تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۱۶۹۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در مجمع بورس کالای ایران رخ داد؛

حفظ کرسی ارزشمند فولادمبارکه در بورس کالای ایران

‌می‌متالز - در کنار مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بورس کالای ایران که برای سال منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ برگزار شد، مجمع عمومی فوق العاده این شرکت نیز به منظور افزایش سرمایه به میزان ۱۰۰درصد تشکیل و سرمایه شرکت از مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان به ۵۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

به گزارش می‌متالز، در این مجمع که انتخابات هیات مدیره در دستور کار آن قرارداشت شرکت‌های فولاد مبارکه، کارگزاری سی ولکس، فولاد خوزستان، ذوب آهن، کارگزاری بانک کشاورزی، تامین سرمایه تمدن و تاپیکو به مدت ۲ سال انتخاب شدند.

در مجمع شرکت بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص عملکرد این شرکت در سال گذشته گفت: حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران از تاسیس تا پایان سال ۹۹ روند روبه صعودی داشته و در سال ۹۹ با رشد ۳۳.۴ درصدی همراه شده است.

وی ادامه داد: درآمد حاصل از کارمزد معاملات در سال ۹۹ به میزان ۳،۵۳۹،۰۹۴ میلیون ریال بوده است که این عدد در سال ۹۸ به مقدار ۱،۳۳۱،۶۱۷ میلیون ریال بوده و می‌بینیم که با رشد ۱۶۵ درصدی همراه شده است.

به گفته سلطانی نژاد، در زمینه جمع درآمد‌های عملیاتی نیز رقم ۲،۶۱۲،۳۱۳میلیون ریال بوده است که این عدد در سال ۹۸ به مقدر ۱،۳۸۱،۴۲۷میلیون ریال بوده است و با رشد ۸۹ درصدی همراه گشته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران نگاهی بر میزان سود‌های حاصل شده در سال ۹۹ نیز داشت و گفت: سود خالص بورس کالای ایران به مقدار ۲،۷۳۶،۶۱۰ میلیون ریال بوده که در مقایسه با سال ۹۸ که عدد ۱،۱۰۱،۱۸۵میلیون ریال به ثبت رسیده با ۱۴۸.۵ درصدی همراه شده است. همچنین سود پایه هر سهم نیز در سال ۹۹ به میزان ۱۰۹۵ریال بوده که در مقایسه با ۴۳۰ ریال سال ۹۸ رشد قابل توجه ۱۵۴درصدی را به ثبت رسانده است.

وی تصریح کرد: در معاملات بازار فیزیکی طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ مشاهده می‌کنیم که بیشترین درصد تغییرات مربوط به محصولات صنعتی و معدنی بوده است؛ به این صورت که از حجم ۹۷۰۱هزارتن در سال ۹۸ به ۱۳۷۳۸هزارتن رسیده و ۱۷۱درصد رشد داشته است. همچنین بعد از این دست از محصولات، حجم معاملات طلا رشد چشمگیر ۱۵۷درصدی داشته و از ۵۳۱هزارتن به ۶۷۵هزار تن رسیده و در رتبه سوم نیز محصولات پتروشیمی با تغییر ۹۶درصدی از ۴۶۱۵هزارتن به ۵۱۴۲هزارتن رسیده است.

سلطانی نژاد افزود: در مجموع می‌توان گفت که کل معاملات فیزیکی صورت گرفته در سال ۹۹ با رشد ۱۲۷درصدی همراه گشته اند. در واقع در معاملات بازار فیزیکی در همه گروه‌ها به جز محصولات کشاورزی حجم معاملات با افزایش همراه بوده است. به طوری که می‌توان گفت طی سال ۹۹ بیش از ۳۳ میلیون تن انواع محصولات به ارزش ۳،۱۲۶هزار میلیارد ریال معامله شده که به لحاظ ارزش از رشد ۱۲۷درصدی و به لحاظ حجم از رشد ۲۷درصدی برخوردار بوده است.

حفظ کرسی ارزشمند فولادمبارکه در بورس کالای ایران

حفظ کرسی ارزشمند فولادمبارکه در بورس کالای ایران


وی همچنین در خصوص آمار محصولات صنعتی و معدنی در سال ۹۸ و ۹۹ نیز گفت: فولاد از لحاظ ارزش ۱۹۵درصد و از نظر حجم ۳۶.۸درصد تغییرات مثبت داشته است. میزان معاملات صورت گرفته در سال ۹۹ به مقدار ۱۲۴۳۹هزارتن و به ارزش ۱،۳۰۹،۰۸۳میلیون ریال بوده و این اعداد به ترتیب در سال ۹۸ به میزان ۹۰۹۱هزارتن و ۴۴۴،۰۵۸میلیون ریال به ثبت رسیده اند.

سلطانی نژاد ادامه داد: سنگ آهن نیز به عنوان یکی از مواد معدنی مهم در صنایع فولادی کشور در سال ۹۹ به مقدار ۵۰۵هزارتن معامله شده و ارزش آن ۶،۹۶۱میلیون ریال بوده، در نتیجه میتوان گفت که به لحاظ حجم معاملات از رشد ۳۳۹درصدی و از لحاظ ارزش نیز ۱۰۱۲ درصد تغییر داشته است.

به گفته وی، شرکت بورس کالای ایران درخصوص منابع تخصیص یافته با پروژه‌های مرتبط با راهبرد‌های خود مواردی مانند: مشتری مداری با رویکرد بهبود کیفیت در خدمات، توسعه نشان تجاری و ترویج کارکرد‌ها و فرهنگسازی با رویکرد توسعه پایدار، توسعه و تنوع خطوط کسب و کار بورس کالا، تعمیق بازار‌های موجود و توسعه دارایی‌های پایه جدید بر روی ابزار‌های فعلی با رویکرد بازاریابی؛ توسعه متوازن در تعامل با نهاد‌های حاکمیتی سیاستگذار و نظارتی ضمن حفظ هویت مستقل بورس کالا، توسعه تعاملات و همکاری‌ها با نهاد‌های مالی، توسعه و ارتقا سیستم‌ها و روش‌ها را در دستور کار قرار داده است.

گفتنی است در پایان مجمع، مبلغ ۱۵۰ ریال به ازای هر سهم سود نقدی بین سهامداران تقسیم شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده