تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۱۵۱۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طلا در دام گزارش‌های ناامید کننده قرار گرفت

شوک فدرال رزرو به بورس جهانی

‌می‌متالز - تغییر فریبنده فدرال رزرو در لحن و سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاران را مجبور به ارزیابی مجدد از روند صعودی بورس جهانی کرد. وال‌استریت که از ابتدای سال میلادی رشد بی‌سابقه خود را آغاز کرده‌بود، توانست سقف تاریخی خود را بشکند و در ارزشمندترین حالت خود قرار بگیرد.

به گزارش می‌متالز، سیاست‌های حمایتی ایالات‌متحده برای رونق بخشیدن به بازار نقش بسیار موثری در این صعود داشت؛ اما با زمزمه‌های تغییر نرخ بهره و تغییر سیاست‌های پولی فدرال رزرو، ورق بازار‌های جهانی از جمله بورس برگشت.

پاسخ بورس جهانی به جلسه فدرال

بازاربورس جهانی در روز‌های گذشته پس از افزایش از ابتدای سال، بسیار مورد توجه قرار گرفته بود. بازار بورس جهانی بعد از پاندمی کووید-۱۹ و سیاست‌های حمایتی دولت‌ها، از سقف تاریخی خود عبور کرد و رکورد خود را شکست. اما با اخبار افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، شاخص‌های بورس جهانی نیز قرمز شدند. شاخص بورس S&p ۵۰۰ با افتی ۹/ ۱ درصدی روند صعودی خود را از دست داد. شاخص متوسط صنعتی داوجونز (Dow Jones) نیز در این روند افتی تقریبا ۳ درصدی را به خود دید و از سقف تاریخی خود، ۱۵۲۶ واحد فاصله گرفت. اما شاخص NASDAQ توانست در مقابل روند نزولی غالب در اکثر بازار‌ها مقابله کند و تنها افتی ۷/ ۰ درصدی را تجربه کند. سهام بانک‌ها، بنگاه‌های انرژی و سایر شرکت‌هایی که در برابر نوسانات اقتصاد حساسیت دارند نیز بعد از نشست فدرال رزرو نزولی شدند.

جیمی کاکس، یکی از مدیران گروه مالی هریس، گفت: «سهام ارزشمند، به‌ویژه در زمینه انرژی و امور مالی، از ارزش واقعی خود پیشی گرفته بودند و سرمایه‌گذاران در خارج از کشور با شنیدن اخبار، شروع به بازگرداندن معاملات خود کرده‌اند.» سرمایه‌گذاران نیز بعد از گزارش‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (که در ماه گذشته به بالاترین میزان خود در ۱۳ سال گذشته رسید) و تغییر سیاست فدرال، منتظر اطلاعات اقتصادی هفته آینده برای سرنخ تورمی هستند. از طرفی خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به موفقیت واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ باعث حرکت آن‌ها به سمت سهام ارزشمند از نیمه دوم ۲۰۲۰ شده‌است که این مساله‌ای مهم برای بازگشت قدرتمند اقتصاد در انتهای ۲۰۲۱ است. اما تعلیق معاملات آتی برای این سهم‌های ارزشمند و بزرگ بازار می‌تواند روند نزولی را تشدید کند. با این حال، برخی دیگر معتقدند تلاطم اخیر در بازار سهام یک اصلاح است و نه یک تغییر روند.

سقوط یک هفته‌ای طلای جهانی

فلز زرد یکی از بدترین هفته‌های خود را پشت‌سر گذاشت. طلای جهانی بعد از نوسانی ۱۰ روزه در کانال قیمتی هزار و ۸۹۰ دلاری در ابتدای ماه ژوئن، هفته خود را با ۲۰ دلار سقوط آغاز کرد که در ادامه روز توانست ۱۰ دلار آن را جبران کند. اما همین نوسان، نشان از هفته خونین طلا داشت. طلا بعد از آغاز هفته به مدت سه روز در حال نوسان در کانال هزار و۸۶۰ دلاری بود؛ اما سرمایه‌گذاران چشم به جلسه فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره دوخته بودند. با برگزاری جلسه فدرال رزرو ایالات متحده و اعلام برنامه این نهاد مالی برای افزایش دو مرحله‌ای نرخ بهره تا سال ۲۰۲۳، شوک اصلی به بازار‌ها از جمله طلای جهانی وارد شد. ارزش دلار نیز در پی این خبر رشدی ۲ درصدی را تجربه کرد. فلز زرد بعد از این خبر در اواخر روز چهارشنبه در کانال نزولی قرار گرفت و طی دو روز ۱۰۰ دلار از قیمت خود را از دست داد و به قیمت هزار و ۷۶۴ دلار رسید.

روند هفته آینده طلای جهانی، بستگی به رفتار معامله‌گران عمده بازار دارد. افزایش بیشتر جنبش خرس‌ها ممکن است سطح حمایتی هزار و ۷۴۱ دلار را خراب کند و در این صورت قیمت ممکن است تا سطح حمایت هزار و ۶۸۰ دلار کاهش یابد. طلا در صورت از دست‌دادن این حمایت و حکمرانی خرس‌ها بر بازار، احتمالا سطح مهم حمایتی بعدی خود یعنی هزار و ۶۴۳ دلار را می‌بیند. اما در صورت مخالفت گاو‌ها و افزایش تقاضا در بازار طلا ممکن است مقاومت هزار و ۷۸۹ دلار را بشکند و خود را باید برای آزمودن در سطوح مقاومتی هزار و ۸۴۵ دلار و در مرحله بعد هزار و ۹۱۹ دلار آماده کند. تحلیل‌های تکنیکی نشان از برتری خرس‌ها بر بازار دارند. تحلیل‌ها نیز نشان می‌دهند طلا در هر دو روند بلندمدت و میان‌مدت تمایل به کاهش قیمت دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده