیم به دلیل فقدان فناوری و نبود لایسنس‌هایی مورد نیاز، نتوانستیم آن بخش را فعال نماییم و قابلیت رقابت با کشور‌های منطقه و سایر کشور‌ها را از دست داده است. عدم تنوع محصولات یکی دیگر از چالش‌ها در این بخش پتروشیمی است که از جمله آسیب‌های جدی که بر پیکره صنعت نفت به شمار می‌آید.

خجسته مهر مهمترین بحران پنج سال آینده صنعت نفت کسری و کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: عمده مدیران صنعت نفت بازنشسته خواهند شد و برای پرورش مدیران جوان و کارشناسان خبره کار نشده است؛ در صنعت نفت نیروی مازاد نداریم بلکه با کسری نیروی انسانی با ماهیت کارشناسی و مهارتی و متخصص مواجه هستیم.

خجسته مهر با بیان اینکه "در گام دوم انقلاب ماموریت‌های سنگینی برعهده صنعت نفت است"، گفت: در دولت آینده ماموریت صنعت نفت باید صادرات محور شود و درآمدزایی منحصربه خام فروشی نباشد؛ بلکه دیپلماسی انرژی با محوریت اقتصاد نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: وظیفه شرکت ملی نفت صادرات خدمات فنی و مهندسی و اخذ پروژه‌های بالادستی در خارج از مرزهاست و وظیفه وزارت نفت استقرار حکمرانی انرژی برای احراز تعادل و تنظیم منافع دولت و بخش خصوصی بویژه هدایت تجهیزات ساخت داخل به سمت صادرات است و باید اقتصاد نفت را احیا نماییم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده