تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۲
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۱۴۸۹۰
سرویس خبر : زمین شناسی

لزوم ورود شرکت‌های بزرگ به بخش اکتشافات معدنی

‌می‌متالز - توسعه اکتشافات معدنی به عنوان اولیه حلقه از معدنکاری امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت‌های دولت است.

به گزارش می‌متالز، باتوجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بازار خبر‌های سیاسی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور به شدت داغ است و برنامه‌های بسیاری از سوی کاندیدا‌های حاضر در این رقابت سیاسی برای رونق اقتصاد و افزایش تولید در حوزه‌های مختلف آن مطرح می‌شود. در این میان معدن یکی از بخش‌های مهم اقتصادی است که می‌تواند در جهت کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی به کمک دولت جدید آمده و میزان درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات مواد معدنی را افزایش دهد.

اما نباید فراموش کرد کلی گویی و برنامه‌های جامع نمی‌تواند موتورمحرکی برای رونق بخش معدن باشد. شاید در شرایط فعلی، شاه کلید توسعه فعالیت‌های معدنی و به دنبال آن افزایش تولید در حوزه صنایع‌معدنی، توسعه اکتشافات باشد.

هرچند در مناظره اول انتخابات شاهد اشاره‌ای کلی به بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی کشور بودیم، اما دولت جدید باید به این نکته توجه کند که بهره‌برداری از این ظرفیت‌های جدید نیازمند توسعه هرچه بیشتر اکتشافات و رفتن به سمت ذخایر موجود در عمق است. موضوعی که در گام اول به تکنولوژی و ماشین‌آلات به‌روز نیاز داشته و باید سرمایه‌گذاری جدی در آن صورت گیرد. اما در گام بعدی حمایت از سازمان‌ها و شرکت‌های فعال درحوزه اکتشافات می‌تواند این مهم را محقق سازد. این در حالی است که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور سال‌هاست نسبت به بودجه تخصیصی اعتراض داشته و این موضوع توانسته فعالیت‌های این سازمان را محدود کند. البته در این زمینه در سال‌های اخیر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) اقدامات خوبی را انجام داده، اما لازمه توسعه هر چه بیشتر آن حمایت دولت جدید است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده