تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۲۱۴۷۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

جهش‌های قیمتی مس ادامه دارد؟

‌می‌متالز - مس در آخرین روز کاری هفته به ۹۵۴۵ دلار بر تن رسید. مس در ۶ ماه گذشته با ۲۵۲۰ دلار رشد، بازدهی ۳۶ درصدی داشته و به نظر می‌رسد همچنان روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، لز سرخ که رکورد بیش از ۹ سال گذشته خود را از حدود ۸۸۰۰ دلار در نهم سپتامبر ۲۰۱۱ با قدرت شکسته و پیش بینی می‌شود رکورد تاریخی قبلی خود که در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ با ثبت عدد حدود ۱۰۱۷۰ دلار بر تن به ثبت رسانده بود را تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ پشت سر خواهد گذاشت و حتی ممکن است به رکورد تاریخی جدیدی در محدوده بیش از ۱۲۰۰۰ دلار بر تن در سال ۲۰۲۱ نیز دست یابد.


اما چه عواملی بر افزایش قیمت مس در کوتاه مدت تاثیر داشته؟


۱. نتایج مثبت حاصل از تزریق واکسن کرونا و بازگشت اقتصاد جهانی به شرایط گذشته
۲. کاهش موجودی انبار‌های بزرگ دنیا ناشی ازمحدودیت‌های عرضه و پیش‌بینی کسری قابل توجه عرضه مس توسط ۲۵ تولیدکننده بزرگ مس دنیا
۳. ادامه روند نزولی حدود یکساله ارزش برابری دلار در برابر یورو و سایر ارز‌های مهم

۴. کاهش موجودی مس بورس شانگ‌های و بهبود تقاضای چین


آیا در بلندمدت هم می‌توان به فلز سرخ امید داشت؟


برنامه کشور‌ها برای تولید خودرو برقی ازعوامل تاثیرگذار بر آینده مس خواهد بود، زیرا میانگین مصرف مس برای هر خودرو برقی دو برابر یک خودرو بنزینی است.
از طرف دیگر تولید انرژی بدون کربن نیز از جمله عواملی است که تقاضای مس را در بلندمدت افزایش می‌دهد و حتی موسسه وود مکنزی پیش‌بینی کرده، جهان تا سال ۲۰۳۵ نیاز به یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری برای تولید مس، نیکل و دیگر فلزات غیرآهنی دارد.

جهش‌های قیمتی مس ادامه دارد؟

منبع: معدن ۲۴

عناوین برگزیده