تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۲۱۵۲۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
براساس پیش بینی جدید متال بولتن؛

ورق بازار جهانی فلزات برمی گردد؟

‌می‌متالز - نیمه نخست سال جاری میلادی، قیمت انواع فلزات اساسی در بازار جهانی افزایش یافت و این سیر صعودی تا روز‌های گذشته دوام داشت، اما برگزاری جلسه فدرال رزرو امریکا در ۱۷ ژوئن با موضوع کاهش حمایت‌ها از اقتصاد و همچنین انتشار گزارش‌هایی پیرامون فروش ذخایر فلزی استراتژیک در چین که یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین کشور‌های فعال در اقتصاد دنیاست، سبب شد تا ورق رونق در بازار فلزات جهان معکوس شود. متال بولتن در گزارش اخیر خود یادآور شد: «ماه می‌سال جاری میلادی، میزان فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در دنیا کمتر از حد انتظار بود و همین واقعیت، سبب شد تا بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان بازار‌های مالی، نگران وضعیت بازار‌های فلزی شوند و انتظار افت ارزش کالا‌های اساسی به‌خصوص فلزات صنعتی را داشته باشند.»

به گزارش می‌متالز، گزارش‌های اخیر دولت چین حاکی از کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشوراست. از طرف دیگر، نرخ تورم در چین و اغلب کشور‌های دنیا با رشد همراه بوده و بر همین اساس، اغلب دولت‌ها از کاهش تدریجی سیاست‌های حمایت از اقتصاد خبر داده‌اند. انتشار این خبرها، به‌ویژه در دو کشور تعیین‌کننده امریکا و چین باعث شد تا بازار‌های مهم جهان نیز تحت تأثیر قرار گیرند.

عقب نشینی مس تا ۸ هزار و ۷۰۰ دلار

یکی از فلزات مورد توجه بازار و رسانه‌ها، مس است. این فلز پرمصرف (به‌خصوص در صنعت نیرو) طی یک هفته اخیر، افت قیمت شدیدی را تجربه کرده است. در آخرین روز‌های دهه دوم ماه ژوئن، قیمت هر تن مس در بازار جهانی به ۹ هزار و ۲۸۹ دلار رسید، درحالی‌که یک هفته قبل از آن، مس در بازار جهانی با قیمت ۹ هزار و ۹۷۵ دلار و ماه گذشته با بهایی برابر با ۱۰ هزار و ۳۷۶ دلار مبادله می‌شد.

«متال بولتن» در گزارش خود، پیش‌بینی کرده است: «انتظار داریم، کاهش قیمت مس در بازار جهانی ادامه داشته باشد و در فصل سوم امسال، هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۸ هزار و ۷۰۰ دلار مبادله شود».

کاهش ۱۰ تا ۱۷ درصدی بهای فولاد

برپایه این گزارش، شرایطی مشابه بازار مس در بازار فولاد نیز حکمفرما است و قیمت فولاد هم در فصل آتی کاهش خواهد یافت، دلیل این رخداد نیز رشد عرضه این فلز پر تقاضای صنعتی است.

البته در یک سال گذشته، قیمت فولاد افزایش زیادی داشته و بازگشت به وضعیت پیش از اکرونا در ماه‌های باقی‌مانده سال جاری، نامحتمل است. گزارش‌ها، گویای آن است که قیمت هر تن ورق نورد گرم در بازار امریکا طی سپتامبر سال ۲۰۲۰ معادل ۵۵۰ دلار بود، درحالی‌که در نیمه اول ماه جاری، با قیمت هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رسید. اما در بازار اروپا، سرعت افزایش قیمت این فرآورده فلزی کمتر بود و از ۵۰۰ دلار به هزار و ۵۰ دلار رسید. انتظارمی رود، در فصل پیش رو، قیمت فرآورده‌های فولادی ۱۰ تا ۱۷ درصد کاهش پیدا کند.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده